Manglende HVIDEBØGER på AO

Startet af Mia Ibsen, 10 Sep 2012 - 00:59

Forrige emne - Næste emne

Mia Ibsen

Hej.

Nogen der ved hvor Hvidebøgerne for Københavns Skifter årene 1798-1808 på Ao er henne??
Jeg skal selvfølgelig bruge den der dækker 1805!  >:(

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen Mia


Mia Ibsen



Hej Jesper.

Mange tak for hjælpen. Det var da typisk!! Nu spørger en nybegynder inden for skifter så lige dumt, men betyder det så at skifter i København i den periode er væk, eller kan man se dem i andre slags protokoller??

Med venlig hilsen Mia
Der eksisterer ikke nogen hvidebog for den periode mere.



Med venlig hilsen

Jesper Skov
[/quote]

Jesper Skov

Hvidebogen indeholder kun oplysninger om, at boet (hvis det findes) ikke er behandlet.

Skifter går tilbage til omkring 1700 for København. Har du set i navneregistrene (generalregisteret) på AO?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Mia Ibsen

Citat fra: Jesper Skov Dato 10 Sep 2012 - 16:13

Hej Jesper.
Først, tusind tak for din hjælp!

Vil være så fræk, at spørge dig om noget mere.
Nu har jeg kigget General registret for 1805, det år han døde,  igennem to gange og set under både fornavn og efternavn. Og han er der ikke.
Betyder det så at der ikke er noget skifte??

På forhånd endnu en gang mange tak for din hjælp!

Med venlig hilsen Mia

Hvidebogen indeholder kun oplysninger om, at boet (hvis det findes) ikke er behandlet.

Skifter går tilbage til omkring 1700 for København. Har du set i navneregistrene (generalregisteret) på AO?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Hvis du er sikker på, at han er død i København (byen - ikke oplandet), så er der desværre ikke et skifte, nej. Hvis han var gift, kan du prøve at finde hans kones skifte.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Mia Ibsen

Citat fra: Jesper Skov Dato 11 Sep 2012 - 00:33

Hej Jesper. Ja er helt sikker på at det var i selve København, for han dør på Frederiks Hospital og ifølde døds registreringen fra dem, boede han på en gade midt i byen.

Øv, øv!!

Har sådan ledt efter min anes præcise fødselsår og dato, uden held. Havde virkelig håbet på noget fra skiftet.

Han var godt nok gift, men står i FT 1801 som  separeret fra hans kone og der står de også på hver deres adresse.( Ved ikke om de når at blive skilt inden han dør) Ifølge FT er hun blevet tilkendt 200 rigsdalere årligt af hans løn, så måske kan man være heldig og finde nogle dokunenter der.

Endnu en gang tusind tak for din hjælp!!!

Med venlig hilsen Mia

Hvis du er sikker på, at han er død i København (byen - ikke oplandet), så er der desværre ikke et skifte, nej. Hvis han var gift, kan du prøve at finde hans kones skifte.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Jesper Skov

Han lyder velhavende ... så det er mærkeligt, at der ikke er et skifte efter ham. Dør han barnløs?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Mia Ibsen

#8
Citat fra: Jesper Skov Dato 11 Sep 2012 - 20:20
Han lyder velhavende ... så det er mærkeligt, at der ikke er et skifte efter ham. Dør han barnløs?


Hej Jesper.

Min ane,(4x tip oldefar) Lars Ibsen, var nok på tidspunktet for hans separation, nogenlunde velhavende og derfor det "store"hustru bidrag. I FT 1787 er de stadig gift og ved FT 1801 som sagt separeret.

Han er nemlig på det tidspunkt kongelig skuespiller i Danmark, på Hofteatret, inde ved Christiansborgs Ridebaner. I dag husere Teatermuseet i den gamle bygning.

Han var skuespiller derinde i over 20 år, helt frem til 1801-1803, altså til meget tæt på sin død i 1805.

Ja, der er et enkelt barn i ægteskabet, 3xtipoldefar Lars Møller Ibsen født 1786. (Lars og hans kone bliver forresten først gift et par måneder før sønnen bliver født, vel noget af en skandale, i de lidt bedre kredse, kunne jeg forestille mig.

Kan det være fordi at Lars og hans kone ikke længere er sammen, og der vel så kun er en arving, nemlig sønnen, at der ikke er skifte?

Eller også var han helt uden midler ved sin død? Jeg googlede nemlig Frederiks Hospital, hvor Lars dør, og kunne se på Wikipedia, at det først og fremmest var for ubemidlede?


Kan skiftet være mange år om at blive afgjort og det er derfor jeg ikke kan finde ham i skifte registret for 1805.

Eller står den afdøde altid under dødsår, selv om skiftet trækker ud.

Som du nok, kan høre er det noget der virkelig går mig på  :D.
Han er jo rimelig nær familie og jeg ville så gerne kunne gå vidrer tilbage i den gren af familien, og jeg sidder bare fast!

Jeg har brug for hans fødselsår. Og fordi FT jo først starte i 1787, hvor han er voksen og gift, er det umuligt at finde ham som barn med forældre den vej.

Jeg har søgt flere gange på Family Search, med forskellige navnekombinationer, kigge alle kirkebøger for de sogne der var i København på det tidspunkt igennem.

Og der er simpelthen så mange Lars Ibsen. Og andre der hedder noget ligende.

Sønnens mellemnavn, Møller hjælper ikke engang. Hvis nu det navn kom fra Lars Ibsens side af familien, kunne det nok, men det kommer fra Lars Ibsens kones side af familien.

Lægdsruller kan heller ikke bruges, for på det tidspunkt, var værnepligtige mænd, jo kun dem der var bønder. Så vidt jeg har forstået i hvert fald.

Så hvad pokker gør man efterhånden ??? ??? ???.

Sønnen, Lars Møller Ibsen, flytter godt nok til Norge i 1810, men det burde jo ikke have noget med skiftet at gøre, da Lars dør allerede i 1805.

Tak for din hjælp indtil videre, Jesper. Og undskyld at det blev en lang smør, skulle bare af med lidt frustrationer :D.

Masser af hilsner Mia





Mia Ibsen

#9
-Lige en ekstra ting. Ifølge forskellige kilder, såsom FT, hans dødsindførsel og et stamtræ på Geni.com, kan han være født i så forskellige år, som 1759-1962(FT 1787 og 1801), 1749(Hans dødsindførsel), 1742(Stamtræ på Geni.com).

Og lige sådan med hans kone: 1765(FT1787), 1768(FT1801), 1756(Familysearch), 1747(Stamtræ på Geni.com.

Et eller andet sted er der altså noget galt!!

Hilsen Mia


Citat fra: Jesper Skov Dato 11 Sep 2012 - 20:20
Han lyder velhavende ... så det er mærkeligt, at der ikke er et skifte efter ham. Dør han barnløs?


Med venlig hilsen

Jesper Skov