Hof og Slot Sogn.

Startet af Mia Ibsen, 06 Sep 2012 - 08:57

Forrige emne - Næste emne

Mia Ibsen

Hej.
Et spørgsmål om om afdøde i Hof og Slot.

Hvis man hørte til kongehuset på en eller andet måde, enten adelig eller arbejede for dem, hvilket sogn blev dødsfald så registreret under før 1828? Den første kirkebog med dødsfald starter nemlig der men hvad med inden?

Jeg er nemlig ude efter en kongelig skuespiller, død 21 februar 1805. Han er viet i det sogn, og hans søn er døbt i det sogn.

Jeg kan slet ikke finde hans død i nogle af de 11 sogne der var i København på det tidspunkt, og så fik jeg ideen om at prøve i Hof og Slot, og opfagede så at dødfald først starter i 1828. Nogen der ved hvor døde inden for kongehuset blev registreret før det??

På Forhånd mange tak for hjælpen.
Mia  :)

Gitte Johansen


Hej Mia

Jeg er så fræk at sætte dette ind, som Jørgen Green engang har skrevet.





Hof- og Slotsmenigheden blev oprettet i 1671. Omfattede kongehusets hofstater, hoffets administration og tjenestepersonale, den kgl. staldetat, personalet ved De kongelige samlinger og biblioteker, Det Kgl. Teater og Det Kongelige Kapel samt pensionister fra hoffet og andre med tilknytning til hoffet.
Man skal være opmærksom på, at der i hvert fald for funktionærer ved hoffet med løsere tilknytning var valgfrihed mellem slotskirken og bopælssognets kirke. Militære personer kunne også bruge Garnisons eller Holmens kirke, men også at hof- og slotsmenigheden i vid forstand også til menighedens ophør kan dække alle kgl. udnævnte personer, f.eks. titulære professorer og folk ansat ved en institution med udspring i hoffet, f.eks. Statens Museum for Kunst, Nationalmuseet, Rosenborg, Det Kgl. Bibliotek.
Menigheden blev nedlagt i 1926.
Der findes ingen kirkebøger over døde før 1861. Indtil 1861 blev de afdøde indført i kirkebøgerne for det sogn, på hvis kirkegård begravelsen skete. Der findes dog en rekonstruktion af disse begravelser for perioden 1828-1861.
?   Fødte: 1694-1925.
?   Konfirmerede: 1736-1930.
?   Viede: 1692-1927.
?   Døde: 1828- maj 1926.

Med venlig hilsen

Jørgen Green
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mia Ibsen

Citat fra: Gitte Johansen Dato 06 Sep 2012 - 09:15
Hej Gitte.

Tusind tak for din hjælp!!  :D
Så selv om han er "tilkyttet" Hof og Slot, skal jeg lede efter hans begravelse, ud fra hvilket sogn den kirkegård han bliver begravet på, ligger i.

Så selv om han er død i København, kan hans død faktisk sagtens stå i sogne helt andre steder end København, hvis han er blevet begravet et andet sted end København. Altså på grund af det med Hof og Slot dødsfald.

Masser af hilsner Mia

Hej Mia

Jeg er så fræk at sætte dette ind, som Jørgen Green engang har skrevet.





Hof- og Slotsmenigheden blev oprettet i 1671. Omfattede kongehusets hofstater, hoffets administration og tjenestepersonale, den kgl. staldetat, personalet ved De kongelige samlinger og biblioteker, Det Kgl. Teater og Det Kongelige Kapel samt pensionister fra hoffet og andre med tilknytning til hoffet.
Man skal være opmærksom på, at der i hvert fald for funktionærer ved hoffet med løsere tilknytning var valgfrihed mellem slotskirken og bopælssognets kirke. Militære personer kunne også bruge Garnisons eller Holmens kirke, men også at hof- og slotsmenigheden i vid forstand også til menighedens ophør kan dække alle kgl. udnævnte personer, f.eks. titulære professorer og folk ansat ved en institution med udspring i hoffet, f.eks. Statens Museum for Kunst, Nationalmuseet, Rosenborg, Det Kgl. Bibliotek.
Menigheden blev nedlagt i 1926.
Der findes ingen kirkebøger over døde før 1861. Indtil 1861 blev de afdøde indført i kirkebøgerne for det sogn, på hvis kirkegård begravelsen skete. Der findes dog en rekonstruktion af disse begravelser for perioden 1828-1861.
?   Fødte: 1694-1925.
?   Konfirmerede: 1736-1930.
?   Viede: 1692-1927.
?   Døde: 1828- maj 1926.

Med venlig hilsen

Jørgen Green