Eksplosion 1940 i Maglehøj, Tillitze sogn, Maribo amt

Startet af Vibeke Thillemann, 07 Okt 2012 - 13:22

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Thillemann

Den 27. juni 1940 sker der en eksplosionsulykke i Maglehøj, hvor 4 ugifte mænd i alderen 21-33 år dør.

Deres død ses i KB 1938-1943 Nakskov Skt. Nikolaj, Lolland Nørre, Maribo opslag 80-81 og i KB 1939-1946 Tillitze, Lolland Sønder, Maribo opslag 138-139.

I Nakskov KB står der "eksplosionsulykke" og i Tillitze står der "ulykkestilfælde".

Hvor finder jeg oplysninger om, hvad der skete?
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Hanne Fisker

Hej Vibeke Thillemann

Nu ved jeg ikke meget om historie, men det lyder som om det er kort efter Danmarks besættelse.
Ved at google lidt på nettet fandt jeg denne hjemmeside: http://www.spionage-lfm.dk/ måske kan du få oplysninger om hændelsen ved at kontakte ham der har den.

Om ikke andet står der i hvert fald oplysninger om arkiver osv. han har brugt og de kunne i sagens natur være nyttige for dig.

Håber du har heldet med dig.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Vibeke Thillemann

Hej Hanne

Tanken om, at det kunne have noget med besættelsen at gøre, har også slået mig. Jeg har også googlet, men ikke fundet det link, du kom med, så tak for det. Det ser dog ud til at det mest handler om 1943-45, men nu vil jeg nærlæse det og kilderne og evt. kontakte webmaster.

Jeg vil gerne gerne høre fra andre, der måtte have ideer til opklaring.

Er der evt. nogen, der har adgang til Politikens arkiver, som kan se om der er skrevet noget der?
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Inge Hedal

Hej Vibeke
Jeg er i besiddelse af Politikens Hvem-Hvad-Hvor fra 1941. Her står der i afsnittet "Hvad der hændte 16.-30. juni 1940": Fredag den 27. juni - Fire Mennesker dræbt af ilanddreven Mine paa Nakskov Strand.

Det er uden tvivl den hændelse, der menes, selv om ingen lokale vil kalde Maglehøj for Nakskov Strand.
Mvh. Inge

Vibeke Thillemann

Hej Inge

Tusind tak for tippet. Der er vist ingen tvivl om, at det er den hændelse, det er jo ikke hver dag 4 mennesker bliver dræbt ved en ulykke og datoen stemmer.

Jeg må på jagt i genbrugsbutikkerne på mandag og se, om de har bogen.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Inge Hedal

Hej igen, Vibeke
Det skal du bestemt ikke gøre, for det, jeg skrev, er det eneste, der står.
Til gengæld vil jeg foreslå dig at ringe til Rudbjerg Lokalarkiv: http://www.rudbjergarkiv.dk/
Det undrer mig, at de ikke opgiver nogen mail-adresse.
De er utroligt vidende og har mange udklip om forskellige emner. Maglehøj ligger i deres virkeområde.
Mvh. Inge
Nakskov

Vibeke Thillemann

Hej Inge

Der sparede du mig lige for en længere køretur :-)

Det lyder som en god ide at kontakte Rudbjerg Lokalarkiv, så det vil jeg gøre. Tak for tippet.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Alita Tind

Hej Vibeke

Hvis du går ind på arkivets hjemmeside kan du via forsiden sende mail til arkivet  :)

Hilsen
Alita Tind
Med venlig hilsen
Alita Tind

Vibeke Thillemann

Hej Alita

Jeg så det godt og prøvede også, men det virker desværre ikke.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Alita Tind

Har du prøvet denne mail-adresse direkte:

rudbjergarkiv@mail.dk

Jeg har lige prøvet at sende en test - den er ikke kommet retur (endnu)

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Vibeke Thillemann

Næh, den mailadresse har jeg ikke lige prøvet, men jeg ringer under alle omstændigheder til dem, og så kan jeg jo får deres mailadr. hvis det bliver nødvendigt.

Jeg får jo nok ikke svar i dag alligevel.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vibeke Thillemann

Jeg har nu kontaktet Rudbjerg Lokalarkiv, og jeg skal da lige love for, at det gav bonus.

1000 tak for hjælpen  :)
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann