Periode på 31 år mangler

Startet af Ulf Bagersted, 03 Okt 2012 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Ulf Bagersted

Hej i forummet.

Jeg søger oplysninger om min oldefar, Brøndborer, August Peter Bagersted.

Her er de oplysninger jeg har:

August Peter er født i 1839, på Kgl. Fødselsstiftelse af moderen Gunild Johanne Bargatz. Fadderen hed Sundbye.
Jeg ved at han kom i pleje hos Kirstine Petersen der bor i Viingaardsstræde nr.131,
FT fra 1845 lyder sådan: København, København (Staden), Øster Kvarter, København Øster Kvarter, Viingaardsstræde No. 131, sidehuuset, stuen til venstre, , FT-1845, C4625.

Her hedder han August Peter Sundbye, efter fadderen.

Jeg ved så, at han han i 1876 flyttede til Masnedsund i Vordingborg og byggede et hus på Stationsvej. Her er han blevet gift med Karen Margrethe Nielsen og nu hedder han Bagersted.

På Arkivalieronline findes der kun tilgangslister for Vordingborg til og med 1875. På rigsarkivet siger de at de stoppede med at fører tilgangslister omkring midten af 1875. Havde ellers håbet at tilgangslisterne kunne give et praj om, hvor han havde boet.

Jeg har bare ingen anelse om, hvor i landet han har befundet sig fra 1845 og til 1876. En periode på 31 år der mangler.

Er der nogen som kan fortælle mig, hvad jeg gør i denne situation?

Hilsen
Ulf Bagersted

Bjørn Marcher

Hej Ulf,


Jeg ville selv forsøge med at lede i lægdsruller - nok bedst at starte i København 1845 og følge ham fremad. Jeg er ikke sikker på hvor længe man førte lægdsruller, men du kan læse meget mere i Jørgen Greens bog om slægtsforskning i lægdsruller, ....(med mere). Jeg ved ikke om han kunne stå i lægdsruller i 1876....

Alternativt søg i folketællinger med brug af god fantasi i stavning af navne.....

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Else Skovbo Jensen


På Fam.S. har jeg fundet disse tre (2). Gunhild Johanne kunne jo være moderen til din August og nedennævnte August måske morfar.



Gunild Johanne Bagersted
Marriages, 1635-1916
birth: 1820 
marriage: 18 May 1862 København,​ København,​ Denmark
spouse: Hans Peter Ferdinand Nielsen

 
 
August Bagersted
Denmark, Marriages, 1635-1916
birth: 1789 
marriage: 08 Nov 1818 ,​ Birkerod,​ Frederiksborg,​ Denmark
spouse: Kirstine Bentsdr

 
 
August Bagersted
Denmark, Marriages, 1635-1916
marriage: 08 Nov 1818 ,​ Birkerod,​ Frederiksborg,​ Denmark
spouse: Kirstine Bentsdr

          Jeg ved godt det er noget andet du spørger om, så måske ved du det jeg har fundet
med venlig hilsen
Else

 
 

Jens-Christian Emborg

Hej Ulf

Hvis du ser familien i FT-1880, som du sikkert kender, ser du at de har fået en søn i Faxe sogn:

Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Ore og Maderne, Matr. No 43 KK, 270, FT-1880, C6013
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
August Peter Baggested 40  Gift Husfader, Brondborer  Kjobenhavn
Karen Baggested fodt Nielsen 36  Gift Husmoder  Baarse Sogn, Præsto Amt
Edvard Ferdinand Baggested 7  Ugift deres Son  Faxe By og Sogn, Præsto Amt
August Christian Baggested 3  Ugift deres Son  Lundegaard, Skibinge Sogn, Præsto Amt
Carl Vilhelm Baggested 1  Ugift deres Son  Vordingborg


Denne søn er født den 02-12-1872, Fakse sogn, KB 1844-1883, opslag 118, så i 1872 bor de ved Fakse Strand.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anna N Rasmussen

Hej Ulf,

Jeg har kigget lidt på sagen, og håber at du stadig er på tråden?

Han gemmer sig godt, ham Peter August! Jeg har ledt grundigt efter ham på FT-1850, hvor han må være 10-12 år. Jeg har gennemsøgt hele landet, og brugt diverse kreative stavemåder og ubekendte tegn – men uden succes  :( 

Men jeg kan finde moderen Gunhild – din tipoldemor – i Vognmagergade:

København (Staden), Rosenborg Kvarter, Vognmagergade 70, stuen, 693, FT-1850, B6870
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Johanne Gunhilde Balbartz ??   30    Ugift      huus arbejde   Kjøbenhavn

Har du tjek på Gunhilds videre skæbne? Jeg kan se på Familysearch og i Registerbladene, at hun 1862 bliver gift med en militærmand, og at hun dør 1894, men jeg vil ikke skrive en længere udredning her, hvis du nu allerede selv har alle oplysningerne.

