Hej alle som har skrevet siden jeg har været på sidst, uha, tråden har fået sig eget liv! 8)
Ja der er da helt rigtigt rigtig mange spørgsmål og små underligheder i denne historie, og alle de ting I her har anført, har jeg skam også haft oppe at vende og dreje mange, mange gange med mig selv.
Til sidst endte jeg så op med at konkludere, at der var meget der talte for et ja, og lige så meget der talte for et nej til, om Christen Linde Alexandersen Nygaard var identisk med barnefaderen Christen Christensen.
Ved konfirmationen står der ikke alene Christen Christensen ved faderen, men også at han bor i Grundet By med sin HUSTRU, så vidt jeg husker. Altså er han - ud fra dette - identisk med Ane Elses eneste ægtemand, Christen Linde Alexandersen Nygaard. MEN, vi er jo alle stødt på sjusk og småfejl i kirkebøgerne, så man kan ganske rigtigt ikke tage det som et bevis.
Den med fætteren ved navn Christen Christensen er da en hypotese, men til gengæld har der jo på intet tidspunkt i researchen og den fundne dokumentation været en forbindelse til ham. Så den version må jo nok siges at være temmelig tænkt. Men ikke umulig. Alt er muligt.
Spørgsmålet med lægdsrullen er nok lidt mere tricky, her synes jeg også det ser mærkeligt ud, at kun moderen er nævnt. MEN, igen kan de jo have skelet til dåbsindførslen i kirkebogen og fundet Christen Christensen født som uægte. Og ikke tjekket efter at forældrene blev viet 5 år efter.
Hvad angår betegnelsen UÆGTE AFKOM af Alexander og Elisabeth er jeg skam udmærket klar over, at sådan var betegnelsen dengang, når forældrene ikke var GIFT. Men det var det jo. Begge sønner er født i ægteskabet. Også den ældste, som jeg stammer fra.
OG, hvis nogen her på tråden har følt sig uberettiget truffet over at jeg havde fornemmet en vis nedgørende indstilling over for mig og min test, så skyldes det ret sikkert, at det bestemt heller ikke er DEM, jeg har tænkt på i den sammenhæng

PLUS: Det optimale ville ganske rigtigt have været en DNA-test af en REN von-Deden-efterkommer - men hvornår er man det? Hehe. Der skal jo 2 til at lave et barn. Og HVIS jeg havde fundet en fjern slægtning til Elisabeth på von-Deden-siden, som havde fået børn med en helt tredje - så ville DNA-matchet jo være fuldkommen udvandet og ikke-målbart, eftersom det nu anvendte match i forvejen ligger helt, helt ude på kanten for, hvad denne testmetode formår.
Der var kun TO brødre, sønner af Alexander og Elisabeth.
Den ene, min ane, fik kun EN søn.
Den anden fik mange børn, og jeg har fået testet TO af deres efterkommere.
Nu afventer jeg så resultatet af den anden test.
Jeg kan ikke rigtig se, hvem jeg ellers skulle teste.