Hvad bruger man de forskellige opslagstyper til

Startet af Helle Jespersen, 08 Okt 2012 - 09:14

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg er lidt i vildrede. Jeg har stor respekt for jer som er drevne og enormt kyndige i, hvor man finder de forskellige oplysninger henne. Jeg er ikke selv nær så langt endnu. Men jeg håber da at komme det.

Jeg tænker lidt om I kunne give mig et fingerpeg til hvordan jeg bruger tingene.

Fx. Jævnførsler hvad er de til?

Så har jeg læst betegnelse KB ( betyder det Kongelig Bevilling) Hvad bruges de til

Lægruller, hvad er det? Mener det er ruller fra før kirkebogens tid, har jeg ret?

Jeg kan se, at der er mange forskellige måder at søge på, mange steder at søge oplysninger. Jeg ved blot ikke hvordan jeg bruger dem

Hvordan finder man fx. bopæl. Arbejdssted, med mere. Jeg kan se, at mange af jer, kan fortælle hvilke gårde jeres forfædre har været på. Hvordan finder man sådan noget. Det er jo med til at give lidt krydderi på det man søger.

Jeg har ved en folketælling i Holm (sønderborg/nordborg) fra 1930 fundet min morfar, min oldefar og min morfars første kones bror. Jeg har via BBR registeret fundet ud af hvor matrikel nummeret fra den ene gård de var på er. Den anden kan jeg ikke finde.

Den har matrikel 121, angivet som Nørrelykke i Holm, Nordborg sogn.

Men er det måden at gøre det på? Jeg ved jo, at min morfar er fra sjælland og kom hertil som 18 årig. Men hvordan kan jeg finde ud af hvad han lavede inden han tog til Als. Hvilke opslagsværker skal jeg da bruge.


Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.


Inger Toudal

#2
Hej Helle

Velkommen i slægtsforskernes rækker!

Her er lidt læsning til at starte med:

http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere

- klik på de forskellige links for at komme videre.

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

I slægtsforskning arbejder man sig baglæns gennem tiden, så det er et godt udgangspunkt du har fundet. I folketællingen FT-1930 står din morfars fødested, som du kan finde i kirkebogen (kb) for det pågældende sogn på ArkivalierOnline (AO) http://www.sa.dk/ao/. Ligeledes for din oldefar.

Amter, herreder og sogne kan ses på dette oversigtskort: http://www.dis-danmark.dk/kort/kort.htm

Indtastede folketællinger finder du på http://ddd.dda.dk/, de originale findes på AO. Du kan prøve at følge din morfar og oldefar i folketællingerne og lægdsrullerne.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Leif Thor Olsen

Hej Helle.

- og når du bliver træt af at sidde ved computeren, går du på biblioteket og låner en eller flere bøger om slægtsforskning - de står i gruppe 99.7 - så går du hjem og sætter dig i den gode stol med bøgerne. Der er meget nyt at sætte sig ind i, men efterhånden får du styr på tingene.

Og så spørger du her igen.

Mvh. Leif

Egon Hansen

Lægdsruller blev indført efter stavnsbåndets ophævelse i 1788.  Fra 1788 til 1849 påhvilede værnepligten kun bondestanden. Faderen blev indført o lægdsrullerne efterhånden som hans sønner blev ført. Du kan, indtil 1849, følge alle drengebørn, deres flytninger, m.m. fra fødslen ,over deres milotærtjeneste, til deres sletning fra rullen, enten fordi de blev kasseret som uegnede til soldatertjeneste eller til de blev 35 år.
Efter 1849 blev drengene først indskrevet i Lægdsrullen ved konfirmationen, så gælder det om at vide hvor de opholds sig på dette tidspunkt!, eller hvis du tilfældigvis kender deres opholdssted på et senere tidspunkt, f eks hvis de blev udlagt som barnefædre, eller blev faddere ved søskende eller venners børns dåb!
Lægdsruller står på selvbetjeningsmagasinet på Rigsarkivet
Lån Jytte Skaanings bog, finf din skægt og gør den levende.
Mvh Egon

Helle Jespersen

Mange tak for jeres svar. Jeg har i dag lånt to bøger om slægtsforskning på biblioteket.  :)

Jeg har dog lige et spørgsmål mere. Jeg har læst ordet skudsmål flere steder. Og har fundet ud af, at det er en lille bog/hæfte hvor man fik skrevet sine anbefalinger i. Kan man se disse bøger nogen steder? Er de digitaliseret på nogen måde?

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jesper Skov

Skudsmålsbøger er ligesom karakterbøger, bankbøger, soldaterbøger og lignende personlige. Med mindre man har afleveret sin bog på et museum, når man var færdig med at tjene, så eksisterer de næppe i andet end folks personlige gemmer.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Steffen Andersen

Man kan være heldig, at det lokale arkiv har fået nogle skudsmålbøger
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Hans Poulsen



Hej Helle

Google: Skudsmålsbog

- og straks finder du billeder af en skudsmålsbog.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag