Balduin Hoyoul, amtsskriver og kongelig ridefoged i Haderslevhus amt 1665

Startet af Peter Michaelsen, 03 Sep 2012 - 02:17

Forrige emne - Næste emne

Peter Michaelsen

Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med oplysninger om Balduin Hoyoul, kongelig ridefoged i Haderslevhus amt omkring 1665?
Han var morfar til min ane, sognepræst Anton (Anthoni) Balduin Klinge, (4.1.1684-12.1.1740), sognepræst i Vonsbæk ved Haderslev 1716-1740.
Anton var dels opkaldt efter sin morfar, dels efter sin far, Anthoni Just Klinge, født ca.1645 og begravet 1695 i Haderslev Domkirke. Faderen var ridefoged for Haderslev herred 1673-95, og overtog driften af Dalby Mølle efter sin far, borgmester i Haderslev, Anthoni Klinges død 14.12.1696.
I Allan Tønnesen: 233 danske borgerhuse kan man læse om familiens seværdige hjem i Slotsgade 20 i Haderslev, som Anthoni Klinge senior ejede fra i hvert fald 1662. Da den yngre Anthoni Klinge døde i 1695, blev hans hustru Marie Elisabeth Hoyoul ejer af Slotsgade 20. Samme år overtog hun driften af Dalby Mølle. Ifølge Allan Tønnesen fik hun i 1701 kongelig koncession til at drive befordring med hestevogn, og drev i tilknytning hertil sandsynligvis kro- og beværtervirksomhed i sit hus.
Marie Elisabeth Hoyoul døde i 1719, og var formodentlig som sin mand født omkring 1645.
Om hendes forældre vides meget lidt.
På sin hjemmeside nævner Lone Løisemos Jensen at Marie Elisabeths far Balduin Hoyoul var amtsskriver og, så vidt jeg kan forstå, gift med Marie Rosenthal.
http://ahrenkiels.dk/toldstedper00067htm fandt jeg lidt flere oplysninger om Balduin Hoyoul.
Her citeres et tingsvidne af 7.marts 1665 fra Tyrstrup herredsting i Aller, hvoraf det fremgår, at kongelig majestæts ridefoged Balduin Hoyoul (hvis efternavn her staves Høyoul, og fornavnet både Baldur, Bolduin og Balduin) samme dag stod på tinget og på kongens vegne, efter lensmand Kay von Ahlefeldts (Cai Bendixen von Ahlefeldt, 1591-1670, amtmand i Haderslevhus amt) befaling, dateret Haderslev den 3.januar 1665, solgte og afhændede Jørgen Boysens part i Stubborngård til Rasmus Jørgensen og hans familie, efter at Boysen var blevet dømt for manddrab og dermed havde mistet arveretten til gården. Balduin Hoyoul bekræftede 20. feb. 1667, at Rasmus Jørgensen havde betalt hele det skyldige beløb.
Det ser altså ud til, at Balduin Hoyoul var ansat som kongens ridefoged i Haderslevhus amt, og han kan meget vel tillige have været amtsskriver.
Hans dødsår kender jeg ikke, men hans fødselsår, 1603, nævnes af musikhistorikeren Daniel Theodore Politoske i en slægtstavle i afhandlingen BALDUIN HOYOUL. A NETHERLANDER AT A GERMAN COURT CHAPEL, Vol.1, Univ. of Michigan 1967.
Han og broderen Franz Friedrich, født 1602, var iflg. Politoske sønner af Friedrich, f.1581, og Anna.
Georg Friedrich/Jørgen Frederik Hoyoul, født i Stuttgart 6.1.1581, død i Kbh. 28.7.1652, var fra 7.5.1622 ansat som hofmusiker ved Chr.IVs hof.
Hans far igen var den nederlandsk-fødte komponist og hofkapelmester Balduin Hoyoul, ca.1548-26.11.1594.
Ifølge Den Store Danske, Gyldendals åbne encyklopædi, var Jørgen Frederik Hoyoul gift med Maria Rosenthal, død efter 1673. Hvis denne oplysning er korrekt, har han været gift mindst 2 gange.
Lone Løisemos Jensen nævner en Elisabeth Ludolph som hans hustru, men hende har jeg ikke set nævnt andre steder.
Den kgl. ridefoged Balduin Hoyoul var formodentlig født i Stuttgart eller evt. i Heidelberg, hvor hans far var hofmusiker, før han flyttede til København.
Man skulle tro, det var muligt af finde flere oplysninger om ham end de her nævnte.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Peter Michaelsen

