Sortering af foldere i AO-Værktøjer efter landsdel???

Startet af Finn Hansen, 23 Sep 2012 - 13:15

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej alle

Jeg sidder og prøver om jeg kan få narret AO-værktøjer til at accepterer at jeg ønsker at have mine kirkebøger sorteret efter landsdele (manuelt arbejde udført via stifinder):

Jylland
Fyn Odense Amt
Fyn Svendborg Amt
Langeland
Sjælland
Ærø

Hvordan kan jeg gøre dette og samtidig kunne bevarer/oprette indekseringen af bøgerne?

Årsagen til at jeg prøver dette, er at jeg nu har 52 kirkebogs områder, opdelt efter flere hundred sogne over det meste af landet og efter i alt 69.329 kirkebogssider

Det er ovenstående model mht. opdeling jeg gerne vil kunne fastholde, men når jeg gør det, virker "indexeringen" ikke i programmet og det skriver kun, talnavn og hvor mange foldere eller sider der er i undermappen, men ikke index navnet på mappen

Hvis programmet ikke kan det, er det absolut et ønske til programøren, da det kan være mere end uoverskueligt hurtigt at kunne holde styr på, hvor den og den kirkebog ligger i rækken  - det går jo ikke ud over nummereringen af mapperne, deres nummer fastholdes, det er blot indekseringen der ikke virker eller jeg kan ikke få den til det!!!

Derudover, mener jeg helt bestemt at jeg før hen kunne få "Vis og Indexer" til at blive stående på det drev, hvorpå jeg har data liggende - Nu skal jeg hver gang jeg vælger, Vis og Indexer klikke på Fil og vælge "Vælg downloadkatalog..." ?

Jeg bruger seneste udgave af programmet v. 4.1.1

Venligst
Finn Hansen

Jesper Skov

Jeg ved ikke, hvordan du har delt op, men arkivnummeret indeholder også information.

Sønderjylland og Sjælland er uden forbogstav, Nørrejylland starter med C og Fyn starter med O.

Du må spørge Agerbæk, men jeg tvivler på, at programmet fortsætter efter AO's omlægning næste år.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Finn Hansen

Hej Jesper

Tak for svar...

Jeg har delt op på denne måde:

drev-bogstav:
AO\data\

Folketællinger
Kirkebøger
SkifteKom

I mappen Kirkebøger ser det, eller ønsker jeg, sådan ud:

Fyn Odense Amt
Fyn Svendborg Amt
Jylland
Langeland
Sjælland
Ærø

I de respektive foldere har jeg flyttet alle de rigtige mapper ind, f.eks. Fyn Xx

O014 skal i Fyn Odense Amt - da det er Kerteminde

osv. osv. osv

Håber du fanger hvad jeg mener?

Om de (AO) ændre på kirkebøgerne betyder ikke så meget, da jeg har downloadet alle bøger for de relevante sogne, vedrørende alle aner i familien, fra første til sidste kirkebog, det er derfor jeg har så mange bøger/sider online på min server, da de alt i alt fylder ikke så lidt (over 38 GB) inc. folketællinger og hvad jeg ellers har hentet over tid.

Venligst
Finn Hansen

John Nielsen

Hej Finn

Du kan ikke flytte rundt på filerne i AOV hvis du ønsker at AO stadig skal virke.
Filernes placering er en kopi af AO's.

Istedet kan du lade filerne være hvor de er og tilgå dem fra et andet sted hvor opdelingen er som du ønsker.

Mine sogne gemt lokalt tilgår jeg fra DenJyskeKirkebog via Utilis indeks.
Utilis indekser kan du finde i AO roden, og de kan på simpel vis bringes til at pege på dine lokale filer.
Så hvis du starter med en kopi af de dele som du ønsker af DenJyskeKirkebog, så er det nemt at ændre dem til dit behov.
Husk At HTML er rene tekstfiler, så du kommer langt med "søg og erstat".

Hilsen John Nielsen

Finn Hansen

Hej John

Det var lige sådan et svar jeg kunne bruge til noget - det vil jeg så gå i gang med, så jeg kan få noget bedre overskuelighed på de gamle kirkebøger :)

Ja - html er tekst-filer som jeg let og nemt kan redigerer i med min gode gamle Norton Commander for windows :)=

Endnu engang tak for et brugbart svar

Venligst
Finn Hansen

John Nielsen

Hej Finn

Jeg glemte at nævne dem hvor der ikke er et AO indeks.
Der kan du bruge "lav indeks" istedet, dette er så uden hjælpetekster medmindre du selv har lavet dem.
I htm filen skal "http://www.arkivalieronline.dk/" ændres til "file:///C:/Kilder/AO/" selvfølgelig med din sti til AO filerne.

Du bør sikkert anbringe de tilpassede HTML filer et andet sted så AOV ikke kan overskrive dem.

Hilsen John Nielsen

Knud Aagaard

Citat fra: Jesper Skov Dato 23 Sep 2012 - 13:19
Du må spørge Agerbæk, men jeg tvivler på, at programmet fortsætter efter AO's omlægning næste år.

Er det en "insider viden" som vi skal til at forholde os til?
Hilsen
Knud Aagaard

Finn Hansen

Hej Knud

Nej det er det bestemt ikke - det har været oppe og vende rigtig mange gange, at AO skifter væk fra JAVA - tjek på AO´s forside, der kan du finder yderligere, eller søg her på foum, der vil du finde rigtig mange breve som omhandler emnet.

Venligst
Finn Hansen