Hvor født? Jacob Georg Skaue, København 8-4-1891

Startet af Erik Vandet, 07 Sep 2012 - 20:13

Forrige emne - Næste emne

Erik Vandet

Jeg synes, jeg har været igennem alle KB for København uden at finde fødslen for Jacob Georg Skaue. Datoen har jeg fra FT-1901, Skyttegade, opslag 33, 2. sal, nr. 14. Hans mor er enke efter Peter Marius Skaue. Navnet kan ses ved søsterens fødsel: Sct. Johannes Sogn opslag 104, nr. 189, fulde navn: Anna Margrethe Marie Kirstine Skaue, f. 7.3.1887! Heref fremgår det også, at forældrene er borgerligt viede (i 1886 jfr. FT). Moderen er født i Frederiks Sogn (Viborg Amt) den 14.8.1860 som Anne Margrethe Kradt (Krath). Faderens navn er Peter Marius Skaue jfr. fødslen i Sct. Johannes.

Er der nogen, der har en god ide eller ved noget om Jacob Georgs fødselssogn, modtager jeg meget gerne lidt hjælp. Hvis nogen ved noget om faderen Peter Marius, vil det bare være super.

Venlig hilsen
Erik Vandet


Kate Nielsen

Hej Erik

Har du lagt mærke til, at fødselsdagen for storesøsteren Anna Margrethe i FT-1901 er 7/3-88, men efter kirkebogen er hun født 7/3-87 - det er ikke første gang jeg ser det i en folketælling - har du taget højde for denne forskel ved søgningen efter Jacob's fødsel?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Vivi Winther

Hej jeg tror du har ham her

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2424266&searchname=polit_simple

måske du kan bekræfte nogle af oplysningerne vedr. kone og børn?? Navne Krath og Skaue blandes rundt i registerbladene  :-\

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Mette R Francke

#4
Hei

Ut fra hva Vivi har funnet.

I ft 1921 Frederiksundsvej , lige nr , oppslag 153.
Fødselsdato 8/6 1891.
FT 1925 , samme adresse , oppslag 773
FT 1930 , samme adresse ,oppslag 655.

Ved vielsen i Citadel-Kastel 1914-1924 oppslag 110 , er der ikke oppgitt i hvilket sogn/kirke han er døpt.
Kun København 8/5 1891.

Mette


Mette
Mette R Francke

Erik Vandet

Stor tak til jer alle.
Jeg har selv fundet hans dåb i Skt. Stefan d. 8.5.1891, hvor han er døbt med moderens pigenavn: Krath. Peter Marius Skaue er allerede død på dette tidspunkt, og den udlagte fader er Lars Peter Hermansen.
Som nævnt er Peter Marius Skaue allerede død, sandsynligvis allerede i 1888 eller 1889. Hvis nogen skulle falde over oplysninger om ham, vil det glæde mig meget, mens Jakob Georg nok må siges at være fundet. Sjovt, at han viser sig at være konstabel, når han på Politiets registerblad angives at være handelsmand. ;)
Venlig hilsen
Erik

Vivi Winther

Hej Erik, de bruger åbenbart navnet Krath

se FT 1911 København, Nørrebrogade, ulige nr opslag 357


Moderen:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2351189&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1694215&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2424267&searchname=polit_simple

Er det korrekt at Peter Marius Skaue er død 1891?? Ifølge FT 1901 ser det sådan ud, dvs alle de andre børn er jo ikke hans måske derfor navnet og de 2 børn som er hans har taget Krath som deres  :), eller er de blevet skilt

og det er ham her

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2285380&searchname=polit_simple

Ja, det ene bud er måske lige så godt som det andet, men hvad er sandheden  :)

Ser lige der er postet noget imens jeg har lavet dette men sender det måske kan du bruge noget  ;)

Mvh

Vivi



"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Mette R Francke

Mette R Francke

Vivi Winther

Hej det kan ikke være  ham Peter Marius Skoue  står viet som ungkarl, 25 år altså født 1867