Men Gunhild og hendes mand optræder i hvert fald som fadderen (som Sergeant Ullebølle og Hustru) ved sønnen August Christians dåb 1876 i Skibsted Sogn (opslag 33) ved Præstø – hvor der i øvrigt også er et lille notat om tilladelse til at anvende navnet Bagersted som efternavn.

August Peter er derimod som sunket i jorden, frem til han dukker op på Sydsjælland. Han er heller ikke længere hos sin plejemor ved FT-1850, hun findes fortsat som wadskekone, men flyttet til Trompetergangen, uden plejebørn.

Hvis han er i København ved de følgende FT'er, FT-1860 og FT-1870, vil det være nålen i høstakken at finde ham, fordi disse folketællinger endnu ikke er indtastede i DDD.

Så du må møve dig ind på ham på anden vis, fx via familiemedlemmer. Han har jo tilsyneladende haft kontakt til moderen. Og i din gamle tråd, kan jeg se at han også fik en (halv?)lillesøster, Vilhelmine Emilie, født 1854, måske havde han kontakt til hende. (http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,27271.0.html)

Bjørns forslag om lægdsrullerne er også super, og også Jens-Chr's fund af familien i Fakse. Du kunne fx tage fat i Fakse-sporet, og kigge til- og afgangslisterne igennem der.

Det ville også være smart at finde hans vielse til Karen Margrethe. Der vil nemlig måske stå, hvor han boede på tidspunktet hvor de blev gift. Det er sikkert sket kort før første barns fødsel, dvs 1871-72.

Ifølge FT-1880 er Karen Margrethe født i Baarse Sogn, så de kan oplagt være viede der, eller i et nabosogn, hvor hun kan have tjent. Jeg har kigget lidt på det på AO, men har dog ikke fundet noget. Men hun kan selvfølgelig også være taget til København som tjenestepige, og de har mødt hinanden og er blevet gift der.

Men her har jeg fundet Karen Margrethe Nielsdatter som barn og ung (1845, 1850 og 1860) – bemærk at faderen er død et sted mellem 1845 og 1850, og moderen gifter sig på ny, og de flytter fra Baarse og til nabosognet Everdrup.

Præstø, Baarse, Baarse, Baarse Bÿe, nr.72, en halvgård, 97.fam., FT-1845, B5334
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Edvardsen   56    Gift      indsidder og aftægtsmand   Vordingborg
Inger Larsdatter   40    Gift      hans kone   Hammer sogn, Præstø amt
Niels Daniel Svendsen Nielsen   16    Ugift      deres børn   her i sognet, Bårse
Karen Margrethe Nielsen   2    Ugift      deres børn   her i sognet, Bårse

Præstø, Baarse, Everdrup, Hemmestrup, nr.33, et hus, 42.fam., FT-1850, B7092
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen Nielsen   39    Gift      husmand, lever af sin jordlod, husfader   her i sognet, Everdrup
Inger Larsdatter   45    Gift      hans kone   Snesere, Præstø amt
Karen Nielsdatter   6    Ugift      deres barn   Baarse, Præstø amt

Præstø, Baarse, Everdrup, Engelstrup Skoledistrikt, Hemmestrup, 84 et Huus, 109, FT-1860, D5938
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christen Nielsen   48    Gift   Hmd. Dagleier. Huusfader      Her i Sognet [Everdrup]
Inger Larsdatter   55    Gift   hans Kone      Snesere
Karen Margrethe Nielsdatter   17    Ugift   Deres Datter      Baarse
Anders Nielsen   6    Ugift   Pleiesøn      Præstø

Med venlig hilsen
Anna


Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Aha, de er viede 1868 i Everdrup  :)

Det står noteret ved sønnen Carl Vilhelms dåb 1879 i Vordingborg (opslag 30).

Du finder vielsen i Everdrup Sogn (Præstø Amt, Bårse Herred), kirkebogen 1866-1876, opslag 112:

Hun er hos sin stedfader, husmand Christian Nielsen i Hemmestrup – jævnfør Folketællingen. Og Peter August er markgraver (?) ved Faxø Jernbanen (den må du vist lige sende til tydning, for at være helt sikker). Men han har altså tilsyneladende opholdt sig som arbejdsmand i et af sognene i området på dette tidspunkt.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Ulf Bagersted

Hej alle der har svaret.

Tusind tak for al den hjælp jeg har fået.

Jeg var gået så vidt at skrive til Lokalarkivet i Vordingborg for at høre dem, om de havde et eller andet om familien. Her får jeg også oplysningerne om giftemålet i Everdrup kirke og yderligere får vi tilføjet et familiemedlem mere, nemlig Edvard Ferdinand født 1872. Ham er der ingen der har hørt om.

Og så vidt jeg kan forstå på det hele har familien vist levet et omrejsende liv da min oldefar var brøndborer. At han skulle arbejde ved en jernbane har jeg/vi aldrig hørt om, men det lyder interessant og det skal selvfølgelig undersøges. Men meget tyder på at han er flyttet en del rundt, måske hovedsaligt på sydsjælland, hvorefter han bosætter sig i Vordingborg.

Vedr. Gunild Johanne, så ved jeg ikke hvad der blev af hende. Jeg har et udskrift fra Den Kgl. Fødselsstiftelse, hvorpå der står at hun tager tilbage til søsteren der bor i Gothersgade 131, København. Om det så er Hansine Waltomine eller Wilhelmine Theodorine ved jeg ikke. Og dem kan jeg ikke finde. Så er det som om hun forsvinder. Men at se hende opført som Balbartz virker mærkeligt på mig. Jeg "kender" dem kun som Bargatz, men det er da ikke helt umuligt at uprovokerede navneskrivefejl har sneget sig ind.

Jeg har været på rigsarkivet, men jeg synes der mangler en masse bøger efter 1875.

I politiets registerblade har jeg fundet min farfars søskende August Christian, Carl Vilhelm og Olga Hansine boende i København. Så det går fremad.

Nu skal jeg bare lige have gennemgået alle de nye informationer.

Tak

Ulf Bagersted

Ulf Bagersted

Til Jens-Christian Emborg.

Hvor har du fundet den FT-1880. Jeg kan kun finde FT op til 1875 for Vordingborg. Derfor har det været svært for mig at finde ud af, hvor familien har befundet sig i de manglende 31 år. Har også prøvet Dansk Data Arkiv, men heller ikke her var der nogle resultater.

Det er bare fantastisk med alle de nye oplysninger og jeg har fundet mere end halvdelen af alle kirkebøgerne, hvor i familien står skrevet ved dåben. Det tyder lidt på at familien har bevæget sig mellem Fakse, Præstø og Vordingborg, men alt er spinderi. Alt skal efterses for at udelukke fejl.

Tusind tak.

Ulf Bagersted

Anna N Rasmussen

Hej igen, Ulf,

Dejligt at høre, at vores hjælp herindefra bringer dig videre, og at de også er hjælpsomme på Vordingborg-arkivet.

Ja, det ligner et omkringrejsende liv. Men det var jo også i de år at der blev bygget jernbanelinjer på kryds og tværs i hele landet, så der har været godt med arbejde at få, efterhånden som anlægsarbejdet skred frem – jeg forestiller mig, at han har været med til det slidsomme arbejde med at planere jorden før sporene blev lagt, og det foregik jo dengang kun med armkraft, så som brøndborer har han været en oplagt mand til at tage sådan en opgave.

Faxebanen åbnede ifølge Wikipedia i 1864 (http://da.wikipedia.org/wiki/Faxe_Jernbane). Der er også god info om den at hente her hos jernbanen.dk http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=121, eller hos jernbanenørden Erik V Petersen, som har en stor hjemmeside om jernbaner, især sydsjællandske: http://evp.dk/index.php?page=forside. Jernbanehistorie er generelt godt dokumenteret. Jeg ved nu ikke så meget om det, men jeg er sikker på, at der er meget materiale at finde, både bøger, fotos, journaler mv. Men det vil nok være fordelt på mange forskellige arkiver.

Vedr. Gunhild Johanne, så fandt jeg som sagt en del om hende, via Familysearch og Registerbladene. Jeg opremser herunder. Med hensyn til efternavnet, så ser man jo ofte, at "svære" efternavne har voldt problemer for dem der skulle skrive ind i protokoller, kirkebøger, folketællingsskemaer mv, så det er oplagt, at det er sket her. Det er også derfor, at man skal være meget kreativ, når man søger i Demografisk database.

Men hun gifter sig den 18. maj 1862 i Garnisons Kirke med Hans Peter Ferdinand Nielsen. Vielsen findes i kirkebogen 1857-67 på opslag 84. Han er 39 år, sergeant og gymnastiklærer. Hun er jomfru og 42 år. Desværre står der ikke hvor de bor, så hvor de hver især har boet ved FT-1860, og hvor man kan finde dem sammen på FT-1870, er svært at regne ud. Disse to tællinger er som sagt endnu ikke blevet indtastede i søgbar form i DDD.

Men på FT-1880 og FT-1885 finder du parret i København, først i Nyboder, og derefter på Østerbro:

København (Staden), Bjørnegade, Bjørnegade, Salen, 17, FT-1880, C8550
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Peter Ferdinand Nielsen Ullebølle   57    Gift   ?? ved 24. Battaillion, Husfader      
Gunild Johanne Ullebølle født Begersted   60    Gift   Kone      


København (Staden), Rosenvængets Sideallé (Ulige numre), No. 1, Matrikel 1012, Kjælder, 2, FT-1885, C4903
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Johan Ferdinand Nielsen (Ullebølle)   62    Gift   Husfader   Pens. Overserg. Portner   Helsingør
Gunnild Johanne Nielsen   65    Gift   Husmoder      Kjøbenhavn


Parret har også et registerkort (http://www.politietsregisterblade.dk), hvor de bor i Ny Stormgade 84. Du kan så genfinde dem på denne adresse ved FT-1890 (som endnu ikke er indtastet i DDD, men på den håndskrevne scannede liste på AO er det opslag 59). Han dør mellem 1890 og 1893, for 1893 får Gunhild sit eget registerkort, nu med enkestatus:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3369123&searchname=polit_simple

Gunhild Johanne Nielsen, enke, født 21-10-1819 i København. Adresser: Eckersbergsgade 30, og dernæst Klerkegade 34. Som noteret på registerkortet, dør hun 19. juli 1894, og da hun var enke efter en militærmand, er det oplagt at kigge efter begravelsen i Garnisons sogn, hvor hun ganske rigtigt findes død på opslag 190.

Måske findes der et skifte efter Gunhild, hvor August Peter og hans søster kan være nævnt. Sig til, hvis/når du får mod og tid til at kaste dig ud i det, så skal vi nok hjælpe dig videre. Men lige nu har jeg vist givet dig rigeligt at slå op og kigge igennem for nu  :D

God arbejdslyst videre frem  :)

Med venlig hilsen
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Jens-Christian Emborg

Hej Ulf

Du spørger hvor jeg har fundet FT-1880. Den ligger da på Dansk Data Arkiv.

Du har måske ikke fundet familien Bagersted i FT-1880, fordi de her står som Baggested.
Skriv derfor ikke for meget i navnefeltet når du søger i folketællingerne på DDA, jeg har måske den dag jeg fandt ham, efter jeg har valgt Præstø Amt, kun skrevet Aug% Bag i navnfeltet og intet andet på søgesiden, det giver så 5 hit og han er et af dem og hans søn, der også hedder August, er et af de andre hit. Så husk at navne i folketællingerne kan være stavet eller læst anderledes end det du søger efter.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Ulf Bagersted

Til Anna og Jens-Christian

Tusind tak.

Der har i godt nok sparet mig for mange timers søgning. Jeg skylder nok også at fortælle, at jeg er nybegynder i slægtsforskning, men alligevel har fundet en hel del oplysninger selv. Men mange gange er det som om jeg går i stå og ikke aner, hvor jeg skal søge.

Jeg har et lille spørgsmål mere, hvis i er rede på at hjælpe med det?

I kirkebogen for Vordingborg, kan jeg se i bemærkningsrubikken for min farfar, Peter Edvard Alexander, født 1891, og i øvrigt for hans søskende, står skrevet:

Iflg. Kgl. Bevilling af 8. sep. 1896 ændres efternavnet til Bagersted ( ét g )

Ved i, hvor jeg kan finde den kongelige bevilling? Jeg vil så gerne se, hvem der ansøgt om at få det navn skrevet på den måde. Jeg har prøvet på rigsarkivet, men de siger at de ikke har dem liggende. Det kunne måske være at den lå på kirkekontoret i Vordingborg, men der har jeg ikke prøvet endnu.

Det har altid været uvist, hvordan vores efternavn skulle skrives. Som barn, voksede jeg op med at skulle skrive efternavnet Baggersted, selvom der stod Bagersted i min dåbsattest. (det var ikke fint nok at være en Bagersted). Familien mængede sig med de "fine". Og går vi længere tilbage hed vi Bargatz eller Bargatsch, eller endnu længere, Bachas. Men så blev det fast i 1896.
Dog har jeg altid båret navnet Bagersted som det står på min dåbsattest. Og i min opvækst, hørte jeg altid historier om at familien måske var indvandret, måske fra Polen eller østeuropæisk land, på et eller andet tidspunkt, men umiddelbart er der ikke noget der bare minder om indrejse i Danmark, i hvertfald hvad jeg har fundet. Og her går vi tilbage til før 1789, hvor min tip tip oldefar blev født og her kan jeg se at hans moder hed Karen Sophia Bachas.

Lidt fra mig denne gang.

Og tusind tak.

Ulf Bagersted

Bjørn Marcher

Hej Ulf,

Se her er en gammel tråd, hvor der er angivet hvor man kan finde den....

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=36799.0

...må indrømme jeg ikke selv har erfaring med det.

venlig hilsen


Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark