Hvor er Jens Høj og Maren Larsdatter Richter fra Væggerløse rejst hen ?.

Startet af egon hoyer rasmussen, 15 Sep 2012 - 23:44

Forrige emne - Næste emne

egon hoyer rasmussen

Præsten Christen Humble i Ønslev, Falster, hvis kone Johanne Margrethe Richter har en søster Maren Larsdatter Richter, denne søster er gift med Jens Høj, han er forpagter af Eskildstrup præstegård, det ses ved deres giftemål opslag 238 Ønslev år 1792.
Dette forpagterarbejde ophører omkring præstens død 28. janar 1799.
Jeg har deres børns dåb i Eskildstrup, og det sidste Maren Dorthea i Væggerløse sep. 1800, opslag 101.
I folketæll. 1801 i Væggerløse opslag 5, hvor Jens Høj er 43 år, Maren Richter står til at være 26 år, men det bør være ca. 33, da hun er døbt 23. dec. 1767 i Sct. Knuds i Odense opslag 287.
Mit spørgsmål er, hvor er Maren Richter og Jens Høj havnet, de er mine forfædre.   Mvh. Egon.

Inge Hedal

Hej Egon
Prøv at undersøge, om deres børn er konfirmeret i Væggerløse.
Mvh. Inge

Mia Gerdrup

en lille tilføjelse:

Ifølge Barfoed's "den falsterske gejstlighed", så var søstrene Richter købmandsdøtre fra Odense.
Præsteenken bosatte sig efter ægtefællens død (1790) i Nykøbing. Præsteenken får i 1802 en uægte søn Laurits, døbt 19. april 1802,  og bliver i april 1803 gift i Nakskov med Skræddermester Rasmus Jensen Bølle fra Nakskov.

Jeg ved godt at dette ikke viser noget om hvor Maren og Jens blev af, - men hvis nu søstrene har holdt sammen så kunne det måske betale sig at lede i Nykøbing Kirkebog i faddere, forlovere m.v.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Ole Selmer

Hej

Tråden er godt nok mange år gammel, men jeg stødte på parret i forbindelse med udredning af Y-DNA. Jens Pedersen Høy kom fra Aalholm til Beldringe i Præstø Amt omkring 1805 og parret fik en datter Karen Johanne i 1806 i Vordingborg. Jens må være død før 1814, da konen Maren Richter stod som enke i svigerforældrenes skifte i Odense. Der er ligeledes et  skifte efter Maren i 1818. Se eventuelt hvad jeg indtil videre har på dem Jens Pedersen Høy

Jeg vil meget gerne have hjælp til at finde ud, hvor Jens var født.

Mvh
Ole Selmer
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