Emmerlev, Tønder amt. 1694. AO 332

Startet af Egon Hansen, 08 Sep 2012 - 21:32

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Begravet 21 juni 1694 AO 332 indførsel 22:  xxx, sal Anders Christensens efterlevende - - - -" vores gode sognekone" ?
Enkens navn? står der noget om hvor længe hun har været enke?
På forhånd tak.
Mvh Egon Hansen

Thomas Kryhlmand

Jeg læser afdødes fornavn som 'Gye' - efter at have sammenlignet med et enkelt 'G' blandt de navne, der er skrevet med samme hånd.

Hun var Anders Christensens 'Efterleferske' - læs her http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=efterleverske

Og nej, der står ikke noget om hvor længe hun har været enke. De afsluttende romertal + 20, 21 handler om 'Lig Text' -  den bibeltekst, der blev prædiket over ved begravelsen.
'
Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Egon Hansen

Hej Thomas.
Tak for det. Hvordan opfatter jeg sætningen"vor gode sognekone"?
Mvh Egon

Thomas Kryhlmand

Tjah, Egon, ODS giver denne forklaring:
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=sognekone

Nærmere er jeg ikke i stand til at uddybe.

Men hun må jo have været 'noget særligt'. Sammenligner du med andre afdøde kvinder i sognet, lægger du mærke til, at de absolut færreste får 'Lig Texten' tilført kirkebogen.

Nærmere kommer jeg det ikke. Andre må træde til med de forløsende ord . . . . .

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Sofie Petersen

Kære Egon!
Der står også om hende at hun er hæderl. begrafuen- det står der ikke om andre, ved et løseligt gennemsyn. Jeg har prøvet at se i henvisningen til prædikenteksten- jeg læser det som Salme 18, vers 20-21.,  I ny oversættelse har jeg: Han førte mig ud i det åbne land, han befriede mig, for han holder af mig. Herren lønnede mig for min retfærdighed, han gengældte mig mine hænders renhed.
Jeg har slået op i Kalkar, men ordet "sognekone" findes ikke her. Ærgerligt. Jeg kan ikke se, at det kunne stå i stedet for en jordemoder heller, så indtil videre må vi gå ud fra, at hun har nydt særlig agtelse, af en eller anden grund vi ikke kender i dag- ærgerligt!
Venlig hilsen, Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Sofie Petersen

Kære Egon!
Ved nærmere eftersyn tror jeg, at prædikenteksten er over Salme LXVIII, salme 68, v. 20-21.
Det er
Lovet være Herren dag efter dag, Gud bærer os, han er vor frelse. Sela. Gud er for os en Gud til frelse. Hos Gud Herren er der en vej ud af døden.

venlig hilsen igen- Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Egon Hansen

Hej Sofie
Tak for din mail. Anders Christensen i Hemgaard får døbt børn i Emmerlev, Hans ( AO 7) og Christen (min ane) 20 maj 1655, AO 21.
Der står desværre ikke mene, jo naturligvis fadderne,
Nu er Emmerlev jo eet af enklavesognene, Er der nogen som ved om Hemgaard er kongerisk eller slesvigsk i sidste halvdel af 1600 årene. Hvis det er kongerigsk må jeg vel kunne finde noget i jordebøgerne, for i den bevaringstilstanf som kirkebogen er på AO er det jo næsten håbløst at finde Anders Christensens begravelse.
Mvh Egon

Ebbe Thygesen

Hej Egon

Jeg har netop købt bogen "Theodor Gliemanns amtskort over hertugdømmet Slesvig" fra Historisk Samfund for Sønderjylland. I bogen er der et kort fra 1792 over Sdr. Sejerslev, Emmerlev sogn med angivelse af, hvilke godser de større gårde hørte til - Schackenborg, Trøjborg, Tønder eller Løgumkloster. Jeg kom da til at tænke på denne tråd.

Det fremgår af kortet, at Hemgård hørte under Schackenborg. At gården så på et senere tidspunkt blev overtaget af en hjemmetysk familie Dethlefsen er en helt anden sag. En søgning på dette navn f.eks. i FT 1845 i DDD angiver da også at gården var "kongerigsk".

Mvh, Ebbe