Farende Folk.

Startet af Diana Krüger, 29 Aug 2012 - 21:11

Forrige emne - Næste emne

Diana Krüger

Hej.
Hvis man blev født af en person fra det farende folk kom man så i kirkenbogen? Håber der er en venlig person der kan hjælpe :)

Hans Poulsen



Hej Diana

Tænker du på udlærte håndværkssvende, der drog på valsen - såkaldte navere?

Fik de børn med danske kvinder, mens de var i udlandet, blev disse fødsler indført i kirkebogen på helt sædvanlig måde.

Drejer det sig om vagabonder (landstrygere) - ja, så gør det samme sig gældende.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Diana Krüger

Hej Hans.

Ved du hvad, det er jeg faktisk i tvivl om. Jeg ved bare at min Morfar er født i Sømosen i Dronninglund og stammer fra noget sigøjner cirkus et og andet.

Hilsen Diana

Hans Poulsen



Hej Diana

Tak for dine bemærkninger.

"Jeg ved bare at min Morfar er født i Sømosen i Dronninglund og stammer fra noget sigøjner cirkus et og andet".

Hvis vi skal *sandheden* lidt nærmere, vil det hjælpe med din Morfars navn og fødselsdato - eventuelt med opslagsnummer.

"..og stammer fra noget sigøjner cirkus et og andet".

- Hvor sikker er kilden bag dette udsagn?

- Er der nogen form for dokumentation bag?

- Levede din Morfars forældre i ægteskab, da din Morfar blev født?

[Pater-est-reglen minder jeg lige om]

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Diana Krüger

Hje igen Hans.

Ja mine oldeforældre var gift da de fik min morfar. Min Morfar  Frederik Marinus Mundeling Nissen født 3 Dec i 1904. Ja kilden er sikker da det er noget jeg har fået af vide af min mor.

Diana Krüger

Mine oldeforældre blev gift i 1849. Peter Nissen 1865 og Marie Frederikke Mundeling 1865.

Judith Olsen

Hej Diana

Prøv at google din morfars navn.

Se f.eks. dette link:

http://www.vendelboarkivet.dk/card_result.php?PictureID=10905&StartID=

Og dette, hvor Sømosen er omtalt på side 6 og side 7, hvor dine oldeforældres hus er omtalt:

http://oplev-natur.dk/joomla17/images/PDF/storskoven.pdf
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hans Poulsen


Hej Diana

"Ja mine oldeforældre var gift da de fik min morfar. Min Morfar  Frederik Marinus Mundeling Nissen født 3 Dec i 1904".

Din Morfars fødsel mv. står her i Arkivalieronline:

AO
Hjørring amt
Dronninglund herred
Dronninglund sogn
1901-1913
Opslag 53 nr. 45

Teksten dér er *lige efter bogen*, det vil sige, at et ægtepar får et ægtebarn, mens ægteskabet består.

Ægtemanden er far til barnet. Her følges den såkaldte pater-est-regel, som du kan læse om adskillige steder på nettet.

Ægtemanden var sliber - muligvis det, vi i dag ville betegne som skærsliber, men om han ved barnets fødsel befandt sig i Nakskov, Tønder eller sågar Aarhus, hvor han glædede sine medmennesker med sit håndværk, forrykker ikke barnets status som et ægtebarn.

Om ægtemanden også var *biologisk* far til barnet, fordi konen havde haft et sidespring i sivene ved mosen, behøver du ikke at beskæftige dig med - det lover pater-est-reglen dig.

"Ja kilden er sikker da det er noget jeg har fået af vide af min mor".

Hvor jeg dog kan lide din tillid til din Mors udsagn. Fortsæt med det. Jeg gør det samme. Min Mor har været i Himlen i mange årtier.

Dog bør vi ikke overse, at selv vore respektive mødre kan have husket forkert, levet i en vildfarelse etc., så som slægtsforsker må vi søge dokumentation for de data, der bringes frem.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Diana Krüger

Tusind tak for hjælpen. Men hvor søren finder du de oplysninger henne?

Lillian Larsen

Hej Diana

Gå på GOOGLE og skriv Mundeling.

Hilsen Lillian

Hans Poulsen



Hej Diana

Hvis du konkret tænker på denne *blok* her:

AO
Hjørring amt
Dronninglund herred
Dronninglund sogn
1901-1913
Opslag 53 nr. 45

finder jeg den på arkivalieronline - til daglig forkortet til AO.

AO rummer kirkebøger og folketællinger og er en gave fra Himlen. Nu kan man sidde hjemme i sin stue og læse disse væsentlige kilder - i gamle dage, og det er såmænd kun 10-125 år siden, måtte man af sted til det repektive landsarkiv.

AO finder du på dette link:

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Læs Vejledningen ude i venstre margen. Du vil komme til at holde lige så meget af AO som af juleaften - næsten da.

En stednavnedatabase er nødvendig for enhver slægtsforsker at kende og kunne bruge. Der er flere af slagsen. Selv benytter jeg den, der i daglig tale kaldes KRABSEN.

KRABSEN finder du her:

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Pater-est reglen kan du blandt mange andre steder læse om i dette link:

http://www.google.dk/#hl=da&output=search&sclient=psy-ab&q=pater-est&oq=pater-est&gs_l=hp.3..0j0i30l2j0i10i30l2j0i30l2j0i8i30l2j0i33.1765.4156.1.6546.9.9.0.0.0.0.219.1329.0j8j1.9.0...0.0...1c.Shv5sJb3-EM&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=12683e646469e829&biw=1005&bih=625

Julen er lige opover. Ønsk dig et par bøger om slægtsforskning, skip and, rødkål og ris a la mande og gå straks i gang med læsningen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag