hjælp til at finde borgerligt viede

Startet af Jette Bille, 13 Dec 2010 - 16:29

Forrige emne - Næste emne

Jette Bille

Hej jeg har et problem, på min mands side er hans mor, Bente Elinor Bille,  uægte barn, pga præstens uvilje mod at døbe barnet fik min mands mormor Sofie Kirstine Bille, en fobi for præster og derfor blev hun senere borgerligt viet, så hvordan finder jeg den vielse, den står vel ikke i kirkebøgerne.
jeg har også svært ved at finde min mands mor i kirkebøgerne, vi ved at Sofie blev gravid med en kok i Nørresundby, men Bente er født på fødselsstiftelsen i Århus og senere anbragt hos Sofies forældre i Kolind, jeg har søgt i kirkebøger både i Nørresundby, Århus, Kolind og Grenaa, men kan ikke finde Bente - hun er født 15. oktober 1933.
Hun blev senere adopteret af den mand, Carl Nielsen, født 1904 i Holbæk, som Sofie gitede sig med, de boede på det tidspunkt i Vordingborg, er der nogen der har en ide om hvor man kan finde oplysninger om det?
mvh Jette Bille

Peter Kristiansen

Borgerlige vielser står ikke i kirkebøgerne, men i de kommunale ægteskabsregistre. Disse findes på Landsarkiverne. Der kan ved barnets dåb, hvis barnet er uægte født, være anført en vielsesdato.

Lever Bente? Så spørge hende selv. Ellers prøv på det lokale Folkeregister (Borgerservice). Hvis personen har levet efter 1968, bør hun stå der. De må kunne oplyse om fødselssted og dødssted. Det koster vistnok 52,-

Det er ikke klart for mig hvornår de skulle have boet i Vordingborg. Der findes folketællinger for 1930 og 1940, og sikkert også vejvisere. Prøv at spørge det lokale arkiv.
M.v.h. Peter Kristiansen

Anne Mortensen

en fobi for præster og derfor blev hun senere borgerligt viet, så hvordan finder jeg den vielse, den står vel ikke i kirkebøgerne.

Man kan være heldig at borgerlige vielser er indført i kirkebogen.
Det vil da være i det sogn hvor bruden bor.
Disse vielser kan være samlet i "bunker" i det år de er foregået og ikke i dato orden.

Hvor boede Sofie K.Bille ved vielsen ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

De årstal du skal bruge i kirkebøgerne er ikke på AO.
Du må på arkiv og finde hendes fødsel.

Hun kan evt. været konf. i Vordingborg i ca. 1947 ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jette Bille

Tak skal I ha' - ja jeg kan prøve konfirmationen i Vordingborg, mit problem er at hverken Bente eller Sofie er i live, så jeg kan ikke spørge dem, jeg har spurgt en bror til Sofie og det er af ham jeg har fået de oplysninger jeg har, han mener også at kunne huske at Bente blev døbt i Skarresø kirke på djursland, men hvor længe de boede i Vordingborg ved jeg ikke, Carl var restauratør, så de må have drevet restaurant et eller andet sted, og jeg ved at da de kom tilbage til Djursland - Grenaa - drev de først hotel Dagmar i Grenaa og derefter Pavillonen også i Grenaa indtil først i 70'erne - Carl døde i 1972 - det er bare så ærgerligt at man ikke har tænkt på at spørge om alle de her ting, mens folk stadig var i live  >:(

Jette Bille

det gik så ikke så godt, eftersom den seneste kirkebog i Vordingborg går til 1927  :-\

Leif Sommerdal

Citat fra: Jette Bille Dato 13 Dec 2010 - 21:17
det gik så ikke så godt, eftersom den seneste kirkebog i Vordingborg går til 1927  :-\

Prøv at spørge i "Hjælp til opslag".
Der er oft folk, som alligevel gerne vil se efter, når de alligevel er på Lands- eller stadsarkiverne
Sådan fandt jeg min egen morfar - på trods af at jeg selv havde fået og videregivet ukorrekte oplysninger om hans død.

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)