Studehandlerslægten Christensen Sahl, forbindelse til Tyskland ?

Startet af Kristensen, 22 Sep 2012 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

Er der mon nogen her, som har interesseret sig for studehandlerslægten Christensen Sahl (brødrene Jens, Christian, måske Christopher og Jacob Christensen) med udgangspunkt i Sahl Sogn, Ringkøbing Amt 1790-1845 ?

Jeg er især interesseret i

1)
om navnet Christopher/Christophersen kan forbindes til Holsten/Tyskland tilbage i starten af 1700-tallet, da det tysk-klingende navn Christopher først træffes i Sahl Sogn omkring 1730 ved præstens avlskarl, Christopher Christensen, måske født omkring 1710?.
Sahl har ligget ved en vigtig udfaldsvej fra Salling og Mors, når stude skulle drives sydpå.

2)
om den ældste bror Christopher Christensen født 1772 har deltaget i studehandlen omkring 1790

3)

om brødrenes far, Christen Christophersen født 1737 kan forbindes til handel med kreaturer
jhk

Regelsen

Hej Jørgen

Studehandlerne Christian & Jens anføres * 1781 & 1784?
Venlig hilsen
regelsen

Kristensen

#2
Det er lidt forvirrende med denne slægt på selve slægtgården, fordi der skiftevis er en Christopher Christensen og en Christen Christophersen igennem flere genereationer fra 1730 til 1870. Man skal altså ikke forveksle ejere med samme navn..


Brødrene Christian er født i 1781 og Jens i 1784.

Jeg er overbevist om, at storebroderen Christopher er i gang med kreaturhandel før de to, for han køber i 1806 jord i Sahl for 725 rd. Senere i 1813 frikøber han Enghavegaard i fællesskab med faderen for så vidt jeg husker 525 rd, og han kan næsten kun have skaffet pengene ved kreaturhandel. Da han så overtager slægtsgården, opgiver han sandsynligvis al handel for at passe ejendommen - gætter jeg på.
jhk

Regelsen

Hej Jørgen

Esben Graugaard nævner hverken faderen Christen Christophersen, eller sønnen Christopher
som kvæghandlere i handelsnetværket: Sahl-Lønborg-Boel-Ladefoged.
Venlig hilsen
regelsen

Kristensen

#4
Jeg har set udsendelsen og jeg har også lånt hans bog "Nordvestjyske bønder som kreaturhandlere i Nordsørummet". Han antyder her, at faderen måske er involveret i studehandel, men jeg tror han overser den ældste søn Christopher, født allerede i 1772. Jeg tror ikke, at Esben har været længere tilbage end til omkring 1800 - eller også har Christopher bare handlet lokalt i området. Han kan iøvrigt ikke skrive sit navn, da han overtager ejendommen, så der foreligger ikke noget skriftligt fra hans hånd.

At også faderen har været involveret i studehandel kunne man måske få en mistanke om. Da han bliver syg og dårlig, vil han have skrevet testamente. Det er selve herredsfogeden og en advokat som tilkaldes, og de nedsætter en "ret" på gården i Sahl, da faderen er for dårlig til at flyttes. Det er vel ikke normalt for en almindelig fæstebonde uden formue?

Det som interesserer mig mest er egentlig, om jeg kan finde ud af, hvor brødrenes farfar Christopher Christensen kommer fra, da han dukker op i kirkebogen som præstens avlskarl i Sahl omkring 1730. Han optræder adskillige gange som fadder de nærmeste år, indtil han bliver gift og overtager fæstet på Enghavegaard. Han er tilsyneladende på fornavn med præsten, som ofte bare benævner ham: Christopher.

Jeg har haft en teori om, at han kommer til egnen sammen med præsten som også hedder Christensen ( Svend Vedel Christensen) og kommer til byen nogenlunde samtidig. Jeg har ikke fundet beviser på det. Nu med de nye oplysninger om studehandel hælder jeg måske mere til, at det har noget med det at gøre. Der har helt sikkert været en del trafik gennem Sahl til marked i Holstebro i 1700-tallet, og det må have været en studevej ud af Salling, hvis man ikke ville via Skive.

Ingen har endnu været i stand til at spore familiens oprindelse før 1730, men der findes en del ting fra slægten på lokalarkivet i Vinderup. Jeg ved du har styr på mange ting, så hvis du eller andre kan give mig gode ideer, er det meget fint.
jhk

Regelsen

Hej Jørgen

Har ikke mere på familien, har du prøvet relevante toldregnskaber?
Venlig hilsen
regelsen

Kristensen

#6
Toldregnskaber - det lyder da som det helt rigtige...

Jeg er forholdsvis nybegynder - skal jeg til Viborg for at finde toldregnskaber - og hvor langt tilbage tror du, de findes?
jhk

Regelsen

Hej Jørgen

Toldregnskaber - nogle går langt tilbage (Lån f.eks. P. Enemark: Studier i Toldregnskabsmateriale, 15
(Begyndelsen af 16. århundrede)

Men se Esben Graugaard - Noter til kapitel 20 & 21 vedr. Sahl!

Venlig hilsen
regelsen