Kan jeg få oplysninger om et gravsted

Startet af Leif Sommerdal, 26 Sep 2012 - 12:43

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg er stødt ind i et familiegravsted, som bærer min oldefars navn og som stadig eksisterer.
Hvad kan jeg få at informationer om dette.

Ifølge den lokale graver må denne ikke oplyse noget (udover gravstedsnummer) så længe gravstedet er aktivt.

Er det muligt at finde noget om gravstedet:


Hvornår og hvem der har købt det
Hvem der betaler og for hvor længe
Andre interessante detajler

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen



Hej Leif

Prøv at se, om du kan finde en dødsannonce eller en nekrolog - du kender sandsynligvis dødsdatoerne fra gravstenene - og find ud, hvem der averterede dødsfaldene.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Hej Hans

Utvivlsomt en god ide.
Datoerne havde jeg for længst fundet i KB, men billerne er netop lagt på nettet i foråret 2012, som dem har jeg netop fundet.

Nekrologen har jeg også, men den giver heller ikke noget hint.

Men - til gengæld har jeg fundet ud af at min farmors søster og hendes mand også  ligger begravet der.
Så det er nok blandt den del af familien jeg skal søge
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Fachmann

Hej Leif.

Nu er graveren jo ikke næst vor herre, så prøv og spørg på kirkegårdskontoret.
Held og lykke med eftersøgningen.

Leif Sommerdal

Hej Hanne

Tak - det vil jeg forsøge.
Det var nu sognepræsten, der henviste mig til graveren
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Helle Vibeke Olesen

Jeg blev overhalet lidt indenom af din sidste besked, men jeg ville have foreslået følgende metode, som jeg selv har brugt - med resultat:

Jeg udfærdigede en henvendelse stilet til den ukendte gravstedsindehaver, vedlagde et udsnit af min stamtavle samt en frankeret svarkuvert og lagde det hele i en åben, frankeret kuvert.

Dette materiale sendte jeg til sognepræsten med en forklaring samt en anmodning om, at han/graveren ville sætte adresse på kuverten og sende den til gravstedsindehaveren. Med vilje lod jeg kuverten være åben, således at præsten kunne læse, hvad det var, han skulle sende videre.

I et par måneder hørte jeg intet, men så hørte jeg fra venner på egnen, at præsten havde luftet min henvendelse ved et møde i præstegården, rygtet gik i sognet incl. diverse venne- og kortspilkredse, og - kort fortalt - fik jeg kontakt med to døtre/børnebørn af de i graven beliggende personer.

Måske kunne du overveje denne fremgangsmåde?

Med venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen

Leif Sommerdal

Tak for anvisning af en rigtig god metode, som jeg utvivlsomt ville have anvendt, hvis jeg ikke havde fundet en genvej.
Jeg er blevet bekendt med, at en af sønnerne til et par, der ligger begravet på familiegravstedet, er en kendt præst, som netop er pensioneret fra en københavnsk kirke.
Ham har jeg tænkt mig at kontakte.

Hvad er relationen i øvrigt mellem os. Min farmor var hans moster.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hanne Fachmann

Held og lykke med det.

Ja, jeg har noget som ligner, min mor er søster til hendes farmor.
Vi er blevet enige om "niece", da jeg ikke syntes om tante.

Det er sådan at hun er halv kusine med mine børn, da jeg hendes far var min fætter;-)

Nogen gange så, kommer man lidt ud i sidelinierne, det kan være morsomt og tilføje oplysninger til slægtsforskningen.

Leif Sommerdal

Herligt med indviklede familieforhold.
Jeg har i mellemtiden fundet ud af at relationen er en grandfætter, som jeg straks vil skrive til
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Niels Ole Dahl

Hej Leif

Jeg forstår ikke helt at Graveren ikke må oplyse noget , oldeforældrene er jo dog stadig din familie, og du bør som minimum, kunne få at vide hvem der ellers er begravet i Gravstedet og hvem der står for gravstedet rent juridisk , du kunne jo være interesseret i at overtage det hvis vedkommende ikke længere ønsker gravstedet. Men spørg endelig på Kirkekontoret, de har de samme oplysninger, som graveren og ellers lav en forespørgsel i kirkeministeriet.

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Lene Sofie Christensen

Forstår ikke du ikke må få oplysninger.
Jeg fik udskrift med navne og dødsår på alle der ligger på familiegravstedet. Fik endda navn og adresse på den person som står får gravstedet (betaling m.m.)

Hans Poulsen



Hej Niels Ole

"..Jeg forstår ikke helt at Graveren ikke må oplyse noget..".

Må? Er oplagt til?

Hvis man kommer fem minuter før frokost eller fyraften, er motivationen til at ville hjælpe muligvis ikke overvældende stor.

De gange, jeg har spurgt gravere i Vendsyssel, er jeg nærmest blevet i familie med dem, inden vi siger pænt farvel til hinanden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Sommerdal

Graveres indstilling fejlede skam ikke noget.

Hun undersøgte sagen og ringede tilbage samme dag, men siden har jeg desværre ikke hørt fra hende.
Hun ville ud at finde graven, så hun var helt sikker på, at det var den korrekte hun kiggede efter.

Jeg har efterfølgende skrevet til hende, at jeg har identificeret sønnen af det par der ligger i graven.
Så må vi se om han svarer tilbage. Det er jo ikke til at vide hvor man har nyligt nygifte og nypensionerede præster.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)