Selv om forespørgsler på byarkivet i Haderslev og landsarkivet i Åbenrå har været resultatløse, er der alligevel dukket et par nye oplysninger op om Balduin Hoyoul.

Lone Løisemos Jensen har sendt mig et maskinskrevet slægtsskema over Marie Elisabeth Klinges (1722-28.3.1797) aner, hvoraf det fremgår at hendes oldefar, Balduin Hoyoul, døde i foråret 1669 i Haderslev.
Han omtales desuden som ridefoged i Tyrstrup Herred 1660 og amtsskriver i Haderslev 1665, hvilket stemmer udmærket overens med de oplysninger jeg fandt på http://ahrenkiels.dk/toldstedper00067htm

Endvidere nævnes det, at hans hustru hed Elisabeth Ludolf, og at hun overlevede manden.

Samme kilde omtaler, at hans mor, Maria Rosenthal, døde senest 1673 - en oplysning, som også forekommer i Den Store Danske, Gyldendals åbne encyklopædi.

Ifølge D.T. Politoske hed hans og den lidt ældre bror Franz Friedrichs mor derimod Anna, hvilket tyder på, at faderen Jørgen Frederik (Georg Friedrich) Hoyoul var gift to gange. Jeg gætter på, at Politoske må have fundet brødrenes fødeår 1602 og 1603 i en kirkebog, og at han dermed har pålidelige oplysninger om, at deres mor hed Anna.

Enhver supplerende oplysning vil være meget velkommen.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Steen Thomsen

Du skal - hvis du ikke har været der - på biblioteket og have fat i:

Jonathan Smith
Slesvisgske Amtsforvaltere
1954

Det er en duplikeret sag på 360 sider, grundig og troværdig.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Peter Michaelsen

Kære Steen,

Tak for oplysningen! Jeg vil bestille bogen på biblioteket efter påske.

Jeg kan se af en internet-leksikonartikel, at forfatteren også bragte rettelser og tilføjelser til sin bog i Personalhistorisk tidsskrift i 1959, og at han skrev om Nordslesvigske herredsfogeder i Personalhistorisk tidsskrift 1960, artikler, som jeg også vil forsøge at få fat på.

Mange venlige påskehilsner
fra
Peter Michaelsen

Peter Michaelsen

Hej igen,

Nu har jeg studeret Jonathan Smith: Slesvigske amtsforvaltere, Kbh. 1954.
På side 43 omtales Balduin Hoyoul, søn af hofkapelmester Georg Friedrich Hoyoul og Maria Rosenthal.
Her nævnes det - med henvisning til en række kilder - at Balduin 23.6.1660 er nævnt som ridefoged i Tyrstrup Herred, at han 9.12.1665 nævnes som amtsskriver i Haderslev, og at han døde i Haderslev mellem 24.2. og 6.3.1669. Endelig nævnes det at han var gift med Elisabeth Ludolf, som overlevede manden.

Forfatteren til slægtsskemaet over Marie Elisabeth Klinges aner må have benyttet sig af Jonathan Smiths bog.

Med venlig hilsen,

Peter Michaelsen

Anne Ravnskjær

Hej Peter

Er slægtsskemaet over Marie Elisabeth Klinges aner et du vil del med mig?

mvh

Anne

Peter Michaelsen

Hej Anne,

Nu har jeg sendt skemaet til dig.
Læg mærke til, at Gertrud Musmanns mor fejlagtigt angives som Magdalene, Kaj Musmanns 3.hustru, som han først blev gift med omkring 1700. Andre kilder nævner en Birthe Mussmann som hans 2.hustru og mor til Gertrud.

Mvh.
Peter M.

Anne Ravnskjær

#7
Hej Peter

Mange tak for anetavlen.

Jeg har en krølle på slægtsforholdene, som jeg ikke ved om du kender:


JOHANNES JØRGENSEN3 MONRAD  (JØRGEN2 LAURITSEN, LAURIDS1 JØRGENSEN) blev født 09 okt 1647 i Svenstrup sogn, Als1, og døde 31 okt 1725 i Åstrup.  Han giftede sig med (1) DOROTHEA ELISABETH KLINGE 12 sep 1676 i Åstrup2, datter af ANTHON KLINGE og ANNE GREVE.  Hun blev født 1648, og døde 16 maj 1695 i Åstrup3.  Han giftede sig med (2) GJERTRUD LAUENSTEIN 10 sep 1696, datter af JUST LAUENSTEIN og ELSEBE OLUF JENSENS enke.  Hun blev født 06 apr 1644 i Assens, og døde 16 sep 1714 i Åstrup.

kilder: Præstehistorisk samling og Åstrup kb

Man kan også sige det på en anden måde. Marie Elisabeth Klinges grandonkel blev gift med hendes oldemor (morfars mor)

Anne

Lise Østerberg Bahr

#8
God morgen.

Bare lige for at nævne slægterne også ses på

Helmut Martensens webside.:

www.Adelby.com weiter zu den Daten, og med fine kort over FLENSBURG, borgernes indbyrdes naboskab i husene m.v. !


p.s. Har du set på f.x.
Die genealogische Homepage Reinhard.Freytag ?

Ahnenforscher Bm - Bo (2) med navneangivelser ?

Painters of the World by nationality - The Art History Archive - Klinge - Ludolf- Bahr - blot for at nævne nogle af de indgangsvinkler man kan finde relaterede emner på ?

fra Capella Antiqua:
Unbekannte und Bekannte WEINACHTSMUSIK des 15. und 16. Jahrhunderts.::: musik af DIN Balduin Hoyoul og MARTIN LUTHER.:::

Måske nuværende svenske Musikforlag Robert von Bahr´s BIS NODE MUSIKved har noget lignende omkring info.s.

Det er længe siden jeg var i kontakt med ham ad slægtsforskning, må lige se at finde dok. frem omkring dette igen.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr - med mange fam.grene af vores, der kan ses dér.

Peter Michaelsen

Hej Anne,

Tak for dit svar med den nævnte krølle!
Jo, jeg havde opdaget den, men kun et par dage i forvejen, og der var flere af de datoer, du nævner, som jeg ikke havde registreret. Den nævnte pastor Monrad fra Als må i øvrigt nedstamme fra de Monrad'er jeg også nedstammer fra længere tilbage i tiden.

Også tak til Lise,

Jeg har haft stor glæde af Helmut Martensens webside vedr. nogle aner på min mors side, nemlig en gren, som nedstammede fra bl.a. Flensborgs reformator, men valgte at flygte til Kongsberg i Norge i 1627 p.g.a. 30-årskrigen.
Men hvis der står noget interessant om slægter som Klinge og Ludolf på den nævnte side, vil jeg da meget gerne vide det. Indtil videre ved vi jo ikke mere om Elisabeth Ludolf end at hun overlevede sin mand, amtsskriver Balduin Hoyoul.
Den musik, du nævner, er komponeret af hans farfar af samme navn. Jeg har lånt både noder og købt cd med hans musik, og ligeledes noder/musik af hans svigerfar, Ludwig Daser, min 10xtip.
Mit kor, Aarhus Barokkor, opførte tre motetter af Ludwig Daser i Vildbjerg kirke v. Herning 26.2. i år.
Edition Michael Procter er nu genetableret efter Procters død, og det er nu muligt at bestille en node af Hoyul samt en node med Daser: "Missa super Ave Maria".

Mvh.
Peter Michaelsen