Tidspunkt for dødsfald i perioden 1861-1869

Startet af Niels Sten Andersen, 12 Sep 2012 - 20:34

Forrige emne - Næste emne

Niels Sten Andersen

Hej

To medlemmer af slægten var i live ved FT i 1860 (parret er Christoffer Hansen f. 27/11-1822 og Ane Hansdatter f. 1833.Øhm, Ramløse h. Syv sogn ops. 15) men kunne ikke findes i FT 1870. Imidlertid viste det sig ved deres søns konfirmation i 1871 (Sct. Jørgensbjerg), at begge forældrene var bortgåede, og at han var placeret hos venner i  Margrethehaab.
Har herefter gået rubrikken "dødsfald" i kirkebøgerne grundigt igennem, men ikke fundet dem. Herefter antager jeg, at de er flyttet til København!! Spørgsmålet er, om der findes arkiver eller andre hjælpemidler, for at kunne fastlægge deres sidste år i livet?

Venlig hilsen

Niels Sten Andersen

Eli Lothardt Dahl

Hej Niels

Her er FT 1860 (med de rigtige oplysninger):
Roskilde, Ramsø, Syv, Øhm By, en Gaard, 141, FT-1860, D5334
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christopher Hansen 38  Gift Gaardmand. Husfader  St. Jørgensbjerg, Kjøbenhavns Amt
Ane Hansdatter 27  Gift hans Kone  Borup, Kjøbenhavns Amt
Anders Christophersen 8  Ugift deres Barn  *her i Sognet
Maren Kirstine Christophersen 6  Ugift deres Barn  *her i Sognet
Hans Peder Christophersen 3  Ugift deres Barn  *her i Sognet
Peder Larsen 47  Enkemand Tjenestefolk  Kirke Valsø, Kjøbenhavns Amt
Carl Blyckgen 20  Ugift Tjenestefolk  Soderup, Holbæk Amt
Maren Kirstine Nielsen 21  Ugift Tjenestefolk  Ousted, Kjøbenhavns Amt

Ane Hansdatter dør 1863 i Syv (opslag 176), 30 år gammel !!
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Niels Sten Andersen

Kære Eli

Tusind tak for dit arbejde med at finde HT 1860, men også begravelsen for Ane Hansdatter. Oplysninger fra Syv Kirke passer jo vældig godt med alderen (30!) men så vidt jeg kan bedømme skriver præsten Ane Hansen og ikke Hansdatter. Dernæst har jeg svært ved at læse "Stand, haandtering og opholdssted". F.eks. er det vigtigt at fastslå, om hendes mand også var død på dette tidspunkt. Har du kommentarer?

Venligst
N.S. Andersen

Eli Lothardt Dahl

Hej Niels

på den tid tog man det ikke så højtideligt med navne - Hansen og Hansdatter er lige gode.

Jeg læser anmærkningen således (jeg er ikke expert):

Gaardmand Christopher Han
sens Kone af Øhms

Han er således ikke død på det tidspunkt.

Du fandt Hans Peders konfirmation i Sankt Jørgensbjerg, har du fundet de andre tos konfirmation? Det kunne afsløre, hvornår Christopher er død.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Niels Sten Andersen

Hej Eli.

Tak for din fortolkning. Angående de andre børn skal jeg forsøge at "fange" deres konfirmation. Den er måske i København.
Der var tale om Andres Christoffersen f. 1852, Maren Kirstine Christoffersen f. 1854 ( Døbt i Syv Kirke?) og Ane Kirstine kristoffersen f. 1895 ( Døbt i Grønholt K.).


Venlig hilsen

Niels Sten Andersen