Peder Severinsen Tveden, født 1765-1777 formentlig Aalborg eller Hjørring amt.

Startet af Peter Kyhl, 06 Okt 2012 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Peter Kyhl

Jeg har længe forsøgt at finde dåb og forældre til min ane Peder Severinsen. Jeg havde en efterlysning på ham i det gamle forum, men den fik jeg ikke noget ud af.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,278108,278108

Kort fortalt om hans liv.

Peder Severinsen, født ca. 1765-1777. Ved hans begravelse er Gjøl opgivet som fødested. Der er han ikke fundet.

Han er ikke fundet i FT 1787.

Hjørring, Horns, Elling, Lomanshave, , 1, FT-1801, B8084
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Kvist 35  Gift Husbonde Degn og gårdmand 
Christiane Mag. Christensdatter 35  Gift Hans kone   
Peder Christian Jensen 7  Ugift Hans barn   
Anne Lavrentse Jensdatter 2  Ugift Hans barn   
Peder Andersen 36  Ugift Tjenestekarl   
Peder Severinsen 24  Ugift Tjenestekarl   
Maren Olesdatter 24  Ugift Tjenestepige   
Mette Beyersdatter 82  Ugift Konens moder

Vielse 1802 med Karen Jensdatter i Elling kirke (Elling 1758-1818 opslag 206).

Datter Ane Severine Pedersdatters dåb 1802 (Elling 1758-1818 opslag 96).

Parret får kun den ene datter. De flytter til Nørresund, hvor Karen Jensdatter dør 1828 og Peder Severinsen dør 1840.

Hans dåb er ikke fundet i Aalborg (Vor Frue og Budolfi), Gjøl eller Nørresundby.

--------------------------------------------------------------------------

Min teori om hans ophav.

Ved hans vielse kaldes han tydeligt for Peder Severinsen Tveden.

I Aalborg Vor Frue gifter Severin Christian Tveden sig i 1760 med Henricha Elisabeth Toiberg. De får 4 børn 1761-1768 men ingen Peder.

I 1763 får Severin Christian Tveden et barn uden for ægteskabet med Maren Nielsdatter fra Albæk sogn. Jeg har ikke fundet barnet døbt i Aalborg eller Albæk. Maren Nielsdatter får puplic absolution i Vor Frue, Aalborg.

Jeg tror, at min Peder Severinsen Tveden må være endnu en uægte søn af Severin Christian Tveden, født 1765-1777 et sted i formentlig Hjørring eller Aalborg amt.

Jeg har tænkt mig at gå samtlige sogne igennem, men før jeg begynder på dette, så håber jeg, at der måske er nogen som er stødt på enten Peder Severinsen eller Severin Christian Tveden.

Mvh. Peter Kyhl


Peter Kyhl

Hej Keld.

Tak for svaret. Jeg har undersøgt de mulige kandidater på Familysearch. Han er desværre ikke en af dem. Det er også muligt, at hans dåb er i en kirkebog, der er gået tabt.

Det er dog mærkeligt, at jeg ikke kan finde ham i FT 1787. En forklaring kan være, at han som uægte barn bor hos sin mor og måske en evt. ny mand og måske med dennes efternavn eller kun som Peder.

Mvh. Peter