Årtiers gåde i familiens slægtsforskning løst med DNA-test

Startet af Helle Rau Hartmann, 01 Sep 2012 - 12:51

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Hej alle som har skrevet siden jeg har været på sidst, uha, tråden har fået sig eget liv!  8)
Ja der er da helt rigtigt rigtig mange spørgsmål og små underligheder i denne historie, og alle de ting I her har anført, har jeg skam også haft oppe at vende og dreje mange, mange gange med mig selv.

Til sidst endte jeg så op med at konkludere, at der var meget der talte for et ja, og lige så meget der talte for et nej til, om Christen Linde Alexandersen Nygaard var identisk med barnefaderen Christen Christensen.

Ved konfirmationen står der ikke alene Christen Christensen ved faderen, men også at han bor i Grundet By med sin HUSTRU, så vidt jeg husker. Altså er han - ud fra dette - identisk med Ane Elses eneste ægtemand, Christen Linde Alexandersen Nygaard. MEN, vi er jo alle stødt på sjusk og småfejl i kirkebøgerne, så man kan ganske rigtigt ikke tage det som et bevis.

Den med fætteren ved navn Christen Christensen er da en hypotese, men til gengæld har der jo på intet tidspunkt i researchen og den fundne dokumentation været en forbindelse til ham. Så den version må jo nok siges at være temmelig tænkt. Men ikke umulig. Alt er muligt.

Spørgsmålet med lægdsrullen er nok lidt mere tricky, her synes jeg også det ser mærkeligt ud, at kun moderen er nævnt. MEN, igen kan de jo have skelet til dåbsindførslen i kirkebogen og fundet Christen Christensen født som uægte. Og ikke tjekket efter at forældrene blev viet 5 år efter.

Hvad angår betegnelsen UÆGTE AFKOM af Alexander og Elisabeth er jeg skam udmærket klar over, at sådan var betegnelsen dengang, når forældrene ikke var GIFT. Men det var det jo. Begge sønner er født i ægteskabet. Også den ældste, som jeg stammer fra.

OG, hvis nogen her på tråden har følt sig uberettiget truffet over at jeg havde fornemmet en vis nedgørende indstilling over for mig og min test, så skyldes det ret sikkert, at det bestemt heller ikke er DEM, jeg har tænkt på i den sammenhæng  ;D

PLUS: Det optimale ville ganske rigtigt have været en DNA-test af en REN von-Deden-efterkommer - men hvornår er man det? Hehe. Der skal jo 2 til at lave et barn. Og HVIS jeg havde fundet en fjern slægtning til Elisabeth på von-Deden-siden, som havde fået børn med en helt tredje - så ville DNA-matchet jo være fuldkommen udvandet og ikke-målbart, eftersom det nu anvendte match i forvejen ligger helt, helt ude på kanten for, hvad denne testmetode formår.

Der var kun TO brødre, sønner af Alexander og Elisabeth.
Den ene, min ane, fik kun EN søn.
Den anden fik mange børn, og jeg har fået testet TO af deres efterkommere.
Nu afventer jeg så resultatet af den anden test.

Jeg kan ikke rigtig se, hvem jeg ellers skulle teste.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Skepsis er naturlig og sundt.
Og naturligvis ville det have været skønt, hvis vi kunne have testet personer som lå bare en enkelt generation længere tilbage mod det formodet fælles anepar.
Men sådan er virkeligheden jo bare ikke.
Folk dør, og teknologien udvikler sig hele tiden videre.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jacob Hejmdal Gren

Kære alle,
Også en kommentar herfra...
Jeg har også brugt FTDNA - jeg venter på svaret fra det femte familiemedlem. Forbindelsen (eller mangel på samme) har firmaet forudsagt korrekt for de fire første. Yderligere har jeg fundet forbindelsen til 2 forskellige fjerne slægtninge i henholdsvis Sverige og Canada. Den ene kendte jeg til i forvejen, den anden har vi efterfølgende fundet forbindelsen til via traditionelle kilder.
Skepsis er sundt - også i denne forbindelse. Fra hvad jeg har sat mig ind i, så mener jeg, at DNA-analyser som metode i slægtsforskning kan være brugbart. Og det er min opfattelse, at firmaet er pålideligt.
Slægtsforskning er et puslespil, hvor mange forskellige metoder kan bruges til at samle et helt billede. Og i den sammenhæng mener jeg, at DNA kan bruges som supplement til de traditionelle kilder.
Man skal dog huske, at metoden er baseret på sandsynligheder, og at man således mht. fjernere slægtninger ikke kan vide sig 100% sikker. Men det er vi jo vant til ift. andre kilder.
VH Jacob

Hvis nogen kunne tænke sig at læse andres tanker om dette:
http://forums.familytreedna.com/
http://www.thegeneticgenealogist.com/
http://www.yourgeneticgenealogist.com/
http://ongenetics.blogspot.dk/2011/02/genetic-genealogy-and-single-segment.html

Helle Rau Hartmann

#93
Mange tak for dét input, Jacob  :)

Du skriver så rigtigt:
CitatSlægtsforskning er et puslespil, hvor mange forskellige metoder kan bruges til at samle et helt billede. Og i den sammenhæng mener jeg, at DNA kan bruges som supplement til de traditionelle kilder.
Man skal dog huske, at metoden er baseret på sandsynligheder, og at man således mht. fjernere slægtninger ikke kan vide sig 100% sikker. Men det er vi jo vant til ift. andre kilder.

Lige præcist.

Og med hensyn til sandsynlighederne for DNA-match med fjernere slægtninge, så skal man sammenholde resultaterne med det man ved om et formodet slægtskab fra andre kilder. Til sammen opnår man så en højere grad af anvendelighed.

Det er netop hvad jeg har gjort i det tilfælde jeg har beskrevet i denne tråd.

Som sagt arbejder man lidt i blinde, hvis man tager DNA-matchet med en fremmed, ukendt person som udgangspunkt og prøver at finde ud af, hvorfor man matcher. Det kan være man er heldig at finde de fælles aner, eller også gør man ikke - hvilket der kan være mange årsager til. Også selv om man rent faktisk deler forfædre, biologisk.

Benytter man derimod, som jeg har gjort her, DNA-metoden til at lukke et hul i en mængde dokumentation man er i besiddelse af via traditionelle kilder, så er det, at DNA-værktøjet virkelig kommer til sin ret.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Østerberg Bahr

#94
Hej Helle og andre.

Tillykke HELLE med dit DNA-resultat. Lige i tråd med mit eget blik på "sagerne" og i øvrigt er min blodtype B, som er mest udbredt i Øst - og Mellemeuropa ! - vist kun 8 % af Danmarks befolkning har denne, mens 30 % af Asiens befolkning har denne. Tankevækkende - ikke kun ad: Gorm den Gamle - men også ad f.x. - TUT-ANKH-AHMON - og ligeledes - krigslederen Gingis Kahn - Khan slægter - og også en stærk kvindelig leder i Sudan, Afrika. (må lige checke hendes navn engang).

Jeg har tidl. spm. svaret på din tråd, og fik ikke, pga. travl sommer, sendt retursvar MEN jeg vil nærstudere indlægene her, og høre om du Helle, senere fik fundet noget omkring slægterne jeg nævnte, jeg har nemlig denne sommer - tilfældigvis - fået mere dok. omkring slægternes "samhørighed" - også med Linde navnet, (og stadigvæk Nygaard) som jeg vist ikke nævnte noget omkring i mit indlæg sidst - ?kan ikke se datoen af det gamle indlæg - men tasterne skal jo også lige støves af igen, først.

Vender tilbage senere. (slægtsforskning - er tidskrævende) -.

p.s. ØSTERBERG slægten har et sted (hos en af disse), en aneliste med en hel del af Europas kongelige - måske er der noget om "snakken" - siger man vist, når det blæser på "bakken" ?

(jf. DANMARKS STATISTIK ca. 245 med Østerberg navnet som slægtsnavn og ca. 144 med Bahr som slægtsnavn) - Dertil skal man lægge det antal med bindestreg / mellemnavne m.v.

Bahr slægten har haft forbindelse til tyske kajser Wilhelm II, og tidligere også connectet til STUART slægten i England, så måske gav dette et afkast til - denne aneliste via Sverige, (Svensk-Pommern) med helt "almindelige" mennesker af kød og blod - - undskyld retoriken - kun venlig ment, og undskyld jeg blander mig.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Forsker i Østerberg, Abildgaard-Schrøder (VOSGERAU)/Fog/
Michaeline Hjorth = (hendes fader: Lars Christian Hjort døbt 31. juli 1831 Holmens sogn, København,gift 28. sept. 1877 Trinitatis, København, Denmark. Se Guldbergsgade 43, 5. sal. /Carlsen/  Brønshøj/Viborg/København/Dragør-egnen m.m.)

og Bahr, (Bähr/Behr),  (Thomsen/Walsleben, Zepelin, Böhl/Böel, Fehring/(Fehringschild),Hinzelmann fra Neumünster (se Mølleoverdragegelse ved kongelig beslutning/indblanding)  m.fl. Zürn, Horn, Hansen, Gross, Vosgerau
i Flensburg/Mecklenburg/Fehmarn/Kaltenhof Godsdistrikt - Dänisch Wold -Schleswig, senere Hjarup,

Helle Rau Hartmann

Hej Lise, tak for dét :-)

Jeg må nok tilstå, at jeg ikke lige husker at vi har talt om det du nævner - er det meget længe siden?  ::)

Der løber jo meget vand under broen undervejs i éns slægtsforskning, og lige nu er der ikke nogen klokker der ringer hos mig - men sig til, hvis du finder frem til vores sidste korrespondance herinde. Jeg har selv ledt lidt efter den, men har ikke umiddelbart fundet den.

/Helle

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle