Jeppe Erasmus Petersen, Kolding

Startet af Poul Bang, 13 Dec 2010 - 12:26

Forrige emne - Næste emne

Poul Bang


Erasmus Petersen var indehaver af Handelsfirmaet »Messen« i Kolding og var først i 1900 tallet
en kendt person i byen,

han er
* 3 Jul 1867 i Føns, Vends herred, som søn af skolelærer Niels Petersen og hustru Maren Sønnichsen

Han blev gift med Elisa Amalie Wille 14 jul 1894 i Vor Frue kirke, Svendborg,
hun er
* 30 dec 1875 i Svendborg, Sunds herred,
(datter af Johan Heinrich Wille og Caroline Lorentze Nielsen) •

er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om hvor og hvornår de er døde og begravede

v.h.
Poul Bang
5210 Odense NV
Venlig hilsen
Poul Bang
Odense NV
poco@glenten.dk

Gitte Lund

#1
Hej Poul

På Kolding Stadsarkivs Hjemmeside kan du finde en del Vejvisere og telefonbøger, der er digitaliseret.

I Kolding Vejviser for 1902 fandt jeg i Firmaregisteret side 15, h. sides h. spalte:

"Handelsfirmaet Messen ved Erasmus Petersen"
Som det stod var hele linien firmanavn.

Der er også vejviser for 1904, således kan du selv følge ham. Måske også før 1902. Der er også registre over adresser i Kolding, så måske er du heldig.

Det er forøvrigt en rigtig god hjemmeside.

Har du set efter deres begravelse i tilgængelige kirkebøger for Sct. Nicolai Kirke?

Hilsen Gitte Lund

Gitte Lund

Hej igen

Jeg har herhjemme en vejviser og skattebog for 1943 for Kolding.

I den bor der en Repr. Jeppe E Petersen på adr. Nordre Ringvej 64, skattebeløb kr. 23,40

Der bor flere familier i ejendommen, hustruer er ikke anført, hvis de ikke har indkomst, men lige efter Jeppe står anført Fru Hansine Petersen med et skattebeløb på kr. 8.19.

Hvis ikke du ved andet, kunne det være hans 2. kone - muligvis!!
Kone 1. kunne jo så være begravet i Kolding i tilgængelige kirkebøger.

Men i 43 var han jo så 76 år?

Jeg har en del bøger om Kolding og kendt personer, her står han ingen steder.

Hilsen Gitte Lund

Poul Bang

Hej Gitte

Tak for hjælpen
I Kolding vejviserne, havde jeg godt nok set firmaregistrene, men ikke personregistrene, dem har lige været igennem og har der fundet hans adr.
Men desværre er der intet personregister i vejviserne fra 1950 erne, og hvornår "Messen " er lukket
ved jeg ikke
Det kan muligvis være Erasmus Petersen du har fundet på Ndr. Ringvej, idet jeg har fået en oplysning om at han skulle være død i sep. 1956.
Men hvornår hustruen er død ved jeg endnu ikke,
Kirkebøgerne på AO har jeg været igennem, men uden held ,de slutter desværre 1929, så jeg må nok på borgerservice for at komme videre

Venlig hilsen
Poul Bang
Odense NV
poco@glenten.dk

Gitte Lund

Hej igen

Jeg prøvede at Google og fandt der også firmaet i Vejviser for 1910.

Her står firmaet med indehaver Manufakturhandler Jeppe Erasmus Pedersen.

I personregisteret står Erasmus Pedersen  som boende i Adelgade 11.

I vejviseren 1943 jeg har herhjemme bor der på Nordre Ringvej 64 også fhv. Manufakturhandler Jens Barsøe, og  jeppe E. Petersen er Repræsentant og der bor en Hansine Petersen samt et par andre familier.

Jeg tror på, det er den rigtige Jeppe.

Prøv at ringe til Kirkegårdskontoret i Kolding, de er flinke til at give oplysninger om dem, der er begravet, men ikke om deres tilhørsforhold i øvrigt. Men kan du få hans og hendes begravelse vil det også være fint. Og det koster ikke noget.

Hilsen Gitte Lund