Findes der en Elkjærgård i Nordsjælland?

Startet af Jette Elkjær, 28 Sep 2012 - 12:21

Forrige emne - Næste emne

Jette Elkjær

Jeg har fået fortalt, at mit efternavn skulle stamme fra en gård ved navn elkjærgård, men søgninger på nettet - også i slægtsforskningskilder - viser mig ikke umiddelbart, at der findes en nævneværdig gård ved det navn i nordsjælland eller måske i Køng-området. Men tidsperioden, der kunne være relevant må være fra måske midten af 1800-tallet og frem. "En bedstefar" til min far skulle have haft gården og til minde fik min far "Elkjær", men jeg ved ikke om den omtalte bedstefar hører til på mors eller fars side. Og jeg kan ikke i de oplysninger jeg selv har om anerne finde en tilknytning til nogen gård ved det navn. Jeg kan dog ikke forestille mig andet, end at det må have været en mindre gård/husmandssted, da jeg tvivler på, at anerne har været specielt velhavende - og er den slags så overhovedet registreret? Det hele besværliggøres også af, at der ikke er nogen før min far, der hedder Elkjær, så jeg aner faktisk ikke helt, hvor jeg skal begynde at lede. Så måske kan det slet ikke løses...

Alle tips og forslag er velkomne..

Jette Elkjær  ;D

Christian Grøndberg

#1
Hej Jette,

Prøv Nygaards Sedler og se om nogle af dem er din gård: link.

Redigeret: Nygaards Sedler dækker forresten vist ikke over Sjælland, men mon ikke der er en del Elkær/Elkjær/Elkærgård/Elkjærgård på Sjælland.

Med venlig hilsen,
Christian

Christian Grøndberg

Og dog - det ser ud til, at der er knap så mange på Sjælland, bortset fra ved Faxe (forholdsvis tæt på Køng), med mindre vi går over til Ellekær*.

Fra kms.dk:

Elkjær (Herning)
Elkjær (Kolding)
Elkjær (Ringkøbing-Skjern)
Elkjær (Syddjurs)
Elkjærgård (Skanderborg)
Elkjærgård (Syddjurs)
Elkjærgård (Vejle)

Elkær (Aarhus)
Elkær (Billund)
Elkær (Esbjerg)
Elkær (Esbjerg)
Elkær (Favrskov)
Elkær (Frederikshavn)
Elkær (Frederikshavn)
Elkær (Haderslev)
Elkær (Hedensted)
Elkær (Herning)
Elkær (Herning)
Elkær (Holstebro)
Elkær (Holstebro)
Elkær (Ikast-Brande)
Elkær (Kerteminde)
Elkær (Lemvig)
Elkær (Odder)
Elkær (Odder)
Elkær (Randers)
Elkær (Ringkøbing-Skjern)
Elkær (Silkeborg)
Elkær (Silkeborg)
Elkær (Silkeborg)
Elkær (Skive)
Elkær (Stevns)
Elkær (Sønderborg)
Elkær (Sønderborg)
Elkær (Varde)
Elkær (Varde)
Elkær (Varde)
Elkær (Vejle)
Elkær (Vejle)
Elkær Gårde (Skive)
Elkær Gårde (Vejle)
Elkærgård (Billund)
Elkærgård (Favrskov)
Elkærgård (Favrskov)
Elkærgård (Faxe)
Elkærgård (Haderslev)
Elkærgård (Hedensted)
Elkærgård (Herning)
Elkærgård (Mariagerfjord)
Elkærgård (Norddjurs)
Elkærgård (Odder)
Elkærgård (Silkeborg)
Elkærgård (Silkeborg)
Elkærgård (Skanderborg)
Elkærgård (Skanderborg)
Elkærgård (Syddjurs)
Elkærgård (Syddjurs)
Elkærgård (Varde)
Elkærgård (Vejen)
Elkærgård (Vejle)
Elkærgård (Vejle)
Elkærgård (Viborg)

Elkærparken (Greve)

Ellekær (Assens)
Ellekær (Brønderslev)
Ellekær (Egedal)
Ellekær (Høje Taastrup)
Ellekær (Kalundborg)
Ellekær (Kerteminde)
Ellekær (Lemvig)
Ellekær (Lemvig)
Ellekær (Middelfart)
Ellekær (Nordfyns)
Ellekær (Nyborg)
Ellekær (Odense)
Ellekær (Randers)
Ellekær (Skanderborg)
Ellekær (Slagelse)
Ellekær (Svendborg)
Ellekær (Svendborg)
Ellekær (Varde)
Ellekærgård (Egedal)
Ellekærgård (Faaborg-Midtfyn)
Ellekærgård (Halsnæs)
Ellekærgård (Lejre)
Ellekærgård (Middelfart)
Ellekærgård (Næstved)
Ellekærgård (Roskilde)
Ellekærgård (Svendborg)
Ellekærgård (Svendborg)
Ellekærgård (Vordingborg)

Lene Søgaard Pedersen

Hej Jette
Prøv at kigge i værket Danmarks gårde (Gårde i Danmark) eller Danske gårde, det er et flerbindsværk der er udkommet i flere udgaver med års mellemrum, du skal dem alle igennem, da det ikke er de samme gårde der er i hver udgave, men de er inddelt i amter og sogne, så det er nemt nok, måske dit lokale arkiv har dem stående, ellers har lokalhistorisk arkiv i Ringsted dem alle.                                  Mail evt. til dem eller mig, med alle de oplysninger og navne du har, så skal jeg kigge efter næste gang jeg er der oppe.
Venlig hilsen Lene

Christian Grøndberg

Citat fra: Jette Elkjær Dato 28 Sep 2012 - 12:21
... "En bedstefar" til min far skulle have haft gården og til minde fik min far "Elkjær", men jeg ved ikke om den omtalte bedstefar hører til på mors eller fars side ...

Hvad ved du om hans to bedstefædre?

Med venlig hilsen
Christian

Hans Mikkelsen

I følge la Cour´s Danske Gaarde findes der en gård ved navn Elkjær i Slagslunde sogn. Matr.nr. 18a m.fl. af Slagslunde

Venlig hilsen

Hans Mikkelsen

Gitte Johansen

Hej Jette


Har du en Peder Christensen, født i 1856 i familien?



Elkjær   Slagslunde   Ølstykke   Frederiksborg   Peder   Christensen   Slagslunde   28-08 1856

http://softgen.dk/Oelstykke_herred.htm
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Camilla Winther Nissen

Der findes den gule gård i Nyrup Vestre Lyng med Elkjærsvej løbende ved siden af. Den var ejet af bl.a. Sigurd Elkjær.

Jette Elkjær

Kære alle
Tak for svarene!
@ Christian: Du godeste, der er noget at gå i gang med... Jeg har aldrig kendt nogen af dem, da min far er adopteret. Navnet er det eneste han har fået med af sin mor kan man sige :D
@ Lene: Det var et smukt tilbud - det er ikke umuligt, at jeg vender tilbage og slår til. Jeg bor i Kbh  ;)
@ Hans: Jeg er netop i går stødt på den. Men jeg kan ikke helt få det til at passe, for der er flere i familien, der er "skovløbere" i Melby, Blovstrød og deromkring - men jeg er en skovl til geografi, så jeg må nok også lige have fat i et atlas  :-[
@ Gitte: Nej, jeg har ingen Peder Christensen
@ Camilla: Jeg har endnu ikke opdaget et eneste familiemedlem, før min far, der hedder Elkjær, så det ser ud til, at min far er den allerførste. Og det er jo netop det, jeg synes er så mærkeligt...

Supplerende oplysninger:
Farmor: Marie Oline Jørgensen, f. 17.7.1899 i Melby
Olines far: Niels Jørgensen, f. 9.12.1876 i Blovstrød (1899 bagersvend i Brødemose Skov)
Olines mor: Ane Marie Pedersen, f. 13.3.1876 i Tibirke
Olines farfar: Jørgen Svensen Jørgensen, f. 25.10.1847 Grønholt sogn (Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Grønholt, Grønholt By, Et Hus, 11, FT-1880, C6202 - hans far er "jordbruger" jf folketællingen)
Olines farmor: Oline Olsen 10.3.1850 Karlebo
Olines morfar: Anders Pedersen, f. 7.3.1847 Adserbo
Olines mormor: Kristiane Marie Heintzmann (usikker på efternavnet) f. ca. 1850
Heller ikke i årgangene tidligere finder jeg nogen med den mindste tilknytning til "Elkjær"

Jette

Camilla Winther Nissen

Hej Jette,
Kan han have fået navnet efter sin far?

VH
Camilla