Anne Elisabeth Jensdatter Clostergaard/Mørch af Fjaltring hvem er far

Startet af John Küpper, 14 Dec 2010 - 00:42

Forrige emne - Næste emne

John Küpper

Anne Elisabeth Jensdatter Klostergaard/Clostergaard, visse steder også Mørk, født i Fjaltring 12.02.1758, død 20.10.1810 i Mægbæk i Vandborg sogn, gift 17.12.1790 i Fjaltring med Christen Andersen Mægbech, død 26.01.1797,  gift 2. g. 14.07.1797 med Christen Laursen Nygaard.

Såvidt så godt. Mit problem hvem er hendes far?

I diverse slægtsbøger på nettet angives hendes far som værende Jens Poulsen Mørch, født i Fjaltring 1717. Moderne ukendt.

Det kan jeg dog ikke helt få til at stemme.

Jeg finder Anne Elisabeths fødsel i Fjaltring 12.02.1758, AO side 33, far Jens Clostergaard.

I FT 1787 for Fjaltring er hun opført som følger:

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, Clostergaard, , 5, FT-1787, B3995
Laureds Jensen 30  Ugift hosbonde bonde og gaardbeboer brugger fiskeriet 
Anne Elisabeth 14  Ugift hans søster   
Anne Kierstine Madsdaatter 50  Enke deres moder.

Dermed burde der ikke kunne være tale om "min" Anne Elisabeth", der er jo en aldersforskel på 15 år, men ser man på moderen, Anne Kirstine, angives hun til at være 50.
Fjaltring kirkebog 1796 AO side 37 angiver at Lauritz Mørks moder dør 80 år gl. Det er en med andre ord her en forskel på ca. 20 år. Lauritz alder passer nogenlunde, han er født 16.06.1754 (AO side 26/27) og ved FT 1801 angives han som værende 46 år gl.

Anne Kirstine Madsdatter gifter sig 19.07.1744 i Fjaltring (AO 93) med Jens Christensen Aarbierg (svært at læse), navnene Mørk og Klostergaard forekommer også, Klostergaard sikkert efter gården, som Anne Kirstine stammer fra af fødsel.
Jens dør 1785, begravet 14.12.1785 ( AO side 34) 70 år gl., da med tilnavnet Mørk.

Jer er derfor af den opfattelse at faderen må være Jens Christensen og ikke Jens Poulsen.

Har jeg muligvis ret? og hvor kommer Jens Christensen så fra og hvad med Anne Kirstine?

Jeg har også bemærket mig at navnet Poul ikke forekommer blandt Anne Elisabeths efterkommere

Hans Poulsen


Hej John

KRABSEN har et stednavn Klostergaard i Fjaltring sogn, Vandfuld herred, Ringkøbing, og det er højst sandsynligt, at Jens i dagligdagen og muligvis også i visse kilder blev kaldt Jens Klostergaard, men det er altid sikrest at have patronymet med - i dette tilfælde et beskedent Poulsen


"..Jeg finder Anne Elisabeths fødsel i Fjaltring 12.02.1758, AO side 33, far Jens Clostergaard.."


Ane Lisbeth Jensen Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  12 FEB 1758   Of, Fjaltring, Ringkobing, Denmark

Christening: 
Death: 
Burial: 
   
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Jens Poulsen Klostergaard  Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  Christen Andersen Naersk  Family
  Marriage:  17 DEC 1790   

==========

"I FT 1787 for Fjaltring er hun opført som følger:

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, Clostergaard, , 5, FT-1787, B3995
Laureds Jensen 30  Ugift hosbonde bonde og gaardbeboer brugger fiskeriet 
Anne Elisabeth 14  Ugift hans søster   
Anne Kierstine Madsdaatter 50  Enke deres moder".

Der kan nemt være fem, syv og ni personer med det samme navn i ét og samme sogn - og Klostergaard med C eller K kan teoretisk være en hel landsby med flere huse og gårde i Fjaltring sogn, så pas på ikke at ryge ind i identitetsproblemer.

Bid dig i første omgang fat i Anne Elisabeth, født 12.02.1758, og *udbyg* hende med faddere, konfirmation, søskende og deres faddere etc., så du for alvor cementerer den familie, du forsker i.

Blandt fadderne kan der nemt være en person, som kaster lys over den indtil nu ukendte mor til Anne Elisabeth.

Venlig hilsen
Hans




 
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Küpper

Hej Hans

Det er lige netop det som er hele problemet.

FT for Fjaltring 1787 er meget lille, 8 sider heraf en blank, så den er til at overskue, og der finder jeg ikke andre Anne Elisabet.

Oplysningerne fra Family Search er jeg ikke helt sikre på holder vand, eksempelvis ægtefælles efternavn Naersk, kan meget vel være en læsefejl for Mersk/Mærsk. Anne Elisabeths søster, Anne Marie, er 1. g gift med Laurids Poulsen Mersk/Mærsk, død 1790 63 år gammel, dermed født 1717, i øvrigt samme år som den Jens Poulsen, som jeg ikke er sikker på.

Pussigt nok fremgår det af kirkebogen, at Anne Marie gifter sig 2. gang i slutningen af 1790 med Anders Sørensen Stausholm, vielsen står umiddelbart efter Anne Elisabeths.
At de to er søstre, beror jeg, ud over samme efternavn, på at Anne Elisabeth er fadder til et af AM, børn.

Ved gennemgang af kirkebøgerne kan det i øvrig være vanskeligt at skelne mellem Mørck og Mærsk.

Det er derfor jeg er noget usikker. Jeg kan ikke finde kilderne til oplysningerne om Jens Poulsen, og Poulsen fremgår ikke noget steds i kirkebøgerne.


Hans Poulsen


"FT for Fjaltring 1787..der finder jeg ikke andre Anne Elisabet".

Din Anne Elisabeth er ca. 29 år gammel i 1787 - og kan have været ude og tjene bønder siden sit 14 år i et fremmed sogn.

De to navne - begge med bibelsk rod - var såre almindelige hver for sig og sammenstillet, og den slags maner til stor agtpågivenhed.

Derfor kan jeg kun  gentage, hvad jeg skrev til dig i går:

"Bid dig i første omgang fat i Anne Elisabeth, født 12.02.1758, og *udbyg* hende med faddere, konfirmation, søskende og deres faddere etc., så du for alvor cementerer den familie, du forsker i".

"At de to er søstre, beror jeg, ud over samme efternavn, på at Anne Elisabeth er fadder til et af AM, børn".

Det er altid godt at have en arbejdshypotese, men pas på med ikke at ophøje den til dokumentation.

Grunden til, at jeg er lidt hård ved dig, er ene og alene for at skåne dig for identitetsproblemer, så du forsker i en forkert person eller familie.

Det prøvede jeg for mange år siden - i Bøvling sogn, der ikke ligger langt fra Fjaltring, og flere ugers forskning røg lige i papirkurven.

[Er der plads til lidt totalt usagligt?

Hver eneste sommer kører jeg gennem Fjaltring til den nærliggende Trans Kirke, hvor jeg parkerer. Spadsereturen derfra og nordpå til Ferring-Bovbjerg er efter min mening den allersmukkeste i hele Danmark - prøv den John, hvis du kommer på de kanter].

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag