Konsumtionsbetjent Peder Madsen Cronval, Sorø

Startet af Niels Kronvald Petersen, 20 Sep 2012 - 20:08

Forrige emne - Næste emne

Niels Kronvald Petersen

Kan nogen hjælpe mig i min søgen efter min 3xtip-oldefar, Peder Madsen Cronvall. Han er født ca. 1717, men hvor?
Han dør i Sorø 1799, begraves 26.juni.
Han findes i Oeders Efterretninger 1771 og FT 1787 i Sorø. Bliver gift 1764 med Catrine Pedersdatter, får 2 børn, Hanna Beata 1768 og Peder 1771.
Det tidligste, jeg kan finde ham i Sorø, er i KB 1749, hvor han ved altergang står som "tjenende jægermester Bech" (Sorø KB 1719 – 1751, opslag 64).
Så taber jeg sporet! Jeg har fundet en del "Cronval'er i og omkring Helsingør i 1700-tallet, men ingen leder til min tip-tip.
Hvor kom han fra?
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe.
Mange hilsner
Niels Kronvald

Hans Poulsen



Hej Niels

Nu og da løber fantasien af med mig - og det skal så gå ud over dig i dag.

Cronvall...Er det mon sjællandsk udtale af det stednavn, som KRABSEN byder på?

Croneshvile
Lundforlund sogn
Slagelseherred
Sorø amt


"Han er født ca. 1717, men hvor?".

Med lidt lykke og held nåede Peder at blive konfirmeret. Konfirmationen blev som bekendt indført i 1736, og konfirmationsalderen svingede temmelig voldsomt efter nutidige forhold: 15 - 19 år.

Og så spørger jeg som dig: Men hvor?

Hvem optrådte som forlovere ved Peders vielse i 1764?

I 1764 var Peder omkring 47 år gammel? Ugift, skilt, enkemand?

"..får 2 børn, Hanna Beata 1768 og Peder 1771..".

Kan fadderne til disse to børn give et praj om, hvorfra faderen stammede?

- Havde de to børn halvsøskende med Peder som fælles far?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Kronvald Petersen

Hej Hans Poulsen
Nej, Cronvald er et navn, som formentligt stammer fra Sverige, hvor temmelig mange bære det. På Gotland var der et lille fiskeleje, der hedder Kronvald (stavemåden er ret tilfældig!).
Forlovere ved vielsen var et par gode borgere i Sorø, drejer P. Caspersen og garver Peder Jensen, sidstnævnte vist nok brudens far. Begge findes i kirkebogen tidlige ved forskellige lejligheder.
De bliver trolovet 23. marts og viet 5. oktober 1764, og han står vist nok som ungkarl. Ved kopieringen til arkivalieronline mangler 30 sider, til gengæld er 30 sider kopieret to gange, hvorved vielser, dåb og døde mangler for en årrække. Jeg har for et halvt år siden anmeldt det, men intet er sket.
De får ifølge Familysearch et dødfødt pigebarn lige efter trolovelsen. Vi må antage ham som ungkarl, også fordi han ved altergang i årene efter 1749 står som tjener for denne jægermester Bech.
Faddere til de to børn er forskellige borgere i Sorø, så heller ikke her er noget at hente.
Jeg har ikke kunnet finde kam ved konfirmation, hverken i Sorø eller Helsingør.
Det var lige et par svar på dine gode forslag.
Mange hilsner
Niels Kronvald