Privatlivets fred

Startet af Lars Jørgen Helbo, 09 Okt 2010 - 09:39

Forrige emne - Næste emne

Lars Jørgen Helbo

Hvis man går ind under de enkelte indlæg, så er der i venstre spalte tre små ikoner. Her er virkelig nogle opgaver for hjemmesideudvalget!

Den venstre ikon giver adgang til brugerens profil. Den består i de fleste tilfælde mest af en masse tomme felter. Der er nemlig ikke nogen mulighed for at udfylde felterne. Det kunne ellers være ganske smart. Hvis man går ind på Arne Christansens profil, så ser man, at han åbenbart (som administrator?) har kunnet udfylde felterne, og det betyder bl.a., at der ved hans indlæg er et fjerde ikon med et direkte link til hans hjemmeside. Det er egentlig rigtig smart, så det burde alle have mulighed for.

Nederst på profil-siden er der et link til personens seneste indlæg. Det kan måske være ganske praktisk engang imellem. Under det er der et link til en omfattende personlig statistik-side. Den kan da være meget sjov at se for personen selv. Problemet er bare, at den er frit tilgængelig for alle brugere, og det er absolut ikke i orden. Hvad i alverden vedkommer det andre brugere, hvor mange timer og minutter jeg er logget på eller på hvilke tider af døgnet jeg primært skriver mine indlæg? Det hører ingen steder hjemme, at den slags er frit tilgængeligt. Det har været påtalt i det gamle forum, men ingen ansvarlig har reageret på det. Derfor må vi tage det op igen: Luk den side!

Ved siden af profil-ikonet sidder en email-ikon, så man kan sende en mail til den pågældende forfatter. Problemet med den er, at email-adressen ikke er skjult på nogen måde. Adressen ligger frit fremme i klart sprog i sidens html-kildekode. Det er for at sige det mildt amatøragtigt. Sådan gjorde man måske for 10 år siden; men der er altså ingen professionelle webdesignere, der finder på sådan noget i dag. Har man aldrig hørt om spam?

Det har så været nævnt, at brugerne bare kunne ændre deres mailadresser. Man kunne f.eks. indsætte "fjern_dette" i adressen. Det var også sådan noget, man gjorde for 10 år siden, og det kan man naturligvis godt. Der er bare to problemer i det. For det første er det ikke alle DIS-medlemmer, der er lige avancerede brugere. Nørderne kan sagtens finde ud af den slags, men hvad med alle de andre. De vil altså alligevel blive spammet til.

Men der er et problem mere. En af hovedideerne med den nye hjemmeside var jo, at alle data kun skulle ligge ét sted. Vi skal kun have et brugernavn, et password og en email. Den email-adresse, som står frit fremme i forum er altså den samme, der skal bruges, når der udsendes DIS-nyt eller når der sendes resultater fra DIS-træf. Vil hjemmesideudvalget eller webmaster godt forklare mig helt præcist, hvordan jeg sikrer mig mod spam, men samtidig sørger for, at jeg kan modtage DIS-nyt? (ja helt rigtigt: ups!).

Anne Mortensen

Er enig - hvilket også fremgår af linket fra "gamle" DIS
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?5,694735

Re: "Big Brother" går igen!
Indsendt af: Anne Mortensen - 2770 (IP Logget)
Dato: 06/10-10 22:11

Har læst og afprøvet hvad du skriver om - det er spøjst at man absolut skal se hvor mange timer man selv og andre har været på nettet.
Når man først er logget på bliver man vel der og logger ikke ud for en kort bemærkning (med skriveri af kode igen), det kan nemt blive til langt mere tid end man egentlig er aktiv.

Hvorfor har man så ikke brugt kræfterne på at skrive mere tydeligt hvilket forum man befinder sig i - det står der, men ikke særlig tydeligt som her på denne DIS.


Indrømmer, at jeg nu logger ud i stedet for jeg bliver på DIS medens f.eks. en opvask bliver taget - ellers vil jeg fremstå som en med et kæmpe timeforbrug.

Denne logge ind og ud flere gange ærger mig.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Arne Feldborg

#2
Citat fra: Lars Jørgen Helbo Dato 09 Okt 2010 - 09:39
Ved siden af profil-ikonet sidder en email-ikon, så man kan sende en mail til den pågældende forfatter. Problemet med den er, at email-adressen ikke er skjult på nogen måde. Adressen ligger frit fremme i klart sprog i sidens html-kildekode. Det er for at sige det mildt amatøragtigt.
De mere avancerede metoder til at sløre mailadresen på en hjemmeside, som du måske tænker på, er akkurat ligeså gammeldags og amatøragtige. Hvis adressen skal være klikbar, så vil den også være maskinlæsbar, og det uanset om den ligger i klart sprog eller ej (ellers ville dit mailprogram jo heller ikke kunne bruge den). Det er udelukkende et spørgsmål om hvorvidt spambotterne læser javascript eller ej.

Sikkerheden ligger i at mailadressen kun vises for brugere der selv er registreret, og her bør tilmeldingsproceduren være sådan indrettet, at det ikke er muligt at gennemføre en maskinel tilmelding.

Om mail 'problemet' iøvrigt kan jeg kun gentage, hvad jeg tidligere har skrevet:

Spamfiltrene er i dag så effektive, at Spam ikke udgør noget reelt problem.

Alle de krumspring folk gør sig for at sløre deres mailadresse, med mere eller mindre opfindsomme indsatte "fjern mig" fraser forekommer mig nogen gane lidt komiske.

Og hvad værre er: Det virker heller ikke. Spambotterne finder dig alligevel før eller senere, eller du blive fanget af de millioner at tilfældigt genererede adresser som botterne dagligt spytter ud.

Spam kan, efter min mening, ikke bekæmpes ved at bure sig selv inde i en fæstning og begrænse sin egen bevægelsesfrihed. Spam skal simpelthen bare ignoreres og smides direkte i skraldespanden.

Og det er min konklusion efter i kanpt 15 år (nærmere bestemt siden 13 jun 1996) at have brugt den samme mailadresse på i tusindvis af indlæg i danske og udenlandske Usenetgrupper, i webbaserede Fora, på mine egen hjemmesider, og sågar også i sin tid i den sidste periode på Fidonet og Compuserve.

Og endelig, hvis det skal være seler og livrem, så har alle jo mulighed for at have to eller flere mailadresser, hvoraf een er forbeholdt til helt privat brug.
 
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lars Jørgen Helbo

Nej, jeg tænkte ikke så meget på en JavaScript-kodning. Jeg tænkte mere på noget i stil med PhpBB, hvor mailadressen ligger i databasen og hvor man så via boardet kan sende en mail til en anden bruger, men hvor der ikke er nogen mulighed for at udlæse mail-adressen. Det har nemlig også den fordel, at man så får en logfil, der vil afsløre, om siden misbruges til udsendelse af spam. Dermed får man så en mulighed for at gribe ind, hvis der opstår et problem.

Iøvrigt mener jeg nu nok, at man kan opnå en del med JavaScript. Det kan da godt være, at man kan lave en bot, der kan udlæse javaScipt; men programmøren skal da først lige finde ud af, hvilken form for kodning, der anvendes. For der er jo mange variationsmuligheder. Og inden det kommer dertil, skal bot'en jo kunne se, at der overhovedet er tale om en mailadresse. I øjeblikket kan det klares med en simpel søgning efter et bogstavmønster.

Selvfølgelig ligger der en vis sikkerhed, hvis adressen kun kan læses af registrerede brugere. Men det løser ikke nødvendigvis problemet - og det gør krav om manuel registrering heller ikke. Man kan nemlig sagtens forstille sig, at "nogen" laver en Google-søgning efter sider der er baseret på SMF, laver en manuel registrering i hvert af disse fora og så lader en bot indsamle adresserne.

Det er rigtigt, at spam-filtrene efterhånden er blevet ret gode; men de er ikke perfekte. Det hænder derfor, at rigtige mails lander i spam-folderen. Det kræver så alligevel manuelt gennemsyn, og så er det ikke helt ligegyldigt, om man har modtaget 10 eller 1000 spam-mails.

Det er så rigtigt, at de fleste spam-mails sendes til de tilfældigt genererede adresser (ikke til de høstede); men dem kan man jo i det mindste sortere fra ved at opsætte sin catch-all-konto efter det. Min erfaring er så, at man rent faktisk godt kan begrænse mængden af målrettet spam ved at passe lidt bedre på, hvor man placerer sin mail-adresse.

Men det er selvfølgelig altsammen ret teknisk, og det kan der være forskellige meninger og erfaringer om. Og hvis du mener, at der ikke er noget problem, så er det naturligvis i orden, hvis du lægger din mailadresse ud på din hjemmeside. Jeg ville derimod aldrig lægge andres mailadresser ud på min side - og slet ikke på en måde, hvor der ikke er mulighed for at melde fra. Dermed er vi så tilbage ved opsætningen af profilen. Måske skulle man overlade til brugerne, om de vil have deres mailadresser lagt ud i forum?

Helge Bay

Problemet med email-adresserne er efter min mening slemt nok, men værre er overvågningsprogrammet, som viser hver enkel brugers brug af hjemmesiden.

Hvorfor skal andre kunne snage i, hvilke sider jeg har været på og hvor længe eller hvornår? Hvem har brug for den slags? Administrator? Man føler sig hensat til Orwells roman "1984".

Det samme gælder oplysningerne (ikke "beskeder") om hvor mange indlæg  ("Beskeder") vedkommende forfatter har skrevet i forum. Hvad skal vi med den oplysning? Er DIS-Danmark blevet en afdeling af Facebook?

Bestyrelsen og webmaster har muligvis en interesse i at se hvor mange og hvordan hjemmesiden bliver brugt, og på vores nuværende hjemmeside har man da også et statistikprogram, som viser den slags.
Hvis man ønsker en mere udførlig statistik, så har Arne Feldborg på sin hjemmeside om Hammerum Herred en hel fantastisk program, som viser alt om antal brugere og hvormeget de enkelte sider bliver brugt osv.
Men det er i begge tilfælde en samlet, anonym statistik over alle brugere, og ikke en statistik udspecificeret på den enkelte.

Med venlig hilsen

Helge

Mette Fløjborg

Kære alle!

Emailadresser er KUN synlige for medlemmer og registrerede brugere. Ikke for gæster. De er dermed ikke synlige og 'høstbare' for spamrobotter.

Ønsker du IKKE at din email vises for de øvrige forumbrugere kan du gøre følgende. Skal dog lige tilføje, at dette også udelukker, at andre slægtsforskere kan søge dig i medlemssøgningen på www.slaegtogdata.dk/foreningen/medlemmerne, hvis I f.eks. har fælles slægtsforskningsinteresser.

Gå til MIN SIDE. Det er din medlemsprofil. Slet hak i 'Vis i søgninger'. Dette medfører at
1) du kan ikke søges på søgesiden
2) din mail bliver IKKE vist for andre under dine indlæg i forum (men du kan stadig selv se den)
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Lars Jørgen Helbo

Det kan godt være, at man skal være registreret bruger, for at kunne se (og dermed høste) email-adresserne. Men enhver kan jo (ganske anonymt) registrere sig som bruger, så det ændrer da ikke noget afgørende.

Jeg mener stadig, at jeg som bruger skal have lov til at udfylde min egen profil med de oplysninger, som jeg synes er vigtige, at give til andre. Det handler simpelthen om indstillingen her:

http://docs.simplemachines.org/index.php?topic=38

I øjeblikket er det åbenbart indstillet, så kun moderatorer har den mulighed.


Lars Jørgen Helbo

Omvendt mener jeg altså bestemt ikke, at vi som brugere skal have mulighed for at se andres statistik. Det er tilsyneladende heller ikke standard i programmet, men derimod en ekstra mulighed, som i har åbnet op for her:

http://docs.simplemachines.org/index.php?topic=44

Ole Dupont

Jeg mener, at den statistik OMGÅENDE skal slettes!!

I modsat fald er jeg færdig her og i foreningen.

Det er simpelthen både for dumt og utilstedeligt, at der gives adgang til at snage i disse oplysninger, som ikke rager nogen som helst.
De bedste hilsner

Ole Dupont

Arne Feldborg

Citat fra: Lars Jørgen Helbo Dato 09 Okt 2010 - 13:18
Nej, jeg tænkte ikke så meget på en JavaScript-kodning. Jeg tænkte mere på noget i stil med PhpBB, hvor mailadressen ligger i databasen og hvor man så via boardet kan sende en mail til en anden bruger,
Jeg synes det er en ekstra omvej og noget værre bøvl, når jeg jævnligt i mit mail-program modtager en mail om at der er en privat besked til mig, en besked som jeg så efterfølgende kan åbne min browser for at se.

Hvorefter jeg så på et senere tidspunkt igen kan åbne min browser, og gå ind på den opgivne adresse for at skrive et svar, hvorefter vedkommende så i sit mailprogram får besked om, at han (m/k) bedes åbne sin browser for at se mit svar, hvorefter pågældende så  - osv. osv. osv.

Vedkommende kunne jo akkurat jo lige så godt selv have skrevet en mail direkte til mig og forklaret sit ærinde. Det er de da heldigvis også mange der gør.

CitatDermed er vi så tilbage ved opsætningen af profilen. Måske skulle man overlade til brugerne, om de vil have deres mailadresser lagt ud i forum?
Jeg synes faktisk ikke man kan tillade sig at skrive i forum, hvor kun registrerede brugere kan se mailadresser, uden selv at give sig tilkende med en fungerende mail-adresse, så andre folk kan skrive direkte til een.

Men da der efterhånden er blevet pisket en stemning op om hvor farligt det er, så har det jo desværre fået mange til helt at fravælge at andre kan se deres profil, og det er i jo også en uheldig udvikling.

Mht. statistik:
Så er jeg revnede ligeglad med om andre kan se, hvor tit jeg skriver, på hvilket tidspunkt af døgnet jeg gør det, og hvor længe jeg har været logget på. Kan nogen have interesse idet, så for min skyld ingen alarm.

Men på den anden side kan jeg heller ikke hvad gavn det skulle gøre.? Så hvis nogen føler sig generet af det, så synes jeg det ville være helt Ok at lave det sådan, at folk kun kan se disse oplysnerger om sig selv.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lars Jørgen Helbo

Citat fra: Arne Feldborg Dato 09 Okt 2010 - 14:31
Jeg synes det er en ekstra omvej og noget værre bøvl, når jeg jævnligt i mit mail-program modtager en mail om at der er en privat besked til mig, en besked som jeg så efterfølgende kan åbne min browser for at se.

Jamen det er ikke det jeg snakker om. Det du nævner her er "private beskeder". Det er et internt beskedsystem i forum-softwaren. Men det har naturligvis ikke noget med mail at gøre. (Bortset fra, at man ofte kan indstille det sådan, at man får en mail, hver gang man har modtaget en besked).

I phpBB kan man derimod også sætte det sådan op, at man direkte fra siden kan sende en mail til en anden bruger - uden at man får vist mailadressen. Du klikker på et ikon ud for brugeren. Dermed åbnes et webmail-vindue, så du kan sende en mail til den anden bruger. Men dette web-mail-system henter modtageradressen direkte fra databasen, uden at vise den undervejs.

Man kan have mange meninger om, hvorvidt man "bør" vise sin email-adresse frem for andre; men netop derfor bør det være et valg. Det vil igen sige, brugerne skal selv have mulighed for at udfylde deres profil med de oplysninger, som de selv ønsker at give videre.

Helge Bay

Hej Mette

Er der ingen af de ansvarlige for det nye forum, der kan forklare, hvad man har tænkt sig, at dette overvågnings/statistik program egentlig skal bruges til og af hvem?

Det må da være betydelig mere interessant at få en samlet oversigt over brugen af forummet, så hvorfor denne udspecificering på den enkelte bruger?

Med venlig hilsen

Helge


Arne Feldborg

Citat fra: Lars Jørgen Helbo Dato 09 Okt 2010 - 14:41
et webmail-vindue, så du kan sende en mail til den anden bruger. Men dette web-mail-system henter modtageradressen direkte fra databasen, uden at vise den undervejs.
Ja, og så står phpBB som afsender og så er vi jo lige vidt, og under alle omstændigheder er det efter min mening en unødvendig omvej.

Personligt følger jeg kun op på et spørgsmål med en personlig henvendelse, hvis jeg kan skive en mail direkte til den pågældende. Og jeg foretrækker selv at evt. henvendelser til mig kommer på denne måde.

CitatMan kan have mange meninger om, hvorvidt man "bør" vise sin email-adresse frem for andre; men netop derfor bør det være et valg. Det vil igen sige, brugerne skal selv have mulighed for at udfylde deres profil med de oplysninger, som de selv ønsker at give videre.

Du har grundlæggende 2 muligheder.

a.
Du kan gøre alt muligt for at sløre din mailadresse, både i de fora du deltager i og på dine egne hjemmesider osv. og derved gøre det besværligt for andre at komme i kontakt med dig. Og du vil alligevel modtage en vis mængede spam i din indbakke.

b.
Du kan lade din adresse stå som den er. Og så tilmelde dig din udbydes spamfilter (som ta'r ca. 99% af den spam du ellers ville modtage) samt sætte dit eget mail program op til frasortere så meget som muligt af resten. Alligevel vil der være en vis mængde spam der når frem til din indbakke.

Pointen er bare, at den mængde der vil nå frem til din indbakke er stort set ens i de to situationer.

For mit vedkommende 1-2 dagligt efter at have modtaget al indgående mail på den samme adresse i snart 15 år.


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lars Jørgen Helbo

Citat fra: Arne Feldborg Dato 09 Okt 2010 - 15:07
Personligt følger jeg kun op på et spørgsmål med en personlig henvendelse, hvis jeg kan skive en mail direkte til den pågældende. Og jeg foretrækker selv at evt. henvendelser til mig kommer på denne måde.

Det er nu heller ikke noget problem. Det er da rigtigt, at phpBB-siden vil stå som afsender; men den der sender en mail via sådan et system skal jo angive sin mail-adresse, og den bliver naturligvis indsat som reply-to. Når du i dit mail-program klikker på svar, så får du altså den som modtager.

Det er nogenlunde samme metode, vi bruger i kontakt-systemet på www.sallnet.dk. Her kan du også klikke ud for en person og så sende en almindelig mail via kontaktformularen til vedkommende, og den pågældende kan svare direkte ved at klikke på svar i sit mailprogram.

Citat fra: Arne Feldborg Dato 09 Okt 2010 - 15:07
Du kan gøre alt muligt for at sløre din mailadresse, både i de fora du deltager i og på dine egne hjemmesider osv. og derved gøre det besværligt for andre at komme i kontakt med dig. Og du vil alligevel modtage en vis mængede spam i din indbakke.

Rigtigt, men metoden har den fordel, at jeg rent faktisk også modtager alle de rigtige mails, som er sendt til mig. Jeg mister ikke mails, der fejlagtigt bliver fanget i et mailfilter, som jeg ikke har kontrol over.

Ove Blach

CitatDen venstre ikon giver adgang til brugerens profil

Den er væk nu.
MVH Ove Blach 9240
ogb@mail.tele.dk http://www.o-blach.dk

Helge Bay

Hej Ove

Ja det ser ud til, at man nu igen kun kan se sin egen profil.

Så lad os håbe, at man nu endelig sletter det tåbelige overvågnings/Statistik program. Men en forklaring får vi nok heller ikke denne gang.

Mvh.

Helge