Ansatte på godser og herregårde

Startet af Gurli Kristensen, 11 Okt 2012 - 16:37

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej.

Findes der protokoller med oplysninger om tjenestefolkene evt. hvorfra de kommer.

Jeg har et problem fra Gammelgaard ved Ryde  Maribo amt, hvor min ane   Anne Catrine Meier er ansat ca.1802-1806


mvh.

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Niels Ole Dahl

#1
En hurtig søgning på Gammelgaard Gods i Statens Arkiver Daisy giver følgende resultat , så må du selv kigge igennem om der skulle være noget brugeligt.
Du kan også selv prøve at søge i Daisy kun på Gammelgaard så er der andre resultater som kan være interessante.
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=gammelgaard+&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=815143&ngnid=815147&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Gurli Kristensen

Hej Niels 

Mange tak for dit svar.

Jeg kan godt se at der kan være flere muligheder i de papirer og bøger.


mvh.

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Helle Jespersen

Jeg læste lige med her. Men hvis materialerne skal bestilles hjem, hvad koster sådan noget? jeg turde ikke helt trykke mig ind på BESTIL.

Jeg kan se, at der ligger noget omkring Selsø gård/gods, hvor min oldefar arbejdede og hvor min morfar blev født. Ville jo gerne se om der står noget om dem i de papirere.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Det er gratis at få sendt arkivalier til een af de læsesale, du finder, når du trykker på bestil - og du har ikke bestilt noget som helst, før du har afsendt bestillingen, så du kan med sindsro se, hvad der gemmer sig bag bestil:
der følger bl.a. et krav om at du logger på; måske har du stadig dit log-in fra dengang, Arkivalieronline krævede log-in. Den skal du genbruge; ellers skal du oprette dig som bruger

dernæst skal du vælge, hvilken læsesal du vil læse arkivalierne på. Pas på her - det vil jo være trist, hvis de ender i Rønne på Bornholm, og du vil læse dem i Aalborg

og så først skal du afsende bestillingen. Du får en kvittering i din mailbox.

HUSK:
når du er færdig med at læse materialet, skal du logge på igen for at afmelde bestillingen. Selve afleveringen foregår på den læsesal, hvor du har siddet.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Jespersen

Mange tak for dit gode svar Inger.
Jeg er ved at finde ud af hvad jeg vil bruge en dag på arkivet til, og så kunne jeg jo passende bestille et par hjem her fra også
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.