Hvem var Peder Grynerup.....?

Startet af Ole Bregnedal, 12 Okt 2012 - 13:39

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Hej Ole ,
JAmen, jeg tror da også du har fat i den rigtige.
Peder Christensen optræder som fadder hos Niels Grynderup  ved dennes datter Bendictrs dåb. Vognsild 1766-1813 opslag 10. Men det hjælper dig ikke rigtig videre, da der ikke står, hvor han kommer fra og det kan muligvis være en person fra Vognsild som hedder Peder Christensen og senere får tilnavnet Knebbe (Tilnavnet optræder dog først i 1773)
Men som du kan se under Peders børns døb så deltager Niels og hans to brødre Jens og Christen som faddere her.
Hvorfor han ikke optræder lige så mange gange som Jens og Christen er sikkert fordi han bor i Gislum og de to andre brødre bor i Vognsild-men han optræder sikkert også som fadder ved Christen og Jens børns dåb, hvilket jeg ikke har kontrolleret. Og hvis vi kan finde ud af hvem søstrene er gift med så også finde deres børns dåb. Christen avler desuden et barn udenfor ægteskab. Jeg har ikke kontrolleret om han blev gift med pigen eller det er en anden pige han senere bliver gift med. 

Nu venter vi bare på hvad Henny kommer frem med.

Med venlig hilsen
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Bregnedal

hej Grethe,

Vi kommer videre med vor skrækkelige familie:-)

Opslag 10 som du nævner har jeg set tidligere - det er fra den 26. april 1767 såvidt jeg kan se. Det indledes med "min" Peder? Jeg har mere end svært ved at tyde det.

Stort set alle min forfædre på min fars side kommer fra den egn..... Jeg var der i sommer og så på gravsten og for at finde skjulte spor efter de gamle:-)

JA; det er godt at vi er flere som deltager i denne tråd.

TAK.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Jane Valkær

Hej alle sammen
Jeg er ikke i familie med Grynnerup. Bare en snushane.

Dog vil jeg lige spørge om nogen har bemærket at Peder Grynnerups kone Kirsten Nielsdatters søskende Mads og Maren også er fra Grynnerup. (Peders søn Christens dåb opsl. 103). Det kan måske være interessant at forske lidt i lokalområdet Grynnerup - og det kan igen måske give lidt mere overblik over de forskellige familier.

Mvh Jane

Ole Bregnedal

hej Jane,

Du er bare GOD. Og tak for det. Bliv endelig ved.

Jo, jeg har set at Kirstens søskende dukker op til dåbs; men er endu ikke kommet igang med dem.

TAK, Jane.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Henny Odby Nielsen

Hej

Jeg har ikke fået slægtsbogen om Dalsgaard endnu.
Men jeg har googlet efter et skifte efter Christen Nielsen (Ladefoged) og hustru Kirsten Jensdatter i Bystrup, Gedsted.

Det lille Rigsarkiv har et register til skifteprotokoller fra Gunderupgaard 1722-1784 (G174-1).
http://www.detlillerigsarkiv.dk/online/skifteprotokoller.php

Opslag 6 af 20:
Kirsten Jensdatter, Bystrup, sk. 14.5.1748
g.m. Peder Michelsen
Blad 52

Opslag 11 af 20:
Christen Nielsen, Bystrup, Gedsted Sogn, sk. 18.11.1746
g.m. Kirsten Jensdatter
Blad 42

Så er spørgsmålet, om selve skifterne ligger på nettet, eller om hjælp til opslag på arkivet skal søges i det andet forum.
For i de skifter må stå navne og alder på børnene. .... MEN desværre vil det ikke fremgå, hvor børnene bor som voksne : - )
-------

Kirsten Jensdatters far Jens Vognsen havde to brødre, der boede i Vognsild. Og da nu hele børneflokken blev forældreløse i en tidlig alder, kunne det måske tænkes, at de fik ophold hos en eller flere i familien.
Men jeg ved ikke, hvordan vi finder frem til det.
http://familytreemaker.genealogy.com/users/b/k/xx/Jrgen-k-Bk-Nordjylland/WEBSITE-0001/UHP-0287.html

Jeg ser stadig frem til at modtage slægtsbogen om Dalsgaard fra biblioteket, og håber, at der står noget om Kirsten Jensdatters børn.

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Grethe Leerbech

Hej alle sammen

Jens Christensen kaldet Jens Vognsen er min familie (også) Maren Nielsdatter (Niels Grynnerups datter) bliver gift med Christen Jensen kaldet Christen Vognsen som er Jens ældste dreng. Deres gård er Bladsgåård, Blasgaard elller lign. i Vognsild og de er temmelig velbeslåede.

Jesnm Vognsen er gift med Anna Mickelsdatter -men jeg har ikke undersøgt familiesammenfaldet med Niels Grynnerup- altså hans stedfader. . Niels er fadder til eet af Jens Vognsens yngste børn.
Jens Vognsen er født i 1731 og Niels G i 1732 , Jens Vognsens fader hed Christen Vognsen og kom fra Aarup og dennes fader igen hed Vogn Pedersen -men ham har jeg ingen data på.
Jeg har ikek haft fat i skifter (endnu)

Venlig hilsen
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Henny Odby Nielsen

#36
Hej

Maren Nielsdatters ældre søster Kirsten er min 3xtip.
Det kan umiddelbart se ud til, at Maren er blevet gift i Vognsild med sin fætter Christen Vognsen på sin farmors side. Jeg vil kigge på det i aften, for jeg vil gerne have Kirstens søskendes ægtefæller lagt ind.

Så både Vognsen og Grynnerup bør kunne findes blandt fadderne hos Peder Grynnerups børn.

-------

Jeg har for lang tid siden fundet gamle artikler for området.

Google: "En klat mørtel- og flere sten - Gislum og Vognsild Sognes historie i 1700-årene".
Her er både "Grynderup" og Vognsen nævnt.
og
Evald Tang Kristensens: Billeder af det jyske Landboliv
http://www.nomos-dk.dk/folket/etk4.html
Også fra området. Og den Jeppe Ladefoged, der nævnes, må være Kirsten Nielsdatters svigerfar Jeppe Lauridsen, ladefoged på Lerkenfeld. Han nævnes også i "En klat mørtel ...".

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Ole Bregnedal

hej med Jer,

Jeg er imponeret og glad for at denne tråd ser ud til at komme til at give gevinst for os alle.

Det svære er bl.a. at finde ud af hvor de 7 forældreløse børn havner efter forældrenes død.

Den lille flække Grynderyp/Grynerup/Grønnerup er jo i Farsø sogn og er meget tæt ved Vognsild - en stor del af mine forfædre kommer netop derfra.

Derudover er der jo et selvstændigt sogn, Grynderup, der ligger lidt længere vestpå: Måske er det derfra at til-navnet Grynerup kommer? Jeg har kikket lidt i KB derfra - endnu uden held.



mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Henny Odby Nielsen

Hej Ole

Ja, det ligger tæt på hinanden. Farsø og Vognsild er i samme kirkebog på den tid.
Lerkenfeldt ligger i Farsø, så vidt jeg husker.

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Jane Valkær

Hej igen
Et lille sidehop:

Peder Christensen og Kirsten Nielsdatter bliver gift den 26. juni 1778 i Strandby sogn
KB Ålborg, Gislum, Strandby sogn, 1750-1809, opslag 183.
Forlovere er Niels Madsen fra Grønnerup og Niels Christensen fra Vognsild

Derfor er Kirsten dåb den dom 14. trin 1754 i Strandby sogn
KB Ålborg, Gislum, Strandby sogn, 1750-1809, opslag 17.

Mvh
Jane

Ole Bregnedal

Nu lysner det - TAK til Jane:

Den 26. juni 1778 bliver "karl Peder Christensen gårdfæster i Farsøe og pigen Kiersten Nielsdatter af Grønnerup trolovede" Forloverne var Niels Madsen i Grønnerup (Kierstens far) og Niels Christensen i Wognsild (det må være VOR fælles Niels Gryneruo).

Den 11. october 1778 bliver de copulerede.

Peder er åbenbart gårdfæster i Farsøe på dette tidspunkt hvorfor han senere benævnes som "fra Farsøe" og ikke som brødrene "fra Wognsild".

Kirstens dåb er også nævnt af Jane - jeg har fundet den.
Det sker i 1754 - hvad betyder "DOM: 14 part Trin"....?


Derudover har jeg lidt mystik om at Peder muligvis havde været gift før dette ægteskab og med et dødfødt barn som resultat og hvor hustruen måtte angre ikirken o.s.v... HVIS det er vor Peder - men jeg tror det. Prøv selv at se hvem som deltager:

KB Farsø-Vognsild, Gislum, Ålborg 1766-1813 - opslag 10 nederst der forsætter på opslag 12. Samt opslag 14.......

mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Grethe Leerbech

Hej Henny

Jeg må takke dig for det link til Jørgen K. Bæks hjemmeside. Jeg har tidligere kontaktet Hans Gedsted - som nu desværre er død - og prøvet at få lejlighed til at se hans oplysnigner, da han har lavet sin egen slægtsforskning og vi har mange sammenfaldende aner. Men desværre Hans var nok for "gammel" og jeg nåede aldrig at få skrevet og talt rigtigt med ham

Hans Gedsted er historiker og har arbejdet meget med Gislum og Vognsild etc. sogne. Det er ham der har skrevet "En klat mørtel... m.fl.

Jeg kan se at Jørgen må have haft kontakt med Hans, da han citerer ham mange mange gange og afskriver også fra ham.  Det der er godt er at han ofte - desværre ikke altid - skriver kilderne ned, så man kan gå "lige" til dem.

Min slægts stammer jo også derfra og har boet i Farsø og omegen samt tilliggende sogne i 300 år indtil jernbanen kom, så fik min farfar udlængsel og i dag bor familien i Nordsjælland og København. Der er derfor lidt langt til arkivet i Viborg. Men vi har besøgt egnen og også fundet vores farfars barndsomshjem m.v. og har fjernere slægtninge i Skivum og Løgstør, så lidt af familien er stadig på egnen.

mvh
Grethe



Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jane Valkær

Hej
Ja, det kunne godt være din Peder Grynnerup - men jeg tror det faktisk ikke. Denne Peder Christensen hedder også Bech til efternavn og at Niels Grynnerup er fadder kan skyldes, at han bor i Vognsild by - er nabo.

Jeg kigger lige lidt mere i KB Vognsild

Prøv denne side til at datere alle dom'erne:
http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej igen igen.
Ja, dette er anden gang jeg skriver dette - glemte at logge mig ind.

Har kigget lidt i KB Farsø-Vonsild 1766-1813, frem til omkring 1778, hvor PC og KN bliver viet.
Jeg fandt kun et enkelt sted med en Peder Christensen, opslag 60. Jeg er ikke særlig god til at tyde, og slet ikke denne præsts kragetæer, men mener dog, at det handler om en af Peder Christensens folk.
Jeg tror dog, at det er Peder Christensen Bech, der er taler om, selvom hans navn Bech ikke er nævnt.

Hvis du skal finde ud at, hvornår din Peder Christensen Grynnerup fæster i Farsø, ja, så må du nok en tur til Landsarkivet i Viborg.
Eller måske søger på internettet. Jeg fandt denne side, da jeg googlede lidt: http://www.protokoller.dk/

Mvh
Jane

Jane Valkær


Jane Valkær

Hej
Tak for mailen - så den først nu.

Nu har jeg kigget KB Farsø-Vognsild 1766-1813 igennem igen. Denne gang efter nogen begravelse af en Peder Christensens hustru/kone i tidsrummet 1772-1778. Ingen - hverken i Farsø eller Vognsild.
Jeg har dog nogle usikre opslag - opslag 72 og opslag 77. Fornavn er Peder, men jeg kan ikke tyde efternavnet.
Dette skulle styrke troen på, at din Peder Christensen Grynnerups første (og måske eneste) kone er Kirsten Nielsdatter.

Grethe Leerbech

Hej Jane og Ole

I Vognsild kirkebog er der en Peder Christensen som lidt senere-jeg tror det er i begyndelsen af 70erne får tilnavnet Knebber og senere kun bliver beskrevet som Peder Knebber/Knæbber.

Men jeg ved den er svær at læse.

Jeg trpøver lige at se opslag 10 osv. for at tyde

Skriv, så prøver vi at hjælpe.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej igen
som jane siger er der tale om en Peder Christensen Bech,hvis barn dør vuggedøden.
Barnet bliver hjemmedøbt og dette bevidnes af Niels Grønnerup og hustru mfl. -ganske sikkert de nærmeste naboer som det var almindeligt med mindre man hastigt kunne tilkalde præsten . Jeg tror ikke det er din Peder. der er nogle muligheder-men de er lidt sværere og det er at se på gamle matrikelkort og finde ud af hvor denne Peder Christensen boede og så sammenligne emd Niels Grynnerup osv.
1724 matriklen fortæller følgende. Peder Christensen, Farsø, Dammergaard kaldet Peder Dammergård.
Peder Christensen, Grynderup, Grynderup by.  1/2 gård.   
Ser man efter er muligheden flg.
Jacob Christensen , Grynderup, Kiemtrup, tvillingegård - fælles.
Otte Grynderup, Grynderup by, 1/4 gård-tvillingegård.
Niels Christensen, Grynderup by, 1/2 gård, tvillingegård.
JAcob, Otte g Niels fæster hos Seested i Nørager
mens Peder fæster hos S. guldager i Volstrup
Så må vi se hvad man kan få ud af matriklen
Navnet Peder Christensen Bech eller Peder Christensen Knebber figurerer ikke i 1724 matriklen i hverken Vognsild eller Grynderup.  Til gengæld ser det ud til at Peder Chr. deler gård med en Chr. Sørensen Tra?? .   

På opslag 20 i ovennævnte kirkebog nederst optræder Peder Christensen Knebber for første gang  som senere blot bliver kaldt Knebber.

Håber ikke du blev mere forvirret

med hensyn til gamle datoer og betegnelser for datoer findes der nogle sider. ex. Bauers kalender  Men du kan også google din tekst, så kommer der sikkert noget frem.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Bregnedal

hej Grethe,

Familien med det dødfødte barn er nu afskrevet - tak for fin indsats.

Hvor findes de nævnte matrikeloplysninger?

Ved trolovelsen i 1778 bor Peders hustru Kirsten i Grønnerup, hvilket er det samme navn som idag bruges for Grønnerup, der vistnok også nogle steder er benævnt Grynderup. Og Peder Christensen er gårdfæster i Farsøe.

Der findes jo et sogn der hed Grynderup - et stykke vej sydvestpå i forhold til Grønnerup.

Måske kommer Christensen/Grynerup-brødrene slet ikke fra Grønnerup men istedet fra Grynderup-sognet?

De matrikeloplysninger du viser er således som jordene blev opdelt i 1724; og det vises tillige at Peder Christensen og Niels Christensen begge fæster 1/2 gård i Grynderup by.
Såvidt jeg kan se ligger Grynderup by ikke langt fra Hobro.

Dette er ikke let.....
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Henny Odby Nielsen

I skiftet efter stedfaderen Peder Michelsen i Bystrup må fremgå, hvem der blev værge for børnene, og hvor han boede.

Det lille Rigsarkiv - register til skifteprotokoller fra Gunderupgaard 1722-1784 (G174-1).
http://www.detlillerigsarkiv.dk/online/skifteprotokoller.php

Opslag 10 af 20:
Peder Michelsen, Bystrup, Gedsted s., sk. 19.2.1749
g.m. afg. Kirsten Jensdatter
Blad 55

Opslagsnumre på Kirsten Jensdatter og Christen Nielsen (Ladefoged) er tidligere nævnt.

-------

Har Peder Grynnerup en datter med navnet Bendict eller Bendid? 
Det var navnet på Niels Grynnerups mormor, og en af hans døtre blev opkaldt efter hende.

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Grethe Leerbech

Hej Ole
Familien kommer fra Grynderup sogn i Gislum herred. Det er der ikke nogen tvivl om.
Matriklen som jeg henviser til er hhv. matriklen 1724 i Vognsild og matriklen 1724 i Farsø. De kan begge findes under www.protokoller.dk

hilsen
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Bregnedal

hej Grethe,

Det lyder sandsynligt - HVIS, så betyder det at da børnene bliver forældreløse flytter de fra Gedsted sogn til Grynderup sogn, hvilket ligner den tanke jeg har haft fra starten. Blot har Grynderup, Grønnerup-navne kørt lidt rundt ...........

HVIS - så må vi nok kunne finde nogle af børnenes konfirmation i Grynderup SOGN....

mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Grethe Leerbech

Hej Ole
Jeg vender tilbage til dit indlæg af 29.10. hvor du skriver om Anne Kirstines dåb.
Jeg får det til:
frembaaren af Niels Grynnerups datter Kirsten af Vognsild. Niels Grynerup ib. Mads Nielsen af Grynerup, konens broder Jacob, Grynerup, Xten Skræders kone, Farsø

Med hensyn til hvor de kommer fra  dvs. hvor de boede da deres forældre døde - er nok stadig usikkert og kan først afgøres endeligt når vi har set skiftet. -hvis det står der.
De findes hverken konfirmeret i Strandby eller Gislum sogne.  Årsagen til at jeg tror de kommer fra Gislum er at der blandt fadderne er en Anders fra Kiemtrup-men det er jo ikke noget bevis.

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Bregnedal

hej Grethe,

Tak for fin fin-tydning af texten ved Anne Kirstines daab.

Mads Nielsen er jo en broder til Peder Grynerups hustru Kirsten Nielsdatter - ligesom hun åbenbart også har en broder Jacob.

Faderen til Kirsten, Mads og Jacob er Niels Madsen og han er fra GRØNNERUP..... :-)

Man bliver helt grøn i hovedet og træt i øjnene af dette - DET er vist noget værre noget jeg har startet her om Grynerup´s. Nå, men vi hænger jo lidt på de Gamle.

Hyggeligt at vi kan holde liv i tråden i fællesskab.



mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Jane Valkær

Hej Ole
Du skal da holde fast i Grynnerup/Grønnerup i Strandby sogn.
Det var også her, at Peder Christensen Grynnerup fandt sin kone Kirsten Nielsdatter. Har en lille formodning om, at Peder og Kisten har kendt hinanden fra barns ben - men kun en formodning. I det hele taget ser det ud til, at familierne fra en lille lokalitet i Grynnerup holdt sammen. Også efter at nogen af dem flyttede til Vognsild - jeg tror, at Niels tog nogle brødre med, da han flyttede.

Kirstens bror Jacob: KB Ålborg, Gislum, Strandby sogn, 1750-1809, opslag 33
Kirstens søster Maren: KB Ålborg, Gislum, Strandby sogn, 1750-1809, opslag 23

Mvh
Jane

Ole Bregnedal

hej Jane,
Jeg mener at du har ret.
Jeg vil prøve at finde ud af om nogle af børnene er blevet konfirmerede i Strandby kirke - og hvad der ellers måtte byde sig undervejs.
Bøgerne er ovenikøbet skrevet med forholdsvis tydelig skrift.

Det er spændende.
mvh. Ole
ole@bregnedal.net


Ole Bregnedal

hej Jane,

2 sjæle samme tanke, he,he.
Mens jeg sidder og kikker på den samme side på GENI dukker der en mail fra dig via DIS for den samme.
Det ER da sjovt dette her.

Det hele går jo altid lettere når der er gået "hul på bylden".

TAK, Jane:-)
mvh. Ole
ole@bregnedal.net

Jane Valkær

Hej
se konfirmation for Peder og hans lillebror Christen:
KB Ålborg, Gislum, Strandby sogn, 1750-1809, opslag 310, 2. spalte, 1764 - de to sidste i det år.
Mvh
Jane

Jane Valkær

Hej
Og her har du hans dåb:
KB Viborg, Rinds, Gedsted sogn, 1741-1816, opslag 5, Die Parasæv? 1744
(nok langfredag (Parasceves Die) den 27. marts 1744 - før Dom Jubilate som er tredje søndag efter påske, hvor den næste dåb finder sted)

Mvh
Jane