Er Jens Kappels døde søn i 1786 en datter?

Startet af Kim Gade, 06 Dec 2011 - 20:02

Forrige emne - Næste emne

Kim Gade

Jens Christensen Kappel og hustru Ingeborg Jensdatter får 25. September 1785 døbt datteren Maren (Ræhr Sogn Thisted Amt 1709-93 opslag 152). Maren Jensdatter Kappel dør 3. August 1858 (Ræhr 1845-91 opslag 224) 72 3/4 år gammel. Alderen passer med lidt god vilje.

19. Oktober 1786 får Jens Kappel og en navnløs hustru så døbt datteren Maren på opslag 154.

Dette kunne jo tyde på, at første Maren er død og det er Maren nummer 2, som dør i 1858. Så er alderen i dødebogen pludselig 1 år forkert. Men det ses jo ofte.

Men Jens Kappel har bare ingen død datter. Derimod har han en død søn (om jeg ellers tyder kirkebogen korrekt og det er langt fra sikkert) På opslag 218 står: 1. Januarii xxx xxx Jens Kappels første fødte søn 25 Uger. Fødslen bør så være sket i Juli 1885 og det passer jo fint med en dåb den 3. august 1785. Men født som datter og død som søn? Lyder ikke logisk. Hvad er der galt her?
Mvh.
Kim Gade

Sanne Bloch

Hej Kim

Jeg fristes til at sige: "Ja, Jens Kappels døde søn i 1786 er en datter"  :)

Det korte svar: Der må være skrevet forkert i KB 1.1.1786 – der skulle sandsynligvis have stået datter. Det må være den første Maren, døbt 25.9.1785, som bliver begravet 1.1.1786.

Jeg har surfet rundt i Ræhr (Vigsø) KB. Da jeg ret hurtigt fandt flere med navnet Kappel, bl.a. Niels Christensen Kappel og Lars Andersen Kappel havde jeg en teori om, at faderens fornavn til den "førstefødte søn", som dør og bliver begravet 1.1.1786 25 uger gammel, var skrevet forkert. Jeg supplerede mine undersøgelser med FT 1787 og 1801 på ddd.dda men min teori holdt ikke.

Så brugte jeg samme fremgangsmåde med at søge efter Jens Christensen Kappel (Jens Christensen / Jens Kappel) og hans hustru Ingeborg Jensdatter, bl.a. deres vielse 8.7.1784 samt deres to døtres (Maren og Sophie) konfirmationer og vielser.

Jeg fandt dog ikke Sophies konfirmation og Marens konfirmation i 1802 oplyser ikke alder.

Derefter koncentrerede jeg mig om at følge Maren, bl.a. i FT 1834 og 1840. Jeg går ud fra, at du selv har søgt disse oplysninger i forvejen, da de jo alle foregår i Ræhr.
Jeg mener, at sandsynligheden for, at der er skrevet søn i stedet for datter er stor.

Alle dødsfald skulle i princippet anmeldes for myndighederne, så måske kan du via dødsanmeldelsesprotokollen få bekræftet, at det var Maren, der døde og blev begravet 1.1.1786.

Venlige hilsner Sanne


Thisted, Hillerslev, Ræhr, Ræhr Bye, , 25, FT-1787, B2804
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Christensen   34    Gift   mand   Tømmer og huusmand   
Ingeborg Jensdatter   37    Gift   hans kone      
Maren Jensdatter   1    Ugift   deres datter      
Jens Simonsen   71    Gift   konens fader      
Sophie Christensdatter   74    Gift   konens moder      

Thisted, Hillerslev, Ræhr, Ræhr, , 9, FT-1801, B5180
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Kappel   49    Gift   husbonde   husmand med jord   
Ingeborg Jensdatter   51    Gift   hans kone      
Sophie   85    Enke(mand)   koenens moder   indsidderske   
Maren   14    Ugift   en datter      
Sophie   10    Ugift   en datter      

Thisted, Hillerslev, Ræhr, Ræhr Bye, en Gaard, 5, FT-1834, C5908
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jørgen Andersen   51    Gift      Gaardmand   
Maren Jensdatter   48    Gift      hans Kone   
Christian Lassen Jørgensen   25    Ugift      deres Børn   
Else Marie Jørgensdatter   12    Ugift      deres Børn   

Thisted, Hillerslev, Ræhr, Ræhr Bye, En Gaard, 40, FT-1840, C6233
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jørgen Andersen   57    Gift      Gaardmand   
Maren Jensdatter   53    Gift      hans Kone   
Christen Larsen   30    Ugift      deres Børn   
Maren Jørgensdatter   29    Ugift      deres Børn   
Else Marie   18    Ugift      deres Børn   
Søren Pedersen   33    Ugift      Tjenestekarl   

Kim Gade

Hej Sanne

Tak for din indlevelse i sagen. Jeg har forældrenes vielse samt alle data på de 2 døtre (har kun fundet disse 2. Eller 3 om man vil), konfirmation, vielse og død samt alle FT. Måske skulle jeg have fortalt disse ting, men mente ikke. at FT'erne ville være til nogen hjælp i sagen.

