Er Gotfred Olsen far til Ole Gottfriedsen ?

Startet af Bente Dahl Nielsen, 09 Okt 2010 - 13:53

Forrige emne - Næste emne

Bente Dahl Nielsen

Hej

Jeg er lidt langt tilbage og kan ikke helt tyde kirkebøger og folketællinger, men har fået hjælp og ved :

Ungkarl Ole Gottfriedsen af Stige 22 år bliver gift 12 nov 1820 ( Odense Amt Lunde Herred Lumby Sogn opslag 58 )

Ifølge FT 1850 Odense Amt Aasum Herred Davinde Sogn opslag 8 - er han født i Broby.

Dette kunne være hans far ?? :

FT 1787 Odense Amt og By Næsbyhoved Broby Sogn opslag 2 : Gotfred Olsen 33 år.

Mon nogen kan bekræfte mig i dette ?
 
På forhånd tak
Bente
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej  Bente

Med alderen 22 i 1820 skulle han jo gerne have været her:

Odense, Odense, Næsbyhoved Broby, Byen Broby, , 3, FT-1801, B7981
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Gotfred Olsen 47  Gift husbonde fæstebonde og gaardbeboer 
Margrethe Knudsdatter 55  Gift hans kone   
Hans Ipsen 29  Ugift konens stifsøn   
Margrethe Ipsdatter 22  Ugift konens børn   
Knud Ipsen 18  Ugift konens børn

Så ham tror jeg ikke helt på.


Til gengæld har du på afganglisten for 1816 i Næsbyhovedbroby 1813-1844, opslag 130 nr. 10 (årstallet finder du frem til ved at gå til det passer skriveren at anføre en afgangsdato og år i bemærkninger og så gå baglæns  ;D ) en Ole Gotfred Davidsen, 18 år gammel, der rejser til Lumby.

Det tyder på at være din Ole.

mvh
Ruth

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej igen

Odense, Lunde Herred, Allesø sogn: 1802-1814, opslag 45 konfirmerede i Allesø Kirke 1811:
Ole Gotfrid Davidsen født i Broby, 14 Aar.

mvh
Ruth

Bente Dahl Nielsen

Hej Ruth

Mange tak skal du have for din hjælp. Men kan Ole Gotfred Davidsen blive til Ole Gottfriedsen ? Jeg ved godt, at der er mange skrivefejl i kirkebøgerne, så måske er det den rigtige. Vi er jo langt tilbage.

Venlig hilsen
Bente
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Bente Dahl Nielsen

Hej igen

Odense Amt Lunde Herred Lumby Sogn 1814-1835 opslag 122 nr 4

Betyder denne indførsel, at Ole "flytter fra Stige til Lumby" ? eller er han "født i Stige" ?

Jeg har hans bryllup, som er angivet her også. Men mangler stadig at finde ud af, hvor han er født og om hans navn i virkeligheden retteligt var Ole Gotfred Davisen, som Ruth mener at have fundet.

På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe mig videre.

Venlig hilsen
Bente
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Ruth Steenberg Rasmussen

#5
Hej Bente

Ud fra de erfaringer, jeg har med navneangivelser, mener jeg, at han var søn af Gotfrid Davidsen.

Måden det er skrevet på i forhold til øvrige konfirmanders får mig til at tænke:
1. Han er født uden for ægteskab, men faderen har erkendt faderskabet.
2. Faderen er død.
3. - eller begge  ovenstående punkter

Om disse teorier holder ved jeg ikke, men det er i hvert fald et par af de muligheder, der er.

Han er bestemt ikke søn af Gottfrid Olesen i Broby. Hvis du går ind i den originale FT 1801 på AO, vil du se, at han er i 1. ægteskab og hun i 2. med flere voksne børn fra 1. ægteskab og hendes alder taget i betragtning kan hun ikke være mor til Ole Gottfridsen.

Jeg har ledt efter en Ole i området i FT 1801, som kunne være Ole Gottfriedsen uden med sikkerhed at finde ham, MEN i Lumby er der en Ole på 4 år, der bor hos morforældrene. Han er så opført med efternavnet Madsen - det kan være morfaderens man har givet ham ?? Det er kun en teori, men han er det bedste bud, jeg har kunnet finde.

Den liste, du har fundet, er en jævnførelsesliste. Det vil sige en oversigt over, hvor han er anført i kirkebøgerne i Lumby.

Jeg kigger lige lidt nærmere på dem og vender tilbage.

mvh
Ruth

Rettet navn fra Ole Gotfridsen til Gotfred Olesen -  Margrethe Knudsdatters mand i FT 1801 - da jeg have fået byttet om på navnene.

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej igen

Der er i jævnførelseslisten kun henvistninger til vielsen og til afgangslisten 1826:

Lumby 1813-1831, opslag 161 nr. 275 (obs. 200 er underforstået – se øverste nummer)
Ole Gottfridsen med familie flytter til Kerteminde den 26. oktober 1826.

Det jeg ser som gentagelsestegn er den bogførendes måde at holde retningen på  ;).

Jeg tror, du skal have fat i lægdsrullerne for flere informationer. Der burde være mere præcise informationer om hans far og hvornår han flytter fra det ene sted til det andet, - og ikke mindst hvem han bor hos.

At han i Jævnførelseslisten står som "af Stige" betyder kun, at der bor han. Det har intet at gøre med fødested.

mvh
Ruth

Bente Dahl Nielsen

Hej Ruth

Rigtig mange tak for dit arbejde med at hjælpe mig. Dejligt at du forklarer så grundigt, det lærer både jeg og sikkert andre af.

Så må det nu være lægdsrullen, jeg skal have gang i.

Venlig hilsen
Bente
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Bente Dahl Nielsen

Hej igen

Så har jeg været "i lægdsrullen"  ;)

Det var ikke helt nemt, men jeg fandt med hjælp - Ole Gotfredsen i rullen fra 1802, som 3 årig, og moder : Maren Ibsdatter.

En Maren Ibsdatter har jeg fundet som ugift 18 årig : Odense, Næsbyhoved Broby 28 FT 1787.

En Gotfred Olsen som ugift 33 årig : Odense Næsbyhoved Broby FT 1787.

Gotfred er i 1801 gift med Magrete Knudsdatter, som tidligere var gift med Marens far, Maren var datter fra hans 1.ægteskab.

Lidt kompliceret og noget gætværk - men - Gotfred kunne vel godt være far til Marens søn Ole ??? :)

Kan nogen give mig lidt ret ?

På forhånd tak.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Bente

Ja, lægdsrullerne er ikke just nemme at håndtere, så godt gået. Bare ærgerligt at faderens navn ikke også var med.

Fandt du ham i lægdsrullen i Næsbyhoved Broby eller i Lumby?

Jeg tror, du har ret i, at Maren Ipsdatter i FT 1787 i Næsbyhoved Broby er Ole Gotfredsens mor.
Både Hans Ibsen og Knud Ibsen optræder som faddere ved Oles søn Gotfreds dåb.

I kirkebogen i Næsbyhoved Broby får du navnet på Marens fader. 1802-1814, opslag 11
Præsten har sin egen FT fra omkring 1803 og der står:
Gotfred Olsen
Margrethe Knudsd.
hendes Børn i første
Ægteskab med Jeppe Hansen.

Og det passer fint med at Jeppe ofte bliver til Ib eller Ip.

Jeg beklager, men jeg tror stadig ikke at Gotfred Olsen er far til Ole Godfredsen. Hvis det var tilfældet tror jeg sipmpelthed ikke på, at præsten ville skrive som han gjorde ved konfirmationen og ved afgangen fra sognet. Men vide det med sikkerhed, -  det kan jeg ikke.

mvh
Ruth

Bente Dahl Nielsen

Hej Ruth.

Først tak for rosen  :). Jeg fik nogen hjælp på Arkivet, men det at se disse film igennem, det er ikke så nemt og det tager tid.

Jeg kan se, at Thestrup-Jørgensen ved, at i København er alle landets Lægdsruller på papir ! Det er noget nemmere.

Det var lægdsrullen Næsbyhoved Broby. Jeg fik også at vide, hvor jeg kunne følge ham 3 år efter, men da var der ikke hjælp og det var tid at køre hjem. Jeg prøver igen.

Gad vide om der er nogen i København, der vil slå dette op ?
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.