Den Kgl. Fødselsstiftelse 1894 (KB 1891-1897) AO 101/Ingeborg.

Startet af Inge Sørensen, 30 Aug 2012 - 11:33

Forrige emne - Næste emne

Inge Sørensen

Kan nogen mon hjælpe mig med at finde oplysninger om min mormors biologiske far?Kan der være yderligere oplysninger fra Fødselsstiftelsen?
Hun er født d. 19. juni 1894 som Ingeborg Christensen, moderen er Valborg Marie Olsen, født i Køng (Præstø) 2.3.1874.
Ingeborg blev adopteret i hht Kgl. bev. af 11.12.1907 af bryggeriarbejder Jens Peter Jensen, som Valborg blev gift med. Fremgår af samme side i AO 101.
Inge Sørensen.

Susan kirkeberg Johansen

Hej Inger Sørensen.

Jeg vil gerne kigge for dig om jeg kan finde noget næste gang jeg skal på arkivet, det bliver Torsdag i næste uge. Jeg gå ud fra du har set adoptivsage ??? Hvis ikke kan jeg bestille den hvis du vil ?? Det er ikke sikkert der stå nogle barnefar i , ham må vi prøve og finde på anden måde.

Hilsen Susan

Inge Sørensen

Hej Susan. Det lyder godt.
Mht adoptionssagen har jeg selv på Landsarkivet på Jagtvej set nogle papirer fra 2 O-journal-sager, journalnr. 1501 og 1650, årgang 1907 med register (AO 529), men om der er mere ved jeg ikke.
Der var blot 1 side fra hver journal, hvor der dels står at bryggeriarbejder Jens P. Jensen anmoder om adoption af sin hustrus d. 19.6.1894 fødte særbarn Ingeborg Christensen i den ene sag, og dels er en anmodning om ægtepagtskonfirmation mellem Jens P. Jensen og hustru i den anden sag. I begge sager står der bare at der ikke er noget at indvende herimod.
Kan der være yderligere i det?
Mvh Inge.

Susan kirkeberg Johansen

Hej Inge.

Jeg prøver lige og forhøre mig om der skulle ligge mere på sagen.
God Weekend.
Susan

Inge Sørensen

Hej Susan. Tak i lige måde og tak på forhånd for hjælpen.
Inge.

Susan kirkeberg Johansen

Hej Inge.

Var lige lidt inde og kigge i dag. Der er en sag men den for jeg først bestildt til til i næste uge  :(, Ved ikke helt i nu om der er mulighed for og finde faderen ??? Men Valborg Marie Olsen og muligvis barn har været på Opforstningshjem i KBH i 1899, det kan være vi kan finde noget her ?? Jeg skriver til dig når jeg har noget mere. Jeg har nogle billeder fra nogle protokoller ved ikke om du vil have dem ??? Men jeg kan kun sende dem på  mail til dig. Og din mail adresse frem gå ikke i Dis- forum. Så hvis du vil kan du skrive til min mail adresse som er sukijo@kabelmail.dk

Hilsen Susan

Inge Sørensen

Hej Susan.
Det lyder meget spændende, og jeg har ikke hørt om opforstringshjemmet før.
Jeg har sendt en mail til dig, forstår ikke helt hvorfor du ikke kan se min mail-adresse her, har lige tjekket min profil.
Mvh Inge.

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Sørensen

Tænkte nok der var noget galt. Min side er nu rettet til.
Inge.

Inge Sørensen

Tusind tak til Susan Kirkeberg Johansen, som har undersøgt adoptionssagen for mig. Jeg har pr. mail og med post modtaget kopier af korrespondancen, hvor Jens Peter Jensen har skrevet til kongen og dels anmodet om adoptionen af Ingeborg, dels har anmodet om at Ingeborg fik hans efternavn - (ikke kongens, men Jens Peter Jensen´s!).
Som begrundelse angiver han at han dels opfattede og holdt af Ingeborg som sin egen datter, og at den biologiske far ikke havde bidraget med nogen kontakt overhovedet. Endvidere formodede man at den biologiske far opholdt sig i Finland. Der foreligger dog ikke noget navn på vedkommende i korrespondancen.
Så spørgsmålet er jo stadig: hvem var Ingeborgs biologiske far? Og hvorfor hed Ingeborg Christensen til efternavn, når moderen hed Valbog Olsen og var ugift? Kommer det fra Valborgs far, som hed Christen Olsen, eller hed den biologske far noget med Christensen?
Mange hilsener Inge.