Den Kgl. Fødselsstiftelse, 31. oktober 1869, Sofus Jens Junge

Startet af Bettina Hartmann Bender, 05 Sep 2012 - 22:37

Forrige emne - Næste emne

Bettina Hartmann Bender

Hej,

Jeg har fundet min tipoldefar, Sofus Jens Junge, i Den Kongelige Fødselsstiftelses register (født 31.10.1869). Der står hverken angivet mor eller far, blot at moren var 23 år. Er der nogen mulighed for at finde ud af, hvem forældrene var?

Hvis ikke, vil det være et stort spring at antage, at morens efternavn var Junge? Jeg har nemlig pt. fundet to kvinder på 23 år i 1869, der hed Junge (gennem folketællingerne), men jeg ved det er meget vanskeligt at forsøge at sandsynliggøre, at den ene kunne være taget til København på det rette tidspunkt, etc.etc. Men jeg tænkte, at nogen med en bedre viden om tiden, måske kunne komme med nogle ideer?

Jeg var inde på Rigsarkivet for et par år tilbage, men jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle bære mig ad. Jeg fandt dog ud af, at Sofus var sat i pleje den 17.12.1869, og så vidt jeg kunne se adopterede den samme familie ham en del år senere. Det stemmer også overens med folketællinger, hvor han var hos den samme familie både ved FT1870 og FT1880.

Er der nogen der ved, hvordan man matchede barn og plejeforældre? Kan det evt. være slægtninge til barnet?

På forhånd tak for ideer og tips!

mvh
Bettina

[vedhæfting slettet af admin]

Susan kirkeberg Johansen

Hej Bettina.

Der findes en bog over plejeforældre , så det vil ikke være noget problem og finde dem. Der vil også være en adoptivsag, men den skal du lige have et nummer på. Jeg vil gerne kigge for dig i næste uge. Da moderen ikke er så gammel kan der jo godt være halvsøskene.

Hilsen Susan

Vivi Winther

Hej Betina, lidt opslag her

FT 1870
frederiksborg, Ølstykke, Slagslunde, Slagslunde By, 1 Huus, 4, FT-1870

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Jørgensen   37   Gift   Huusfader   Jordbruger   Ramløse Sogn Frederiksborg Amt
Ane Margrethe Hansdatter   41   Gift   Huusmoder      Strø Sogn Frederiksborg Amt
Ane Boline Andersdatter   12   Ugift   Barn      Strø Sogn Frederiksborg Amt
Sophus Jens Junge   under 1 Aar   Ugift   Pleiebarn      Kjøbenhavn

FT 1890

frederiksborg, Ølstykke, Ølstykke, Ølstykke, En gård, 10, FT-1890

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Petersen   63   Gift   Husfader   Gårdmand. Jordbruger.   Ølstykke
Kirsten Andersdatter   63   Gift   Husmoder      Ølstykke
Sofus Jens Junge   20   Ugift   Tjenestetyende   Tjennestekarl   København
Jørgen Petersen   38   Ugift   Tjenestetyende   Tjennestekarl   Jørlunde
Peer Mathiason   18   Ugift   Tjenestekarl   Arbejder   Sverige
Lars Peter Larsen   14   Ugift   Tjenestekarl   Tjennestedræng   Slagslunde
Anna Jensine Sørensen   23   Ugift   Tjenestetyende   Tjennestepige   Slangerup
Anna Larsen   21   Ugift   Tjenestetyende   Tjennestepige   Frederikssund

Sofus Jens Junge konfirmation 30 september 1883  - ingen forældre, plejeforældre eller adoptivforældre nævnt, men hos hvem han tjener
1876-1891 Ganløse, Ølstykke Frederiksborg opslag 51

Vielsen 24 januar 1895
1892-1922 Stenløse, Ølstykke, Frederiksborg opslag 283
Her står: Forældre e.i. navngivne i Skudsmaalsbogen

FT 1906 København, Italiensvej opslag 10 her er de ifølge registerblad flyttet til år 1 maj 1902
dog ikke med alle deres børn

Sofus
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=96310&searchname=polit_simple

Børn

Victor
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=96313&searchname=polit_simple

Karen
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=96311&searchname=polit_simple

Osvald
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2203437&searchname=polit_simple

Johan
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=96312&searchname=polit_simple

Anna
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=96307&searchname=polit_simple

Du får flere oplysninger her

http://www.schiermacker-jensen.dk/21781043

Efter denne lange remse  :) vil jeg mene han kun har været sat i pleje hos familien der ved FT 1870, såfremt han var adoptivsøn ville dette fremgå ved en bevilling, og ligeledes ville navnet stå ved konfirmation og vielse. Således må det være muligt at finde ud af hvem der har sat ham i pleje, jeg har ofte set familie brugt til plejefamilie feks. en datter får et uægte barn ligeledes ser jeg ofte moderen give barnet faderens navn, men alt er muligt  :). Det er en hård nød at knække, held og lykke.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Bettina Hartmann Bender

#3
Kære Vivi, mange tak for dit store arbejde!

jeg burde nok have skrevet at jeg vidste det meste af det du har fundet frem til i forvejen, men jeg er ikke så øvet i at skrive herinde. Mit spørgsmål gik alene på om man kunne finde frem til forældrene, og hvordan navngivningen traditionelt foregik.

Jeg har fundet ham hos de samme plejeforældre i FT1880 (se vedlagte), hans navn var bare stavet forkert. Jeg synes også at kunne huske, at der i Protokol for udsatte børn, eller lignende sted i Rigsarkivet, stod, at han var blevet adopteret af dem, men den del er jeg usikker på.

Den eneste grund jeg kunne være interesseret i plejeforældrene er hvis de kunne være i familie med moderen (eller faderen, men det er vel mindre sandsynligt). Og jeg tænker at jeg kun kunne opklare den del, hvis jeg kender mere til hvordan man traditionelt "gjorde tingene" den gang, inkl. hvordan navngivningen hhv. adoptioner typisk foregik. Jeg håbede at nogle af jer garvede herinde kunne øse af jeres erfaringer på det område! Men måske skal jeg så oprette tråden i et andet forum?

mvh
Bettina

PS! Jeg ser først dine links nu, og de er til gengæld nye for mig! Så dem glæder jeg mig til at studere nærmere. Der er sørme meget at lære for mig endnu på dette område ;-) Og endnu en gang mange tak for dit store arbejde.

[vedhæfting slettet af admin]

Bettina Hartmann Bender

PS! Jeg vedlægger lige et par fotos jeg tog af protokol for udsatte børn, og håber nogen kan hjælpe med at tolke de to sidste billeder, hvor jeg har zoomet ind på teksten.

På forhånd tak!

mvh
Bettina

[vedhæfting slettet af admin]

Bettina Hartmann Bender

Her noget om moderen og et pengebeløb, det samme beløb stod også ud for hans navn på "fødsels/dåbsattesten", som jeg har lagt ind øverst i tråden.

[vedhæfting slettet af admin]

Bettina Hartmann Bender

og her en forkortelse vedr. plejeforældrene eller præsten, som jeg ikke lige ved hvad betyder.

[vedhæfting slettet af admin]

Bettina Hartmann Bender

Nu fandt jeg også det foto, jeg tog, hvor der stod at han udgik af stiftelsens forsorg den 6.11.1875.

[vedhæfting slettet af admin]

Vivi Winther

Hej Betina, dit opslag er helt korrekt i dette forum, jeg har blot valgt at gøre det på min måde :), hvor jeg finder div oplysninger frem og dernæst undersøger om  evt familie relation til plejefamilie, er det en søster/bror søn til plejeforældrene der er forældre til Sofus  ;).

Jeg har i min søgen i min slægt flere af den slags børn og fundet plejeforældre lige fra naboer til søskende og moderens forældre så alt er muligt. Kan se du har nogle gode oplysninger som jeg er sikker på den rette herinde vil kunne hjælpe dig videre med. Held og lykke.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susan kirkeberg Johansen

Hej Bettina.

Jeg kan oplyse at Sofus ikke er adopteret.

Hilsen Susan

Bettina Hartmann Bender

Hej Susan, mange tak!

Kan du mon også forklare hvordan du kommer frem til det, mere så jeg kan lære lidt til fremtidig brug?

mvh
Bettina

Susan kirkeberg Johansen

Hej Bettina.

De har et kardotek i familiestyrelsen over adopteret børn, der for jeg mine oplysninger.
Hilsen Susan

Bettina Hartmann Bender

ok, mange tak! Er det noget der ligger på nettet, eller er det noget man kan henvende sig et sted og kigge i?

mvh
Bettina

Susan kirkeberg Johansen

Hej Bettina.

Nej, du skal skrive til familiestyrelsen og oplyse navnet og fødels på det barn du søger. Så sender de en mail retur til dig med svar.
Hilsen Susan

Inger Toudal

Hej Bettina

Vedr. adoptioner findes der en vejledning på Statens Arkivers hjemmeside:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/adoption_-_en_vejledning

Ifølge vejledningen starter Familiestyrelsens kartotek først i 1887.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal


Vivi Winther

Hej Betina, såfremt han var adopteret vil dette også fremgå af kirkebøgerne, ved fødsel dåb mv der vil stå Ved Kgl Bevilling...(husker ikke lige ordret teksten) dato og navnet på adoptivforældrene, og det gør det ej ved Sofus. Du har jo plejetilladelsen, så det må være sådan, at an er anbragt i pleje.


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Susan kirkeberg Johansen

Hej Bettina.

Du skrev på et tidspunkt at du havede 2 damer med efternavnet Junge, har du deres fulde navn og fødels ???

Hilsen Susan

Peter Kyhl

Hej Bettina.

Det er ikke fordi, at jeg kan hjælpe dig særlig meget, men en søn af hans datter Karen Margrethe Johanne Boline Junge bliver gift med min mormors søster.

Jeg har lidt informationer om dem, hvis du er interesseret.

Mvh. Peter Kyhl

Bettina Hartmann Bender

Hej Peter, ja, det vil jeg da gerne! Det er altid sjovt når vores familier "krydser" hinanden, synes jeg.

Hej Susan, ja, det har jeg.

Den ene hed Johanne Marie (Maria) Kirstine (Kristine/Christine) Junge, født den 31. december 1846 i Ledøje. I FT1850 finder jeg hendes far, skolelærer Carl Julius Junge, og hendes mor Emma Theodora Petersen, samt nogle søskende (ca. et år ældre storebror Hans Peter Adolph og en to år yngre lillebror, Poul Carl Theodor). De rejser til Nordjylland, hvor hendes far bliver præst, og hendes mor dør, senere gifter faderen sig igen og bliver præst et andet sted. Hun bliver konfirmeret i Vammen 1861, og i Ledøjes alm. jevnførelsesregister står hun registreret som gået til og fra sognet en del gange, jeg har dog ikke kunne finde hende på de anførte steder endnu. I FT1880 dukker hun op i Horsens som husbestyrinde hos fam. Klingelmann (anført som Marie Christine Johanne Junge, samme alder, født i Ledøje). Fru Klingelmann døde i 1875, så Johanne er vel først blevet husbestyrinde efter det. Hun bliver gift i Stubbekøbing den 28.9.1885, hvor hun også dør 18.6.1894. Man kan læse en del om Carl Julius Junge her: http://gedbas.genealogy.net/person/show/20785616

Den næste hedder også Johanne Marie Junge, og anført i Sebber, Aalborg hos hendes far Lauritz Christian Junge og mor Karoline Sørensdatter ved FT1855 hhv. 1860. Jeg har ikke kunne finde ud af, om de to Johanner var i familie, evt. kusiner, siden deres navne var så ens. Carl Julius' familie er jo ret velundersøgt, men jeg har endnu ikke fundet Lauritz i blandt dem.

Så er der Sofie Marie Margrethe Junge, født 5.11.1845 i Slesvig, som jeg har fundet i politiets registerblade i København omkring 1907. Om det er den samme Sophie Marie Junge, der står i deres registerblade omkring 1890, anført som født i 1852 ved jeg ikke.

Der er flere endnu, men nogle af dem var gift på det tidspunkt - men det kan jo også være, at de ikke orkede flere børn, og derfor har givet ham væk, den vinkel har jeg ikke undersøgt endnu.

Som du kan se er der nok at tage fat på! Derfor tænkte jeg det med navnevinklen kunne give noget, hvordan man typisk navngav. Carl Julius' 2. kone hed Sophie, så det kunne være forklaringen på at kalde ham Sophus... osv.

mvh
Bettina