1892-1899 Garnison, Sokkelund, København opslag 25

:-[

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Erik Vandet

Hej Vivi og Mette
Ved Anna Margrethe Marie Kirstine Skaues fødsel 7.3.1887 i Sct. Johannes, ops. 104, nr. 189 står der i højre margen, at forældrene (Anne Margrethe Krath og Peter Marius Skaue) er blevet borgerligt viet i 1886 i København.
Ved Jakob Georg Kraths fødsel 8.5.1891 i Sct. Stefan, ops 113, nr. 119 står der enken Anne Margrete Skaue som mor og udl. barnefader Lars Peter Hermansen.
Derfor har jeg accepteret oplysningen om vielsen, ligesom jeg anser det for mest sandsynligt, at Peter Marius Skaue er død i 1888 eller 1889.
Jeg har ikke kunnet finde noget på ham i Jylland heller, hvor jeg er stødt på navnet Skaue i Aalborg og Randers amter. Så det bliver jo nok næsten umuligt, når man heller ikke har nogen alder at støtte sig til. Her ville en registrering af hans død kunne være en hjælp, hvis der bare er lidt oplysninger vedføjet.
Venlig hilsen
Erik

Mette R Francke

Hei

For å eventuelt sjekke ut den Peter Marius som Vivi har funnet , så kan det kanskje være en ide å finne ut mer om han.
F.eks vielsen mellom Peter M og Frederikke C.
Kankje det der står om han er fraskilt eller ungkar .

Mette
Mette R Francke

Vivi Winther

Hej har lavet opslaget på Peter og Frederikke´s vielse længere oppe  :) og ja han var ungkarl og 5år , så ham er det ikke.

Med hensyn til at finde ham i Jylland fadder ved datterens dåb er Skaue fra Aalborg  ;), så har prøvet uden held at finde ham deroppe.

Er konfirmationer på børnene tjekket der vil måske stå om han er død??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Mia Ibsen

Citat fra: Kate Nielsen Dato 07 Sep 2012 - 21:18
Hej Kate.
Når nu du nævner fejl, så vil jeg lige være fræk, og spørge om noget. Kan der, i flere FT, være så stor en fejl som 10 år?? Jeg har en ane der ifølge Ft i 1787 er 27 år og ifølge Ft 1801 er 40 år. Dette paser jo fint. Så skulle han være født omkring 1759-1762. Problemet er, at den enste fødsel jeg kan finde, der passer med navnet, er i 1771!! Kan der være så store fejl i Ft, og endda i to af dem eller er det trods alt, den forkerte jeg har fundet i kirkebogen, med fødsel 1771?? (Hans dødsfald i kirkebogen i 1805, står han til at være 56 år gammel, så skulle han jo være født i 1749!!)

Har du nogensinde oplevet så store fejl?? Og undskyld at jeg blander mig! På forhånd tak for hjælpen!!

Med venlig hilsen Mia
Hej Erik

Har du lagt mærke til, at fødselsdagen for storesøsteren Anna Margrethe i FT-1901 er 7/3-88, men efter kirkebogen er hun født 7/3-87 - det er ikke første gang jeg ser det i en folketælling - har du taget højde for denne forskel ved søgningen efter Jacob's fødsel?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Kate Nielsen

Hej Mia

En forskel på 10 år har jeg ikke oplevet, men når jeg ikke har kunnet finde personer født på den dato, der fremgår af en folketælling, så har jeg prøvet at skifte et ciffer ud - altså søge året før og året efter og søge måneden før og måneden after - er et 2-tal fejlagtige læst som et 7-tal - hvad kan der være af læse/skrivefejl eller hørefejl o.s.v.

Erik - Undskyld "vi roder" i din tråd  :)

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Mia Ibsen

Citat fra: Kate Nielsen Dato 09 Sep 2012 - 18:16


Hej Kate. Tak for hjælpen!! Synes bare at jeg har prøvet alle muligheder :-)

Med venlig hilsen Mia

Hej Mia


En forskel på 10 år har jeg ikke oplevet, men når jeg ikke har kunnet finde personer født på den dato, der fremgår af en folketælling, så har jeg prøvet at skifte et ciffer ud - altså søge året før og året efter og søge måneden før og måneden after - er et 2-tal fejlagtige læst som et 7-tal - hvad kan der være af læse/skrivefejl eller hørefejl o.s.v.

Erik - Undskyld "vi roder" i din tråd  :)

Med venlig hilsen
Kate Nielsen