Gamle aviser

Startet af Betina Broen Kock, 18 Sep 2012 - 20:20

Forrige emne - Næste emne

Betina Broen Kock

Hejsa...

Ville lige høre om der er nogen der ved om jeg kan se/læse gamle avisartikler fra Aalborg området omkring 1960... og givet fald hvor, da jeg helst gerne vil være undgå at rejse til den anden ende af landet...

Sagen er den at min mor kan mindes at min morfar er kommet hjem og har fortalt at han bror er blevet dræbt af sin søn under et slagsmål... Han skulle have boet i Hasseris ved Aalborg... Men den kirkebog er ikke lagt op endnu...

Grunden til at jeg er interesseret i tiden omkring 1960 er denne side: http://drabssageridanmark.beboer2650.dk/html/drabssager_-_1960.html

lidt nede af siden står følgende:


Torsdag den 7. april 1960, dræbte en 24 årig søn sin far i et slagsmål.

håber nogen kan komme med et råd...

Mvh Betina Kock
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Ann Nygaard Sørensen

Hej Betina

Jeg ved ikke om det her kan bruges http://www.aalborgbibliotekerne.dk/temaer-10.aspx?ProductID=PROD536&pid=442

Held og lykke med det

Ann
Se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/AnnNygaard som handler om Vendsyssel og Vendeboen.
Fortællinger og fotografier m.m.

Simon Rix Holländer Jensen

Der er en arkivalier foran Lån og Spar bank og Budolfi Apotek der sælger gamle aviser og meget andet spændende :)

Betina Broen Kock

Citat fra: Simon Rix Holländer Jensen Dato 19 Sep 2012 - 08:56
Der er en arkivalier foran Lån og Spar bank og Budolfi Apotek der sælger gamle aviser og meget andet spændende :)

Mange tak... for idéen men det ville kræve at jeg tog til Aalborg... Hvilket var det jeg helst ville undgå, da jeg befinder mig på Als...

Tænkte mere på om man evt. kunne se dem i en database eller noget i den stil...
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Betina Broen Kock

Citat fra: Ann Nygaard Sørensen Dato 18 Sep 2012 - 20:30
Hej Betina

Jeg ved ikke om det her kan bruges http://www.aalborgbibliotekerne.dk/temaer-10.aspx?ProductID=PROD536&pid=442

Held og lykke med det

Ann

Hejsa.

Tak for svar, synes umiddelbart ikke jeg kan komme ind og se noget nogen steder, hvor jeg bliver bare lidt klogere på hvordan jeg gør
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn


Simon Rix Holländer Jensen

Årh for den! Jeg troede du boede ved Aalborg, derfor mit svar ;)

Skulle du alligevel en dag kede dig så meget at du tog herop, så findes der en masse aviser på mikrofilm på Aalborg Universitetsbibliotek - tæt på Gigantium og motorvejsafkørsel:
http://www.aub.aau.dk/findmateriale/e-aviser/mikrofilm/

Men i hvert fald, så synes jeg at ved lejlighed skal du dreje ind ved dit lokale bibliotek og forhøre dig der. De kan hjælpe dig med at bestille en masse materiale såsom mikrofilm og dets lige og de har helt sikkert også en mikrofilmslæser eller også ved de hvor der står en :)

Niels Ole Dahl

Nu har jeg læst du bor på Als, men alligevel skal du have dette link med , da man kan bestille affotografering af aviser her og meget andet , og århus er da nærmere end Ålborg.

http://www.statsbiblioteket.dk/aviser
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Pia Christensen

Hej Betina
Er du så heldig at du har abonnement på avisen politiken, så har du
adgang, til deres scannet aviser arkiv, og det kunne jo være at dine aner
var nævnt i en landsdækkende avis.
Hvis du ikke har abonnement kan du prøve "hjælp til opslag" om der var en som vil se efter for dig i avisen.
Eller bibliotek det kunne jo være at de har abonnement som du kan bruge..

MVh
Pia Christensen 9600

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer. Randers amt
Ingvardsen, Israelsen,
Jørgensen,Therkelsen,GivskovChristensen,Køpe,Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang

Betina Broen Kock

Citat fra: Simon Rix Holländer Jensen Dato 19 Sep 2012 - 16:21
Årh for den! Jeg troede du boede ved Aalborg, derfor mit svar ;)

Skulle du alligevel en dag kede dig så meget at du tog herop, så findes der en masse aviser på mikrofilm på Aalborg Universitetsbibliotek - tæt på Gigantium og motorvejsafkørsel:
http://www.aub.aau.dk/findmateriale/e-aviser/mikrofilm/

Men i hvert fald, så synes jeg at ved lejlighed skal du dreje ind ved dit lokale bibliotek og forhøre dig der. De kan hjælpe dig med at bestille en masse materiale såsom mikrofilm og dets lige og de har helt sikkert også en mikrofilmslæser eller også ved de hvor der står en :)

Det er bare helt okay, du kunne jo ikke vide andet, når det nu lige er Aalborg jeg er interesseret i... Det kommer sig af at min mor stammer fra Aalborg... og det gør hele hendes familie også, det vil sige at morfars familie er mere eller mindre spredt ud over hele landet så vidt jeg kan finde ud af...
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Betina Broen Kock

Citat fra: Niels Ole Dahl Dato 19 Sep 2012 - 17:33
Nu har jeg læst du bor på Als, men alligevel skal du have dette link med , da man kan bestille affotografering af aviser her og meget andet , og århus er da nærmere end Ålborg.

http://www.statsbiblioteket.dk/aviser

Ja det ligger da lidt tættere på :-)

Vil da prøve at se nærmere på det..
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Betina Broen Kock

Citat fra: Pia Christensen Dato 19 Sep 2012 - 19:56
Hej Betina
Er du så heldig at du har abonnement på avisen politiken, så har du
adgang, til deres scannet aviser arkiv, og det kunne jo være at dine aner
var nævnt i en landsdækkende avis.
Hvis du ikke har abonnement kan du prøve "hjælp til opslag" om der var en som vil se efter for dig i avisen.
Eller bibliotek det kunne jo være at de har abonnement som du kan bruge..



Nope det har jeg ikke... Men det var måske værd at overveje...
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Betina Broen Kock

Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Lasse Jensen

Hej Betina,

Jeg har vedhæftet en artikel fra Politiken fra d. 8-4-1960. Men jeg tror desværre ikke, det er brugbart for dig, da det vist umiddelbart er fra københavns området. Men hvis du er interesseret så send mail (jeg kan ikke lige finde din) så sender jeg hele den pågældende side til dig.

/Lasse

[vedhæfting slettet af admin]

Jesper Beenfeldt Nielsen

De fleste biblioteker skaffer aviser på mikrofilm hjem fra Statsbiblioteket. Det fungerer let og fint.

Betina Broen Kock

Citat fra: Lasse Jensen Dato 19 Sep 2012 - 20:34
Hej Betina,

Jeg har vedhæftet en artikel fra Politiken fra d. 8-4-1960. Men jeg tror desværre ikke, det er brugbart for dig, da det vist umiddelbart er fra københavns området. Men hvis du er interesseret så send mail (jeg kan ikke lige finde din) så sender jeg hele den pågældende side til dig.

/Lasse

hejsa. Tusind tak skal du have... Men du har ret i at det nok ikke er brugbart... Det vil sige at det er brugbart i den hensende at det fortæller mig jeg skal lede videre...

For tidsperioden hvor det kan være sket inden for er ret begrænset, for min mor er født 1954 og hvis hun bare skal have en lille chance for at kunne huske det er i vi tidligst omkring 1959. Men min morfar forlod min mormor (og familie) i 1963... Så det er ret begrænset...

Men tusind tak...

Betina
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Betina Broen Kock

Citat fra: Jesper Beenfeldt Nielsen Dato 19 Sep 2012 - 23:13
De fleste biblioteker skaffer aviser på mikrofilm hjem fra Statsbiblioteket. Det fungerer let og fint.

Tak skal du have, så ved jeg det til en anden god gang...
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn