Christian Holm i Helsingør

Startet af Per Kanstrup Henriksen, 18 Sep 2012 - 22:33

Forrige emne - Næste emne

Per Kanstrup Henriksen

Jeg søger oplysninger om Christian Holm (ikke organisten) der 12.01.1806 bliver gift med Johanne Henriette Gunhilda Schrøder og som 10.12.1806 bliver far til Ane Cathrine Holm i Sct. Mariæ sogn i Helsingør.
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Hans Poulsen



Hej Per

Prøv lige at se, hvad jeg har skrevet i en anden af dine tråde:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,43765.0.html

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Per Kanstrup Henriksen

Hej Hans
Jeg har prøvet både kirkebog og folketællinger.
Johanne Henriette Gunhilda Schrøder har jo en prægtig familiemæssig baggrund, men Christian Holm er et mysterie.
Christian ligger ved militæret ved Kronborg ifølge oplysninger ved ægteskab og børnefødsler
Johanne og Christian får 2 børn i deres 4 år som ægtefolk inden Johanne dør i 1810.
Christian gifter sig igen med en Anne Marie Hilde som jeg har set som kokkepige i FT 1801 (25 år) hos bagermester Schersin. De får vist også børn. Der er vist en præsteslægt ved navn Hilde i nabolaget.
Jeg skal lige have fundet nogle notater frem for at give dig navne og datoer.

Venlig hilsen Per Henriksen
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Hans Poulsen



Hej Per

Tak for dit svar.

"Jeg skal lige have fundet nogle notater frem for at give dig navne og datoer".

Medforskere, der forsøger at hjælpe andre forskere, begynder tit med at kontrollere de oplysninger, der er givet, og her er amt, herred, sogn, tidsinterval og opslagsnumre næsten et *must*, da kun få har tid og kræfter til at sidde og finde de præcise retskilderne. Det formodes, at spørgeren allerde har disse data i sine noter.

Jeg har ikke forestillet mig at skulle gennemgå en lang række data, men vil gerne vide, hvor præcist det er, at du er gået så uhjælpeligt i stå, således at du behøver hjælp fra andre. Kan jeg på det punkt give en staldfidus eller to, gør jeg det gerne.

"De får vist også børn. Der er vist en præsteslægt ved navn Hilde i nabolaget".

Når jeg støder på *vist* - her endog to gange - spørger jeg mig selv, hvorfor det forhold ikke er søgt belyst og dokumenteret. Er det værd at nævne, er det også værd at undersøge - motivationen hos andre til at gøre det stykke arbejde, er næppe stor.


Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Thestrup-Bjørn

#4
Her har du også en Anne Marie Hilde - kunne denne være Holms kone?
og identisk med hende, du har i FT1801 som kokkepige?
Alderen passer faktisk fint.


Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Steengade 22, , FT-1787, C0897
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Hilde 44  Gift Husbonde Opvartere i Frimurerlogen  
Maren Songaard 42  Gift Hans kone Opvartere i Frimurerlogen  
Anne Marie (Hilde) 13  Ugift Deres datter - født ca. 1774  
Diderick Carl (Hilde) 6  Ugift Deres søn  
Peter Adolph (Hilde) 4  Ugift Deres søn  
Anne Christine 28  Ugift Tienestefolk Pige


-------

Parret HOLM/HILDE flytter åbenbart til Århus og siden til København - for se her

https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bgivenname%3Achristian~%20%2Bsurname%3Aholm~%20%2Bspouse_surname%3Ahilde~

børn af
   Christian Holm og Ane Marie Hilde

name:   Chrestiane Marie Holm

   baptism/christening date:   24 Sep 1814

place:   VOR FRUE, AARHUS, AARHUS, DENMARK

   
----------

name:   Peter Adolph Christensen

gender:   Male
baptism/christening date:   14 Feb 1819
baptism/christening place:   TRINITATIS,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK
birth date:   14 Jan 1819

name:   Andrea Petrine Holm

gender:   Female
baptism/christening date:   24 Sep 1814
baptism/christening place:   VOR FRUE, AARHUS, AARHUS, DENMARK



--
Undskyld - det blev lidt rodet
Læg mærke til tvillinger i Århus


------------

Er det mon dine, der dør her

Anne Marie Hilde                                  Død : 26.06.1828
Anm: 50 AAR     FB                               Sogn: Christianshavns Fængsel (80)

fundet her http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/doede.htm


Christian Holm                                    Død : 28.01.1830
Anm: 71                                          Sogn: Vartov Hospital (89)

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

- og her har du Anne Maries lillebroder, søn af klubvært Andreas Hilde og Maren Søegaard

Hilde, Peder Adolph 
f. 9 MAR 1784 Helsingør, Frederiksborg amt
d. 21 JAN 1854 Blistrup Præstegaard, Blistrup sogn, Frederiksborg amt
Køn: Mand
Familie:
Ægteskab/Samliv: 22 JUN 1812 Søbog Kirke, Søborg sogn, Frederiksborg amt 
Ægtefælle/Samlever: Westergaard, Andreë Maria   
f. 22 JUN 1785 Præstegaarden i Overby, Odden sogn, Holbæk amt
d. 7 AUG 1870 Blistrup sogn, Frederiksborg amt
Køn: Kvinde
Forældre:
Fader: Westergaard, Jørgen Lykke
Moder: Lund, Anne Kirstina Andersdatter


- fundet her http://www.holmnielsen.dk/ehn/odden/af_80.html#3

-----------

Bemærk, at Anne Marie Hilde og Christian Holm selvfølgelig opkalder en søn (Peter Adolph) efter hendes veluddannede broder.

Se også Wibergs præstehistorie.


Det kan så absolut anbefales at google de personer, du søger.
Men husk at tjekke alt i arkivalierne. Mange fejl ses i cyberspace.


Mon ikke du nu har en hel del at arbejde med.
God arbejdslyst – jeg står af tråden nu.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Per Kanstrup Henriksen

Jeg er fortsat særdeles interesseret i enhver oplysning om ovennævnte Christian Holm og skal derfor supplere med nogle mere konkrete oplysninger.

Jeg henviser til kirkebogen for Sct. Mariæ sogn, Helsingør, Frederiksborg amt
Christian Holm bliver gift med Johanne Henriette Gunhilda Schrøder den 12.01.1806, folie 261, side 263
Datteren Anne Kathrine døbes 10.12.1806, folie 399, side 392
Datteren Ulricke Frederike døbes 31.08.1808, folie 402, side 395
Dødfødt barn den 23.03.1810 og moderen dør 3 dage senere, folie 413, side 406
Johanne Henriette Holm (Schrøder) begraves 31.03.1810, folie 373b, side 367
Christian Holm gifter sig med Anne Maria Hilde den 13.07.1810, folie 265
Sønnen Joachim Christian døbes den 09.02.1811, folie 408b, side 402
Tvillingedøtrene Mariane Henriette og Andrea Petrine døbes 15.07.1813, folie 438, side 414

Christian Holm står ifølge min læsning angiver som "kommander" sergeant eller tilsvarende ved Kronborg ved ægteskaber og dåbsinsførsler. Fadderne er næsten udelukkende højtstående militærfolk ved barnedåbene (familie eller manglende familie).

Thestrup-Bjørn har venligst bidraget med oplysninger om at parret Holm og Hilde er flyttet til Århus i 1814 og der igen får tvillingedøtre.
Chrestiane Marie og Andrea Petrine (storesøsteren må være død). Døbt 24.09.1814 i vor Frue kirke i Århus.
Sønnen Peter Adolph Christensen døbes 14.02.1819 i Trinitatis kirke, København.
Anne Marie Hilde dør 26.06.1828 i Christianshavns Fængsels sogn (50 år)
Muligvis dør Christian Holm 28.01.1830 i Vartov Hospitals sogn (71 år) (født ca. 1758?)

Kan nogen bidrage med oplysninger om Christians Holms ophav/familie, idet der ikke synes at være oplysninger i folketællingerne, der leder mig på sporet af ham eller nogle af de mange børn.
Alle oplysninger er velkomne og højt værdsat.
vh Per henriksen

Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Per Kanstrup Henriksen

Ved nærmere eftersyn må jeg korrigere oplysningerne om dåben af tvillingerne i Århus. Tidspunktet er ifølge kirkebogen 24. september 1815
Er der nogen der sikkert kan tolke Christian Holms beskæftigelse og måske faddernes beskæftigelser ved dåbsindføringerne?
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Per Kanstrup Henriksen

Hej igen
Jeg må undre mig over at datidens "kendisser" åbenbart står faddere til tvillingerne i Århus den 24. september 1815.
Blandt fadderne ses
Kancelliråd Schumacher (Jens Leegaard Schumacher, kancelliråd og jurist 1773-1822)
Waleur (Johannes Waleur, jurist og amtsforvalter)
Meulengracht (købmand i Århus)
Strunck (Johannes Herman Nikolaj Strunck, købmand i Århus)
Licentiatus Medicineæ Franck (Hans Sørensen Due Franck, Lic. med. og praktiserende læge, død 1830)
Endvidere Birck, Secher, Schmidt og Kirsten, Søren Schmidts datter (vist også købmandsslægt)
Er det familie eller venner eller er de under administration?.
Hvem er Christian Holm? Jeg håber på et link.
Med venlig hilsen Per Henriksen
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Hans Poulsen



Hej Per

Dit sidste indlæg først, og så håber jeg, at der kommer slægtsforskere med dybere indsigt end min på banen, som kan give dig de forløsende ord.

Det med kendisser som faddere skal du tage med et gran salt. Jeg har ikke statistik at støtte mig til, men i mange tilfælde var de overhovedet ikke til stede ved dåbshandlingen, ja, jeg kan sommetider spørge mig selv, om de i det hele taget var blevet kontaktet af forældrene og spurgt om lov.

Skal jeg optræde lidt ond i sulet, vover jeg at nævne, at der i valget af kendisser sommetider forekommer mig at ligge lidt snobberi, spytslikkeri, usmagelig underdanighed etc.; men jeg er nu også så sart og nærtagende.

Generelt tør det måske siges, at kendisser som faddere er medvirkende til at give forældre et skub op ad den sociale rangstige - i dagens Danmark er det vist heller ikke et helt ukendt fænomen at afstive sig med henvisning til, hvem der deltager i hvis taffelrunder - og naturligvis nævnes de alle kun ved fornavn.

I dag afholder jeg en lille intim frokost med Helle, Villy, Anders, Johanne, Annette, Astrid, Lars og Bamselars, men lad det blive mellem os to.

Lidt mere alvorligt: Prøv, om du ikke ad finurlige omveje kan kaste *Holm* væk og i stedet for finde Christians patronym - det vil sige hans fars fornavn med et -sen hæftet på. Ingen tviivl om, at Christian var kendt som *Holm* i dagligdagen, men i kilderne optræder med sit patronym.

Inden for én og samme søskendeflok kan du godt komme ud for, at der hos nogle af børnene står faderens patronym og hos andre af dem *Holm* ved dåb og konfirmation. Der kan have været skiftende præster, og de kan have set mere eller mindre strengt på det med familienavnet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Chr.

Hej Per.

Jeg slægter bl.a. i min svigersøns familie og, i den forbindelse har jeg en del Holm'er med tilknytning til Helsingør.  Derfor vil jeg spørge dig, om du har kendskab til en Peter Louis Holm født 08.08.1802 i Frederiksborg, Helsingør Skt. Olai, AO's opslag 51.  Han kunne MÅSKE være bror til din Christian Holm.  Nævnte Peter var Kaptajn (jeg nævner dette, fordi du et sted skriver, at "Christian ligger ved militæret ved Kronborg"), kongelig Raadmand, Købmand.

Dette er blot et forsøg på at hjælpe dig, og hvis det giver et positivt resultat, synes jeg, det kan være interessant at sludre videre med dig.

De venligste hilsener og god weekend.

Jørgen

Per Kanstrup Henriksen

Hej Jørgen

Der kan bestemt være en forbindelse og jeg har da bemærket at der er temmelig mange med navnet Holm i Helsingørområdet og i øvrigt i hele landet.
Brødre er de næppe, idet der formodentlig er 43 år imellem dem.
Kender du Peter Louis Holms forældre?
Lad os se om ikke der dukker noget mere materiale op, så kan vi jo udveksle.
God weekend
Per
 
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Per Kanstrup Henriksen

Hej Hans

Jeg havde faktisk samme tanke.
Dels antallet af faddere og så allerede efter kun et års ophold i byen.
En forklaring kunne imidlertid være, at det faktisk er Christian Holms hjemby og han således stammer fra en velanskreven slægt i Århusområdet.
Hans 1. ægteskab var med datteren af Carl Wilhelm Schrøder, sandflugtskommissær m.v. Carl Wilhelm har nok sorteret lidt i bejlerne :)

Blandt "fadderne" i Århus er der både en kancelliråd og en amtsforvalter.
I Århusområdet er der i perioden mindst 2 "Holm´er" der omtales som kancelliråd og amtsforvalter, nemlig:
Peter Andreas Holm 1738-1798
Joakim Christoffer Holm, 1774-1855

Christen Holm kalder i øvrigt sin første søn for Joachim og det var vel ikke et specielt udbredt navn.
Jeg har ikke kunne læse alt ved dåbsindskrifter m.v., men så vidt jeg kan se optræder der intet sted et patronym til Christian.
Måske er der en på tråden der kan assistere med en sikker tydningen af indskrifterne jf. ovenstående kirkebogshenvisninger?!
Hilsen Per
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Thestrup-Bjørn

Jeg blander mig lige igen.

Peter Louis Holms forældre er Erich Engelbrecht Holm (1773-1819) og Frederikke Bertelsdatter Bjørnsen (gift 1801). Efter det, jeg ved. har Peter Louis en lillebror og en lillesøster.
Frederikke Bjørnsen dør så sent som i 1861.

Erichs far er købmand i Helsingør, Christopher Holm, født ca. 1743 (gift med Inger Lovise Warnheim, født ca. 1744).

----------

Søg et skifte efter Christian Holm og hans kone Anne Marie, født Hilde i København.
Der er navneregistre (på Rigsarkivet og måske på Arkivalieronline?).

Hans søskende kan være nævnt som værger – eller måske som kreditorer.

----

Du kan også tjekke skifteprotokollerne for Helsingør byfoged - især er Christopher Holm vel spændende, da han vist passer bedst med Christian Holms alder.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hans Poulsen



Hej Per

I DIS-gruppen *Hjælp til tydning* går ingen forgæves.

Dér træffer du på slægtsforskere, der kan læse selv den vanskeligste gotiske håndskrift.

Præcisér de steder, hvor du har måttet give op - og bed om assistance.

Læs nogle få tråde, iinden du formulerer din egen bøn - så får du en god idé om, hvordan du kan gribe sagen bedst an.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Chr.

Hej igen Per.

Det er spændende, hvad Thestrup-Bjørn skriver, og han har fuldstændig ret i navnene på Peter Louis' forældre.  Erick og Frederica blev gift 08.03.1801 i Frederiksborg, Helsingør Skt. Olai, AO's opslag 255. Hvornår Erick blev født og død, ved jeg ikke men, Frederica blev født 28.07.1778 i Frederiksborg, Helsingør Skt. Olai, AO's opslag 157 og død 25.02.1861 samme sted, AO's opslag 131 nr. 11.  Frederica's forældre hed Berthel Biørnsen og Petrea Cathrine Reyersen.

Thestrup-Bjørn nævner, at Peter Louis havde en lillebror og en lillesøster.  De to har jeg ingen oplysninger om.  Jeg kunne godt tænke mig til at høre, hvilken forbindelse Thestrup-Bjørn har til Holm familien, siden han har de oplysninger, han har givet.  Han har måske slået oplysningerne op i AO?

Til din oplysning kan jeg nævne, at Peter Louis Holm og Nicoline Sophia Faber var min svigersøns
tip-tip-oldeforældre, og Holm navnet går igen indtil min svigersøns farfar, Oberstløjtnant Erik Holm Jørgensen, 03.06.1918 fik navneforandring til Jørgsholm (sammensætning af oldemoderens efternavn Holm og oldefaderens Jørgensen - Jørgs holm).

Hvis du finder en forbindelse mellem din Holm og min svigersøn, beder jeg dig venligst orientere mig.

Jeg synes også at jeg lige vil nævne, at da jeg sidste sommer besøgte Fregatten Jylland, fandt jeg, at en Niels Christophersen Holm tog til Dansk Guinea i 1782.  Her fik han 9 børn med fire forskellige elskerinder.  Een af børnene, Christian Nielsen Holm tog til Danmark i 1828, hvor han fik et værelse hos en familie Achilles.  Her gjorde han en datter, Justine Elisabeth Achilles, gravid.  De blev ikke gift.  Barnet, en dreng, kom til at hedde Hans Christian Holm senere tilsluttet efternavnet Bjørnsen.  Jeg har flere historier om ham.

Christian Nielsen Holm rejste derimod alene tilbage til Dansk Guinea i 1832.  Længere er jeg ikke kommet men, jeg har fået oplyst, at der ligger en del materiale (dokumenter) om Dansk Guinea og personerne dér på Rigsarkivet.

Så fik du den historie med.

De venligse hilsener.

Jørgen


Thestrup-Bjørn

#16
Lige kort til Jørgen!

Jeg skrev højt og tydeligt "Erich Engelbrecht Holm (1773-1819)"
- altså født 1773 (i Olai) og død 1819 (i Olai).

De nævnte Bjørnsen hedder egentlig Stub - er ikke min slægt.
Se bl.a. Patriciske slægter, 3.saml. (Th.Hauch-Fausbøll og H.R.Hiort-Lorenzen, 1915)

Stamfader præst i Junget (Viborg amt), Anders Sørensen Stub, død 1634
- Bjørnsen-navnet kommer fra hans søn, Bjørn Andersen Stub, død ca. 1682 (præst i Reerslev, Tune herred, Roskilde amt).

-------

Glemte lige.
Ang. Petrea Cathrine Reyersen - slægten hedder faktisk Reiersen!
Hendes far var kontreadmiral Frederik Reiersen (1715-1784) og søn af justitsråd Jens Reiersen.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Per Kanstrup Henriksen

God at se dig tilbage Thestrup-Bjørn. Du bringer gode indput.

Nettet indeholder en del oplysninger om Holm-slægten med oplysninger om Erich Christoffersen Holm (1773-1819), faderen Christoffer Engelbrechtsen Holm (02.03.1744 - 1788), farfaderen Engelbrecht Olufsen Holm ( - 20.06.1761) og alle deres børn og ægtefæller. Jeg har tidligere forfulgt linien.
Intet synes at løse gåden med hensyn til "min" Christian Holm. Påfaldende med alle de købmænd der optræder i Holm-slægten i Helsingør og blandt fadderne til Christian Holms tvillinger i Århus.

Andet steds finder jeg en Christian Christoffer Holm født 1760 (hurra) men død i 1816 og gift med Vilhelmine Maria Ussing (øv). Intet om forældrene.
Jeg finder en Joakim Christoffer Holm (1774-1855). Intet om forældrene. Christians Holms 1. søn kaldes Joachim.
Ovennævnte Engelbrecht Olufsen Holm bliver gift i 1736 men de 4 kendte børn fødes først fra 1744 til 1749. Kan der være overset nogle fra perioden 1736 til 1744?

Jeg anmoder under "tydning af skrifter" om assistance til at læse alt under Christian Holms bryllupper, barnedåbe m.v. Der er dele som jeg ikke er sikker på. Måske har jeg overset et patronym
Jeg læser dog under dødsregistreringen for Christian Holm på Vartov Hospital i januar 1830 (side 16, folie 13) at han er forhenværende rytter. Det passer vist godt nok udfra mine fortolkninger af tidligere beskæftigelser. Han skulle så være født ca. 1758.
Fortsat god weekend
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Jørgen Chr.

Hej Per.

Kedeligt at se!!! at du fuldstændigt overser mit indlæg, som jeg må forstå overhovedet ikke har din interesse, da det åbenbart ikke giver dig nogen som helst hjælp i din søgen men ..... et lille bip fra dig med en eller anden kommentar havde nu været rart.

De venligste hilsener.

Jørgen

Thestrup-Bjørn


- og Jørgen

Har du mon set mit til dig med slægten Stub og Reiersen  ???
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Ravnskjær

#20
Hej Per og andre

Jeg tror, der er sneget sig en fejl ind i Christian Holms ægteskabelige forhold.

Han var ikke gift med Johanne Henriette Gunhilda Schrøder f. 1773  datter af Carl Wilhelm Schrøder. Hun var gift med Peder Lund Birch justitsråd og borgmester i Slagelse. (d. 1843 i Slagelse opslag 175 sct. Peders)

Christian Holm er nok snare gift med hendes kusine Johanne Henriette Schrøder f. 1776 datter af skoleholder Johannes Schrøder. Man finder hende bl.a. i FT 1787 i Græsted.

belæg:

F.C.C. Schrøder har skrevet om sig selv og sin herkomst i "LEVNEDSBESKRIVELSER AF DE VED KJØBENHAVNS UNIVERSITETS FIREHUNDREDAARSFEST PEOMOVEEEDE DOKTORER OG LICENTIATER
MEDDELTE AF DEM SELV. KjøBENHAVN. THYKT HOS J. H. SCHULTZ. 1879. http://archive.org/stream/levnedsbeskrivel00kb/levnedsbeskrivel00kb_djvu.txt


Jeg har kopiet begyndelsen, som er den interessante del.

F. C. C. BIRCH.

Jeg, Frederik Christian Carl Birch, er født den 21de August
1812 i Vindekilde, en Landsby i Odsherred, hvor min Fader,
den ved sin Retskaffenhed, Dygtighed og Embedsiver hæderlig
bekjendte Borgmester i Slagelse og Birkedommer i Antvorskov
Birk, Etatsraad og Ridder Peter Lund Birch, dengang levede
som Over- og Underretsprocurator samt Forvalter ved Baroniet
Adlersborg. Min kjærlige og omhyggelige Moder, Johanne
13
Henriette Gnnilda f. Schrøder, var en Datter af Carl Willielm
Schrøder, Inspecteur over Flyvesandet i Danmark, og Sønne-
datter af den ansete Skolemand Eector Mag. Johannes Schrøder
i Frederiksborg. Allerede Aaret efter min Fødsel flyttede mine
Forældre til Slagelse, hvor jeg, efter at have modtaget nogen
Underviisning hjemme, i mit 8de Aar blev indsat i en For-
beredelsesklasse, som daværende Rector Withusen havde sat i  ..... osv



Ovenstående hjælper dig ikke med at klarlægge Christian Holms herkomst, men det er nok alligevel en fordel at få C.H.s ægteskabelige forhold korrigeret.


mvh

Anne R



Per Kanstrup Henriksen

Hej Jørgen

Jeg er nok tungt opfattende men jeg forstår ikke din kritik.
Hvis du kombinerer oplysningerne fra Thestrup-Bjørn med mit seneste indlæg, så mener jeg da at vejen er banet for at du kan komme videre med Erich (Engelbrecht) Chrisfoffersen Holm (1773-1819).

Til Anne vil jeg blot sige - mange tak.
Jeg tror bestemt at du har ret. Christian Holms hustru omtales ikke som Gunhilda og hendes aldersbetegnelse ved begravelsen passer fint med at hun er født i 1776.
Jeg må hellere meddele videre til administratoren for Schrøder-slægtens webside.

Hilsen Per
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Per Kanstrup Henriksen

Jeg er desværre ikke nået afgørende nærmere vedrørende Christians Holms aner.
Kan nogle være behjælpelige med at tyde nogle enkelte passager fra følgende:?

Kirkebog: Århus amt, Vor Frue kirke 1814-1824, opslag 92, folie 76, nederst
Født den 24. september 1815
Andrea Petrine og Christiane Marie Holm, Tvillinger
Christian Holm (?...............?) og hustru Ane Maria Hilde (Aarhus?)

Faddere: (?) Birch og (?) Hyrup, (?) Secher og (?) D.S. Schmidt, Købm. Søren Schmidts datter, kancelliraad Schumacher, (?) Meulengracht, kommissær Waleur, Købm Strunch Kros.. og licentiatus medicinae Franch alle Aarhus.

Birch kan være gift med kusinen til Christian Holms første kone Johanne Henriette Gunhilde Schrøder i Slagelse. Secher (Hjortshøjlund) er kendt i Århus. Søren Schmidts datter (med Ane Herskind) hedder nok Barbara.
Kancellirås Schumacher, købmand Meulengracht, kommissær Waleur, købmand Struck samt praktiserende læge Franch kan findes i forskellige kilder. Den store gåde er hvorfor alle disse mennesker (herunder flere købmænd) står som faddere til Christian Holms tvillinger???

Christian Holm står ved tidligere fødsler (se tidlere i tråden) som underofficer og senere Kommandeer Sergeant ved kronens regiment.
Jeg ved ikke om det betyder artilleriet, dragonerne eller andet. Kan nogen give en ide´til stambøger, lægdsruller eller lignende, hvor man måske vil kunne slå hans navn op. Et patronym ville gøre underværker :)

En Christian Holm er død den 28. januar 1830 på Vartov hospital i København (71 år) og betegnes som forhenværende rytter (ok?)

I skifteretsregistret er der umiddelbart 2 muligheder det pågældende år:
5/85   Peter Christian Holm, protokol 5, papir 84
5/896 Christian Friderich Holm, protokol 5C, papir 117

Hvis nogle kan påtage sig en nærmere undersøgelse, så er jeg positiv overfor at aftale nærmere.
vh Per Henriksen
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Anne Ravnskjær

Hej Per

Jeg har nogen enkelte bud. Jeg tror, Christian Holm var kornmåler i København.

Født den 24. september 1815
Andrea Petrine og Christiane Marie Holm, Tvillinger
Christian Holm (Kornmaaler i Kjøbenhavn) og hustru Ane Maria Hilde (Aarh)

Faddere: (?) Birch og (rytter) Hyrup, (?) Secher og (?) D.S. Schmidt, Kiøbd. Søren Schmidts datter, kancelliraad Schumacher, (Agent) Meulengracht, kommissær Waleur, Købm Strunch Kros.. og licentiatus medicinae Franch alle Aarh.

hilsen

anne

Per Kanstrup Henriksen

Hej Anne
Så tror jeg måske at han er landmåler ved militæret.
Jeg har set en ved dette navn, måske i Nygårds sedler.
Måske et spor. Mange tak.

Hilsen Per

Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Per Kanstrup Henriksen

Mig igen
Beklager min ivrighed.
Landmåleren hedder Christian Christopher Göttsche Holm (1796-1848) så ham er det ikke.
Hvis du mener der står "Kornmåler i København", så er muligvis korrekt, men tidligere står han som kommandeer Sergeant ved kronens regiment.
Hilsen Per
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Anne Ravnskjær

Hej Per

Det ene udelukker jo ikke det andet. Soldater blev af og til afskediget.

Anne




Per Kanstrup Henriksen

Hej Anne
Jeg er helt enig og jeg mener bestemt at der er tale om den samme person der er sergeant og senere kornmaaler vurderet ud fra konens navn.
Det var blot for at sige at sporet med landmåler var til den forkerte person.
Hilsen Per
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk

Per Kanstrup Henriksen

Så nåede jeg et stykke videre med Christian Holm der efter alt at dømme hedder Christian Larsen Holm.

Ifølge af- og tilgangsprotokollen for 4. bataljon 1793-1798 er Christian Holm tilgået i 1795. Han skulle være født ca. 1779 i København som søn af en afdød skibstømrer og en mor der stadigt levede.

I KB 1746-1784, Garnisions, Sokkelund. København ao 370 døbes Christian som søn af Lars Poulsen Holm og hustru Ingeborg Christensdatter. Christian Holm er født 1. april 1777

I KB 1773-1807, Garnisions sogn oa 78 (nr. 255, 17. maj 1782) er der en dødsindførelse som jeg ikke klart kan fortolke, men hvor det tydeligt angives at vedrøre "Lars Holms Koun"

I FT 1787, København, Rosenborg kvarter, Møntergade 50, 242 finder vi:
Knud Rosendahl, 45, gift, mand, skomager
Ingeborg Christensdatter, 35, gift, kone
Christian Holm, 9, ugift, konens søn af første ægteskab
Birgitte, 6, ugift, konens datter af første ægteskab
Ellen, 2, ugift, datter andet ægteskab
....

Dette indikerer vel at Lars Poulsen Holm må være afgået ved døden senest i 1785 (Ellen 2 år)

I KB for Vartov Hospitals sogns kirkebog 15. juni 1919 findes dødsindførelsen for Ingeborg Holm. Hun omtales (heldigvis) som skibstømrerenke og angives til at være 72 år!?

Jeg har ikke fundet dødindførsel, dåbsindførelse eller andre oplysning vedrørende Lars Poulsen Holm eller hans datter Birgitte. Jeg har ikke fundet dødsindførelse på Christian (Larsen) Holm og jeg har ikke fundet dåbsindførelse vedrørende Ingeborg Christensdatter.

Er der nogle der har yderligere oplysninger om ovenstående eller deres forældre m.v.
Er der nogle der præcist kan læse/transskripere teksten ved ovennævnte indførelser i kirkebøgerne.

På forhånd tak for enhver kommentar og assistance.

Hilsen Per Henriksen
Venlig hilsen
Per Henriksen
kanstrup@kanstrup.dk