Tipoldemor og hendes to døtre er forsvundet for mig.

Startet af Jytte Nielsen, 08 Dec 2010 - 16:24

Forrige emne - Næste emne

Jytte Nielsen

Hej.
Et af mine tilbagevendende døde punkter er en tipoldemor, jeg ikke har kunnet finde. Jeg vil prøve at skrive lidt om hende i håb om, at nogle måske kan give mig et tip om, hvordan jeg kommer videre, endnu bedre ville det være om nogle kender familien (men det er nok usandsynligt).
Tipoldemor hed Ane Hansdatter og blev født 14/3 1803 i Torsted sogn Vejle amt. Hun blev viet til Skomager Niels Thomasen 7/12 1828, han kom fra Horsens og efter vielsen, som foregik i Torsted, bosatte de sig i Horsens købstad Skanderborg Amt.
De får tre børn:
Martha Marie Thomsen født 22/5 1829 Horsens Vor frelser (afgår fra Horsens til Raadvad som tjenestepige i 1851)
Thomine Hansine Thomsen født 11/3 1833 samme sted (Er ikke i ft 1850, så måske er hun kommet ud at tjene efter konfirmationen i 1847)
Jens Carl August Thomsen født 17/6 1836 også Horsens (flyttede først til århus og dernæst til Silkeborg i 1863, hvor han bosatte sig).
Niels Thomasen døde i 1837 og Ane Hansdatter blev enke med tre små børn.
Jeg følger nu den lille familie i folketællingerne. I 1840 bor de Grønnegade,Syndre side. Og hun kalder sig Ane Hansdatter Thomsen.
I 1845 bor de Borgergaden og her står hun bare som Ane. Ift 1850 stadig Borgergade 439 og her kalder hun sig Ane Hansen.
Mit problem er at hun dernæst forsvinder for mig samt hendes to døtre. Sønnen flytter til Silkeborg og stifter familie der. Men hvad blev der af Ane og de to piger?
Jeg har ledt efter dem i folketælllingerne, samt kirkebøger under døde kvinder.
MVH. Jytte Nielsen

Hans Poulsen



Hej Jytte

Hvad siger du til denne her?

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Voer, Lundum, Lundum Mark, Lundum by og Sogn, et hus, 48, FT-1880, C5103
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anders Andersen 59  Gift Husfader, Arbejdsmand i Landbruget  Tamdrup S. Skanderborg Amt
Ane Magrethe Pedersen 45  Gift Hans Kone  Torsted, Veile Amt
Niels Peter Andersen 7  Ugift Deres søn  Lundum S. Skanderborg Amt
Ane Hansen 75  Enke Husfaderens Svigermoder der af ham forsørges  Torsted, Veile Amt

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Jytte

Er du sikker på, at Niels' og Anes børn hed THOMSEN?

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Borgegaden, , 439, FT-1845, C0959
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Ane 43  Enke  Skomager-proffession Torsted
Marthe 16  Ugift  Barn Horsens
Tamine 12  Ugift  Barn Horsens
Jens Carl 8  Ugift  Barn Horsens
Nicolai Schultz 75  -  Skomager-svend Horsens
 
Deres far hed Niels, så det kunne jo være, at børnene i divese kilder optræder under deres patronymer Nielsdatter/Nielsen.

Sønnen Jens Carl bliver rimeligvis optaget i lægdsrullen som 12-årig - hav lige den mulighed i baghovedet, hvis ikke du finder familien ad anden vej.

Har du ledt efter børnenes vielser - om de så figurerer med et Thomsen eller et Nielsen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Er det Thomine Hansine, der er blevet til Francine Hansine?

Det er en god idé at opgive kirkebogens opslagsnumre, så andre hurtigt kan kontrollere oplysningerne.

Mon ikke det er lidt af en tilsnigelse, at Ane her ved ft. 1840 har fået sit tilgiftede Thomsen føjet til?

Har det så haft afsmittende virkning, så børnene også er blev til Thomsen'er?

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Grønnegade, Syndre Side, , 280.b, FT-1840, C8214
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Karen Christensdatter 40  Enke  Haandarbeide 
Hans Christian Peter Petersen 10  Ugift  hendes Børn 
Anton Christian Petersen 6  Ugift  hendes Børn 
Ane Kirst. Elisab. Sophie Petersen 3  Ugift  hendes Børn 
Ane Hansdatter Thomsen 37  Enke  Skoemg. Professionen 
Martha Marie Thomsen 11  Ugift  hendes Børn 
Francine Hansine Thomsen 7  Ugift  hendes Børn 
Jens Carl August Thomsen 4  Ugift  hendes Børn 
Hendrich Schmidt 26  Ugift  Svend 
Sara Lauritzdatter Dørup 40  Enke  Vadskekone 

Venlig hilsen
Hans
 
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jytte Nielsen

Hej Hans.

Mange tak for hjælpen. Det kunne godt være hende, det passer med alderen. Men der står at det er husfaderens svigermor-og det passer ikke med Ane Magrethe Pedersen.
Min tipoldemor havde en søster der hed Ane Johanne Hansdatter f. 8/2 1801,det kan måske også være hende.
Jeg må prøve at arbejde videre med sporet.


MVH.Jytte Nielsen

Jytte Nielsen

Hej Hans.

Børnene  er født  Thomsen ifølge kirkebogen, og ved deres konfirmationer står der også Thomsen.

Jeg har ledt efter døtrenes vielser.

Folketællingerne har voldt mig en del kvaler fordi navnene ændrer sig. Det er Thomine Hansine der bliver til Francine Hansine og et sted står hun som Tamine.

Sønnen Carl August har jeg ikke kunnet finde i lægdsrullerne, men jeg har en ansøgnig om fortjenstmedalje (1864) Der står han også med efternavnet Thomsen. Det er så min ane, som bosætter sig i Silkeborg. Og der er Moderen ikke.

MVH. Jytte

Jytte Nielsen

#6
hej

Jeg har idag været ved at søge på forskellige ting, som Hans satte mig på sporet af. Desværre har jeg fundet frem til, at det ikke er den rigtige folketælling. Hustruen i folketællingen Ane Margrethe Pedersen er ganske rigtig født i Torsted Vejle Amt (1830-1848 opslag 42) og moderen hedder Ane Hansen
Men det er ikke min forsvundne tip.Ydermere søgte jeg på Ane Hansen i Lundum sogn Skanderborg Amt under døde kvinder, der fandt jeg så en Ane Hansen, (og der kan jeg så også se, det ikke er den rigtige)

Men alligevel tak for din hjælp-Hans. Jeg har ikke fundet noget brugbart, men dog nogle ting jeg kan udelukke.

MVH.Jytte Nielsen