Sophie er min direkte ane og hun er konfirmeret i 1805. Hendes konfirmation er på opslaget efter Marens. Nu kan jeg ikke komme med nærmere data lige nu, da jeg ikke er ved egen PC. Mener dog at huske, at Sophie dør allerede i begyndelsen af 1824. Vist ½ års tid efter efter 4. barns fødsel.

Men da du er enig i min formodning om, at det er Maren, der dør 25 uger gammel og Maren født 1886 dør 1858, vil jeg indskrive dette i mit slægtsprogram. Dog lidt mystisk. Det er et ganske lille samfund og præsten kender garanteret familien udmærket. Han burde vide, at de har en datter.

Mange tak for hjælpen.
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

#3
Lige et par rettelser. Kan jo ikke længere redigere mit første indlæg. I slutningen af næstsidste linie skal der naturligvis stå Juli 1785 og ikke 1885. Og sidste linie. Maren er selvfølgelig ikke døbt 3. August. Det er hendes dødsdag. Dåbsdagen er 25. September. Men derfor kan Maren jo godt være født i Juli Måned.
Mvh.
Kim Gade

Sanne Bloch

Hej igen Kim

Jeg synes ikke du skal opgive, men give dødsanmeldelsen en chance. Hvis du ikke selv har mulighed for at komme på arkivet, kan du prøve i "Hjælp til opslag".

Endelig kommer der måske flere på banen her i denne tråd?

Venlige hilsner Sanne

Kim Gade

#5
Hej Sanne

Ja, fik ikke lige kommenteret det med arkivet. Men jeg bor faktisk i Sønderjylland og er afhængig af offentlige transportmidler, så kan ikke lige bare tage til Viborg.

På et eller andet tidspunkt skal jeg da derop, når jeg har samlet lidt sammen, som skal undersøges og har fri et par dage. Men for at lede efter en dødsprotokol, som muligvis eksisterer, er turen nok lidt for lang og dyr.

Men tak for tippet :-) Nu ved jeg jo, hvad jeg skal kigge efter, når min vej går forbi.

PS. Søsteren Sophie Jensdatter Kappel - Niels Andersen Dahls hustru - dør i Ræhr 20. Januar 1824 kun lige fyldt 33 år. Gør opmærksom på dette, selvom det er sagen uvedkommende, fordi andre måske senere googler sig frem til tråden og mangler oplysningen.
Mvh.
Kim Gade

Dorthe Marie Daugaard Jepsen

Hejsa
Jens Kappel, som er født ca. 1752 er sandsynligvis en efterkommer af Christen Larsen Kappel fra 1674. Ham og hustruen fik en del børn. Jeg tror, at Jens er et barnebarn af Christen og hans kone Else. Er der nogen, som ved, hvad Jens´ far hedder, jeg har ham garanteret inde i mit stamtræ. Familien kommer fra Sønbjerg, Odby, Refs, Thisted. Ham som jeg har gang i er Niels Christensen Kappel født 1708 i Flovle, som også er Odby m.v. Jeg tænker at min Niels måske er farbror el.lign. til Jens Kappel.
Prøv at kigger her, måske kender du siden men hvis ikke, så har denne Jens Kappel måske relation til din Jens Kappel.
http://sixthy.dk/ARKIV%20Slaegtsforskning/Noter%20Far/Noter%20ane%201032.htm
Hilsen Dorthe Marie

Kim Gade

Hej Dorthe Marie

Tror desværre ikke, at det er samme familie. Jens Kappels far hed Christen Michelsen Kappel og farfaderen var Michel Jørgensen Kappel. Desværre.
Mvh.
Kim Gade

Dorthe Marie Daugaard Jepsen

Øv Kim
Troede lige, at jeg havde fundet noget mere. Tak for svar
Venligst Dorthe Marie  ;)

Kim Gade

Er da ked af, at jeg ikke kunne hjælpe. Har en masse personer med tilnavnet Kappel i mit slægtsprogram. Men ingen af dem er fra Refs Herred. Disse tilhører en Ræhr-slægt.
Mvh.
Kim Gade

Dorthe Marie Daugaard Jepsen

 :D fortsat held og lykke med dit projekt.
hilsen Dorthe Marie

Per Kanstrup Henriksen

Hej Kim

Du skriver at du har en del personer med navnet Kappel i Ræhr.
Jeg er nået til Jens Christensen Kappel gift med Zidsel Andersdatter Ulgaard.
Jeg ville høre om du har yderligere oplysninger om Jens Christensen Kappels forfædre.
Zidsels familie kan jeg følge endnu et par generationer.
Hilsen Per Henriksen
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk