Fremmedprtokoller

Startet af Kirsten Rita Christiansen, 29 Aug 2012 - 06:53

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Rita Christiansen

Jeg arbejder med at finde russere indrejst i Danmark 1913, og er i fremmedprotokollen stødt på et udtryk som undre mig. Er der nogen her inde som ved hvad det betyder når der står, observation herefter følger et journalnummer?
Kirsten Rita Christiansen 3230

Lis Holm

Hej Kirsten,

Jeg har selv lige fundet aner i disse arkivalier:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=Opholdsb%C3%B8ger&d=1&e=2012

med tilhørende sager:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=Ophold&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=368163&henid=3636357&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Det drejede sig om indrejste (i mit tilfælde polakker),der søgte dansk indfødsret, men betingelsen for at de kunne få det,  var, at de inden for et år  skulle have afgjort/annulleret deres oprindelige statsborgerskab (i mit tilfælde Polsk) og derfor blev "holdt under observation" af myndighederne. -

Jeg fandt en masse "guf" i deres opholdssager, som netop "beviste" dette.

Der kan være sager, der ikke er bevarede! Dette står dog for min egen regning - og lidt erfaring med andre personer i denne kategori.

Venlig hilsen
Lis Holm 2730  :)

Kirsten Rita Christiansen

Hej Lis
Du skriver at der for dit vedkomne stod en masse guf i Rigspolitiets lister. Kan du løfte lidt af sløret? Jeg kan finde manden indrejst i Danmark, men ikke hans kone, det undre jeg mig over

Kirsten
Kirsten Rita Christiansen 3230

Lis Holm

Hej Kirsten,

jeg løfter sløret lidt:

skudsmålsbøger fra Polen + DK,
rapporter fra politimyndighederne i DK
udtalelser fra tjenestesteder i DK
beskrivelser (ydre)
polske udrejsepapirer (som jeg dog ikke kunne oversætte - kun gætte)
skrevne breve på dansk iblandet polsk,
dåbsattester fra Polen og Danmark (de yngste børn er født i DK)
Vielsesattest

Måske var jeg heldig - håber, du er det samme!

Venlig hilsen
Lis Holm 2730  :D

Kirsten Rita Christiansen

Hej Lis

Det var meget du fandt. Jeg har bestilt protokollerne, så jeg håber at være lige heldig. Tak for hjælpen

Kirsten
Kirsten Rita Christiansen 3230