Søren Sørensen gift med Maren Frantsen, tydnings hjælp.

Startet af Christian Løngaa, 27 Aug 2012 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Elin Madsen

#30
Hej

Vi har skrevet lidt samtidigt. Hvis du på Nygaards sedler, som jeg giver et link til, finder du vielsesdag og
-sted for Laurs og Maren

Jeg kunne ikke finde Johanne Jensdatter i 1801, som du nævner. Det viser sig så at være 1787  ;)
Det ser sandsynligt ud, at det er den rigtige. Hun er gift med en handskemager, og det bliver Laurs også.

Alderen i folketællingerne kan man ikke altid regne med. Her skulle Johanne Jensdatter have 49 år ved sønnens fødsel, hvis hans alder er korrekt angivet. Det er nok tvivlsomt, at det har kunnet lade sig gøre.
Jeg har set på originalen (opslag 64). Her står 10. Jeg havde håbet på, at der stod 18.

Ved skiftet efter Johanne Jensdatter er det den afdøde datter Elisabehs børn, der er nævnt. Da moderen er død, bliver de jo arvinger.

Jeg har set på dit stamtræ. Jeg synes, at du skal give kvinderne deres døbenavn og ikke deres mands efternavn.

mvh
Elin

Tilføjet
Maren Bjerring er identisk med Maren Jørgensdatter. Se her:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=27205&sort=e

I Nygaards sedler står rigtig meget om Jørgen Jensen Bjerring, Feldbereder. Du kan selv se videre på siden.

Maren må være her i pleje i 1787. Som Nygaard sedler viser er begge forældre døde.

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Provst Gyde, 16, 95, FT-1787, C4104
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bertel Larsen 35  Gift husbonde børstenbinder  
Maren Andersdatter 40  Gift hans kone  
Maren Biering 10  Ugift logerende opdrages med hjælp af byens fattigkasse  
Frideriche Biering 8  Ugift logerende opdrages med hjælp af byens fattigkasse  
 
Her er skiftet med Maren og søsteren Frederikke som arvinger.

1762 Jørgen Jensen Bering og hustru Anne Marie Frederiksdatter i Horsens. 11.3.1786, fol.247.
B: Maren 9, Frederikke Louise 7, Mette Cathrine 5. FM: farbror Jens Bering i Horsens. Hans første ægteskab med Karen Pedersdatter, [skifte 2.11.1771 lbnr.1461]. B: Marie Kirstine 24, Jens 18. Karen Marie 13.

Nu er Maren jo ikke din ane, så jeg uddyber ikke mere om hende.

Christian Løngaa

Elin som sædvanlig er du en perle.

De der nygaard sedler, hvad var(er) de egentlig ?

Christian Løngaa

Angående kvindernes pigenavne så står de jo under gifternavnet i parantes...Sådan fungerer myheritage.
Så jeg bruger bare funktionen der er i slægtstræet.

Men forstår hvad du mener da pigenavne er de vigtige navne jo.

Elin Madsen

Hej

Her kan du læse om Nygaards sedler
http://nygaards-sedler.dk/faq.php?cat_id=4

Du finder indgangen til dem her:
http://ddd.dda.dk/ddd.htm

Hvis du ikke har en slægtsforskningbog, kan jeg varmt anbefale:
Jytte Skaaning og Bente Klercke Rasmussen: Find din slægt - og gør den levende.

mvh
Elin

Elin Madsen

Hej igen

Jeg glemte at skrive, at jeg har fundet Lauritz Frandsens dåb. Det er i Horsens Vor Frelser 1743-1786, opslag 592

47. Fredagen d. 8 Sept. havde Frands Handskemager et Barn til Daaben kaldet Lau-
ritz baaret af Jomfr. Sørensen. Test. Jomfr. Toxen xx Mons. Henrich Helms
Nylands Kramboe Svend Hans Krag og Høbskmans Svend

Børnene Elisabeth og Christen findes i samme KB, men jeg glemte at notere opslagsnummer.
Så der er lidt at lede efter.

venlig hilsen
Elin