Heide fra Schleswig?

Startet af Erik C Guldahl, 06 Okt 2012 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

Erik C Guldahl

Bildet vi kan tegne er at rundt 1810 kom de tre musketerer, brødrene Heide til København for hedre sine slekters og Tysklands ære – de skulle kjempe mot de grusomme danene og de enda verre etterkommere etter vikingene fra Norge. Nå ja, bildet stemmer nok ikke helt med terrenget, men det er jo moro å leke med ord.

Det er en familiehistorie/en anekdote at tre brødre Heide kom til Danmark, men det er et faktum at Christian Friderich Heide giftet seg med Mette Nielsen 21. november 1813 i København. De andre to brødrene er det ikke belegg for. Christian er født i Haustadt i Preussen / i Heide i Schleswig-Holstein i 1782 el.1784 avhengig av hvilken folketelling man ser på.. Kan disse ulike navnene være ulike navn for samme sted?

Mette og Christian får fire barn, tre piker og vår Johan Frederich f. i 1817.Etter han kjenner vi etterkommerne. Spørsmålet er om de andre to brødrene eksisterte. Er det mulig å følge Christian Friderich Heide tilbake til Haustadt/Heide, finne foreldre og evt. brødre? Og hvordan kommer jeg lengre bakover, Christian's besteforeldre, osv.?

Jeg vil bli så glad hvis noen kan hjelpe meg. Bruk gjerne min E-post: erik.guldahl@gmail.com