Hvor blev Hans Henrich Schultz og Benedicte Kirstine Hansdatter af efter 1813?

Startet af Birgit Schultz, 09 Okt 2012 - 16:32

Forrige emne - Næste emne

Birgit Schultz

Jeg er blevet meget nysgerrig efter at finde Hans Henrich Schultz og hustruen Benedicte Kirstine Hansdatter.
Deres datter Elisabeth Christine blev født d.8. maj og døbt d. 27.maj 1813 i Holmens Kirke 1805-1813 opslag 167. Herefter kan jeg ikke finde mere til dem i Holmens Kirkes sogn, flere børn, konf.ell. dødsfald
Jeg har forgæves ledt mange steder. Det er som at finde en nål i en høstak.
Jeg vil være overordentlig glad for lidt hjælp.

Venlig hilsen Birgit Schultz 


Else Skovbo Jensen


Hej
Det er en spændende historie, men svær.

Ved at søge på Google fandt jeg dette, men kunne ikke få hverken begyndelse eller fortsættelse frem


20/4 1840, hendes søn Hans Niels Vilhelm (Møller/Schultz)blev konfirmeret. Han blev sikkert sat i pleje straks hos de mennennesker, der var faddere ved dåben ...www.slaegtogdata.dk

Da Hans Niels Wilhelm bliver døbt er fadderne gjordemoderen og en kvinde Ane Margrethe Beck + noget jeg ikke kan læse. Hun findes i Ft 1845  på samme gade, som moderen Elisabeth Kirstine, men der er ikke en lille dreng i pleje

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Dronningens Tværgade 351,til Gaarden 1.Sal, 6, FT-1845, C4015
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Peter Wolle 32  Gift  forhen Urtekræmmer Grønsund færegaden Møen
Ane Magrethe Beck 31  Gift  hans Kone Kjøbenhavn
Peter Christian August Wolle 8    deres Søn Middelfarth
Petrea Andresine Mathilde Wolle 6    deres Datter Landvadkro vor Ladegaard Sogn pr Horsens
Johanne Edelmine Anine Wolle 3    deres Datter Horsens
Carl Ludevig Windekilde 26  Ugift  Garversvend Kjøbenhavn
Frederik Julius August Windekilde 22  Ugift  Tobaksspinderlærling Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------
             Prøv evt. at undersøge plejebørn. Oplysningerne om dem er på stadsarkivet, København
med venlig hilsen
Else


Jacob Hejmdal Gren

Hmm, måske det kan være ham her? Navnet og nogenlunde alder passer vel. Men det er et helt andet sted i landet, nemlig Lolland...

Halsted kirkebog 4, side 81:
[9-6?-1780:] døbt Hendrik Schultzes Søn af Øster Carlebye kaldet Hans Hendrik [...]

FT1787, Vindeby sogn, familie 20:
Henric Schultz 48
Karen Marie Hans D: 26
Hans Henrichsen 7

Vindeby kirkebog 1, side 142:
[10-8-1811 død] Henrich Schultz 73 Aar gl:


Jeg er interesseret i denne familie, da min ane, Friderich Wilhelm Schultz også boede i Vindeby sogn i 1787 og døde dér 1792. Han var tidligere soldat og fra Mark Brandenburg og født ca. 1707 (plus/minus en del). Jeg ved intet om Friderich Wilhelm før 1770, men Henrich Schultz kunne jo være hans søn.

Birgit Schultz

Tusind tak for jeres indlæg til Ellen Marie Sørensen, Else Skovbo (det vil være lidt vanskeligt med arkivet; men måske jeg kan få det sendt til Odense jeg kommer fra Langeland)
og Jacob Hejmdal jeg vil prøve at se på Lolland. Men så må min tip-tipoldemors mor sikkert være død og Hans Henrich fået en anden kone, ikke? Han er 48 og hun 26.

Jeg ser frem til mere hvis det kommer!
VH Birgit schultz

Jacob Hejmdal Gren

Folketællingen er fra 1787, og den oplysning som du kom med er fra 1813. Så parret i folketællingen er nok snarere Hans Henriks forældre og ham selv end Hans Henrik med en anden kone.

VH Jacob

Birgit Schultz

Hej Jacob,
Jeg blev godt klar over min vildfarelse efter at have sendt svaret.
Jeg har i Avnede,Lolland Sønder, Maribo, opslag 80 fundet, hvad jeg tror, du skrev om Hans Henrich's dåb i 1780. Jeg kan ikke helt tyde det.(Jeg er begyndt på et grundkursus at lære at tyde Gotisk skrift).
Du skrev Halsted kirkebog 4, side 81. Jeg synes ikke lige, jeg kan finde den!
Jeg har fundet din FT 1787 Vindebye, og jeg har en naiv tro på, det nok er min 3*tipoldefar. Han skulle jo være konfirmeret i ca. 1794 (hvis det var lovbestemt dengang); men så findes de ikke desværre.
Det havde været fint, om jeg kunne finde hans vielse til Benedicte; men det kan jeg ikke.
Jeg ville så gerne vide, hvad der blev af familien efter Elisabeth's dåb i Holmens Kirke.
Jeg håbede på den måde, at finde de år der er væk for mig, om min tipoldefar efter hans fødsel i 1840 og til han blev gift i 1867!
Det ser håbløst ud, synes jeg!
Hvis du finder mere vil jeg gerne have det at vide.

VH Birgit Schultz