Søren Sørensen gift med Maren Frantsen, tydnings hjælp.

Startet af Christian Løngaa, 27 Aug 2012 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Christian Løngaa

Tydninger:
Folketælling 1850 Elsted Sogn opslag 11 (nr 36 noget jeg ikke kan tyde. Søren sørensen efter gift står der Aarhus ? og i næste rubrik står der ? Hvis nogen kan tyde alt der står ved ham ville det hjælpe mig rigtig meget.

Elsted kirkebog 1845 til 1855, vester Lisbjerg, Aarhus, opslag 7, nr 5 Frants Sørensen, nogen der kan tyde alt der står eller hvad der står under anmærkninger ?

Elsted kirkebog 1845 til 1855, vester Lisbjerg, Aarhus, opslag 12, 3 juli Niels Sørensen. Er der nogen der kan tyde alt der står ved ham eller i hvert fald den yderste højre tekst ?

Jeg prøver på at finde ud af hvor faderen Søren Sørensen kommer fra i Aarhus nemlig. Der er rigtig mange amter så håber der står en stedangivelse et sted hvor han kommer fra.

Jeg prøver også at finde ud af hvor Familien tager hen efter 1850, det er den sidste folketælling de optræder i boende i Elsted sogn.

Så hvis der er nogen der kan tyde hvad der står de 3 steder ville jeg blive meget glad.
Er der nogen der ovenikøbet ved hvor Søren Sørensen kommer fra i Århus og hvor familien tager hen efter 1850 fra Elsted Mark ville det være ren bonus.

Med venlig hilsen

Christian Løngaa

Elin Madsen

#1
Hej

Først har du her vielsesdato for parret (fra Folket i midten http://www.folketimidten.dk/ )

Sogn: Århus Domsogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Søren  Sørensen    Opholdssted: Århus
Brud: Maren  Frandsen    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 5. Maj 1831
--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata:

Brudgom: Sadelmagermester Søren Sørensen paa Middelgade, 27 Aar
Brud: Tjenestepigen Maren Frandsen hos Mdm. Schou, 25 Aar
Forlovere: Niels Sørensen, A. Jørgensen
Trolovelsesdag: 15de April
Vielsesdag: d. 5te Mai
Arkiv: C 358-8    Folie: 249
Noter:  

Her er de i Århus 1834:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Vestergade, Nr 660, , 948, FT-1834, B3334
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Sørensen 30  Gift  Sadelmagermester  
Maren Frandsen 28  Gift  hans Kone  
Lauritz Sørensen 2  Ugift  deres søn  
Severine Sørensen 1  Ugift  deres datter  
Frederik Holm 18  Ugift  læredreng  
Rasmus Nyegaard 14  Ugift  læredreng

Jeg ser nærmere på dine øvrige spørgsmål

venlig hilsen
Elin

Tilføjet: Folketællingen 1850 fra DDD må besvare dit spørgsmål

Aarhus, Vester Lisbjerg, Elsted, Elsted by, , 36, et hus, FT-1850, C0337
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Sørensen 47  Gift  Inderste, sadelmager, husfader Aarhus
Maren Frantsen 45  Gift  Hans kone Skanderborg
Laurs Sørensen 18  Ugift  Deres barn, sadelmagersvend Aarhus
Nielssine Sørensen 12  Ugift  Deres barn Aarhus
Jørgen Michel Sørensen 10  Ugift  Deres barn Aarhus
Søren Sørensen 8  Ugift  Deres barn Aarhus
Frants Sørensen 4  Ugift  Deres barn Her i sognet
Niels Sørensen 3  Ugift  Deres barn Her i sognet


I 1860 er familien i Egå

Randers, Øster Lisbjerg, Egaa, Skjering, et Huus, 147, FT-1860, C4076
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Sørensen 51  gift Huusfader, Sadelmager  Aarhuus
Maren Frandsen 55  gift hans Kone  Skanderborg
Niels Sørensen 11  ugift deres Søn  Elsted Sogn
 
I 1880 bor de stadig i Egå, så mon ikke de også dør dér?

Randers, Øster Lisbjerg, Egaa, Skjæring By, Egaa Sogn, et Huus, 4, FT-1880, C1422
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ramus Nielsen 41  Gift Husfader og Væver  Her i Sognet
Mette Kjerstine Nielsen 48  Gift Husmoder  Egaa
Anders Hansen 51  Gift Husfader, Arbejdsmand  Her i Sognet
Karen Nielsen 62  Gift Husmoder  Her i Sognet
Kristen Andersen 39  Gift Husfader, Fisker  Skjødstrup Sogn, Randers Amt
Annemarie Kristensen 44  Gift Husmoder  Her i Sognet
Kristen Pedersen Andersen 14  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Niels Anton Andersen 13  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Petrine Kjerstine Andersen 11  Ugift Deres Børn  Her i Sognet
Søren Sørensen 76  Gift Husfader og Saddelmager  Aarhuus
Maren Frandsen 74  Gift Husmoder  Skanderborg
 

Jeg vil foreslå, at du søger Søren Sørensens fødsel i Domsogn eller Frue Sogn i Århus.

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Christian.

Jeg har set det hele igennem og læser:

Folketælling 1850 Elsted Sogn opslag 11 (nr 36 noget jeg ikke kan tyde. Søren sørensen efter gift står der Aarhus ? og i næste rubrik står der ? Hvis nogen kan tyde alt der står ved ham ville det hjælpe mig rigtig meget.

36, et Huus, Søren Sørensen, 47, gift, Aarhuus, Inderste, Sadelmager, Huusfader

Elsted kirkebog 1845 til 1855, vester Lisbjerg, Aarhus, opslag 7, nr 5 Frants Sørensen, nogen der kan tyde alt der står eller hvad der står under anmærkninger ?

d: 13de
/: trettende :/
April

Frants Sørensen

I Elsted Kirke.
4de Søndag efter
Trinitatis d: 15de
Juni 1845

Sadelmager Søren-
sen og Hustrue:
Maren Frantsen
paa Elsted Mark.

Fremstillet af Tjene-
stepige Gjertrud Marie
Jensdatter i Elsted. Mandsf.
Gaardmand Diderik Sørensen
af Elev, Indsidder Niels Jørgen
Jensen af Elsted og Ungkarl,
Jens Andersen, af Lystrup.

488
N
7

Moderen intro
duceret, den 25de
Mai 1845.
Vacc 27 Juni
1845


Elsted kirkebog 1845 til 1855, vester Lisbjerg, Aarhus, opslag 12, 3 juli Niels Sørensen. Er der nogen der kan tyde alt der står ved ham eller i hvert fald den yderste højre tekst ?

d: 3die
Juli

Niels Sørensen

I Elsted Kirke
13de Søndag efter
Trinitatis d: 29de
August 1847.

Sadelmager Søren Søren-
sen og Hustru
Maren Frantzen
paa Elsted Mark

Fremstillet af Madam
Jørgensen; Mandsf.
Skomagermester S.
Hansen, og P. Liisberg,
Guldsmed Borregaard,
alle af Aarhuus.

496
N:
50

Moderen indledt
d: 8de August 1847.

mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Elin Madsen

Hej igen

Ved Søren Sørensen og Maren Frantzens vielse er der en vigtig bemærkning, som ikke er medtaget af Folket i midten.
Se Arhus Domsogn 1829-1831 opslag 100

Anmærkning:
Brudg. vaccin.
af Stiftsfys. Hahne
9de Juli 1810

Bruden af Distriches[læge]
Gyrsting 16de Mai
1810.

I Århus Domsogn 1817-1821, opslag 146 finder du Søren Sørensens konfirmation
48
Søren Sørensen, hos
Forældrene

Gartner Niels Sørensen og
Hst. Kirsten Sørensdatter paa
Middelgade

Født i Aarhuus
d. 21de October
1803

Ligeledes (dvs. Udmærket god)

Vaccineret d. 9de
Juli af Stiftsphy-
sicus Hahne
, ifølge frem-
vist Attest af 16de
Aug. 1815

Jeg slutter mig til, at det er den rigtige Søren Sørensen, der er fundet her, da:
1. Alderen passer med opgivelserne ved vielse og i nogle af folketællingerne
2. Faderens navn er identisk med den ene forlover
3. Vaccinationsdato og navn på vaccinator er enslydende ved konfirmation og vielse

venlig hilsen
Elin

Christian Løngaa

WOW.

Jeg har lige netop fundet Søren Sørensen og Maren Frandsen vielse i Aarhus Domsogn og kunne slet ikke tyde hvad der står der, men det har jeg allerede fået svar på.


Utroligt så hurtig og gode i er, hvor er jeg bare glad for jeres hjælp.
Dette er helt utroligt.

Er lige før man bare skal slynge ud om i kan finde Søren og Marens forældres navne også haha.
Men nej jeg må søge og se om jeg kan finde noget.

Jeg troede gommens og brudens forældres navne ville stå med ved vielsen, men det var åbenbart ikke praksis dengang.

Nu vil jeg lige tygge igennem alt i har skrevet og er der flere spørgsmål så ved jeg da hvor jeg skal stille dem nu.


Mange, mange tak for hjælpen.
Det er ikke nemt at tage ind og fysisk kigge på bøgerne når man nu bor helt oppe i midt Sverige hehe.

Christian Løngaa

Elin jeg må bare spørge.

Hvordan gik du springet fra Elsted til Egå ? hvad fik dig til at kigge lige præcis der og hvordan fandt du det ?

Jeg er nysgerrig efter at lære mere om teknikker for at søge.

Elin Madsen

Hej Christian

Det var simpelt at finde Søren og Maren i Egå sogn. Jeg gjorde flg.:

Nu er jeg lokalkendt, så jeg vidste, at nogle af Elsteds nabosogne lå i det daværende Randers amt.
Da Maren var født i Skanderborg, lavede jeg en søgning i DDD på parret i Århus, Randers og Skanderborg amter.
Dvs. jeg angav navnet Søren Sørensen, fødested Aarhuus (husk 2 u'er),alder 50-59 år, og folketælling 1860.
Der fremkom 4 poster, hvoraf det var enkelt at vælge nr. 3 som den rette.

Søgebilledet uden data ser således ud:

http://ddd.dda.dk/soeg_amter.asp

Helt præcis bor parret i Skæring, som ligger i Egå sogn.

Jeg gentog så proceduren ved folketælling 1880, men valgte her kun Randers amt.

Jeg har løseligt gennemset Egå kirkebogen for årene frem til ca 1890 uden at finde Søren og Maren døde.

venlig hilsen
Elin

Christian Løngaa

Elin du er simpelthen alt for dejlig.

Ja det er vel den nemmeste måde at finde dem på som du gjorde.

Jeg er nu gået igang med at finde Søren Sørensens forældre, Gartner Niels Sørensen og hustru Kirsten Sørensdatter.

Har fundet dem i folketælling 1801 fra Aarhus, Aarhus købstad, Domkirkegaard 130 hvor han er tjener og hun er kokkepige for biskoppen. Ret sjovt at se de tjener samme sted men ikke er gift endnu.

Tror jeg har fundet deres vielse i Aarhus domsogn viet 7 sept. 1803, men har virkelig svært ved at tyde hvad der står i den kirkebog, så har problemer med at finde dem.
Men ved nu at Niels Sørensen er født i 1771 og Kirsten Sørensdatter er født 1779. Detsværre helt der tilbage begynder det at være mega svært at tyde hvad der står skrevet hehe.


Men Elin du er simpelthen dejlig du gad kigge dig rundt omkring. Skulle du kede dig er du velkommen til at kigge efter Sørens forældre, hvis du skulle få lyst.

Elin Madsen

Hej

Ja, man bliver bidt af det.

Jeg har fundet Marens dåb og konfirmation i Skanderborg. Også verificeret med vaccination. Har du det?

Jeg holder pause nu, men vender nok tilbage i aften.

mvh
Elin

Christian Løngaa

Hej ELin

Nej det har jeg faktisk ikke hehe. SÅ du må meget gerne skrive det eller hvor jeg skal kigge.

Elin Madsen

#10
Hej igen

Citat fra: Christian Løngaa Dato 27 Aug 2012 - 16:33

Har fundet dem i folketælling 1801 fra Aarhus, Aarhus købstad, Domkirkegaard 130 hvor han er tjener og hun er kokkepige for biskoppen. Ret sjovt at se de tjener samme sted men ikke er gift endnu.

Tror jeg har fundet deres vielse i Aarhus domsogn viet 7 sept. 1803, men har virkelig svært ved at tyde hvad der står i den kirkebog, så har problemer med at finde dem.
Men ved nu at Niels Sørensen er født i 1771 og Kirsten Sørensdatter er født 1779. Detsværre helt der tilbage begynder det at være mega svært at tyde hvad der står skrevet hehe.

Hvad er dit bevis for, at det er de rigtige personer, du har fundet? Niels Sørensen og Kirsten Sørensdatter kan Gud og hver mand jo hedde.

Når du henviser til et kirkebogsopslag, så husk at angive kirkebog med yderår og opslagsnummer. Du skal også altid registrere kilden selv, så oplysningerne kan genfindes.

Nu fandt jeg vielsen i Århus Domsogn 1801-1813, opslag 171.
Der står:
d. 15 Julij meldte sig til Ægteskab Niels Sørrensen
tienende hos Biskop Jansen og Pigen Kiersten Sørrens-
datter og begierede Tillysning af Prædikestolen.
Som Forlover underskrev. -                         Copulerede d. 7. Sept. 1803
Mads Scheibye     Caspelle (her er jeg usikker)

Lidt mere:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Middelgade, Nr 103, , 152, FT-1834, B3334
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Sørensen 63  Gift  Podemand  
Kirsten Sørensdatter 55  Gift  hans Kone  
Carl Sørensen 15  Ugift  deres Søn

Podemand = gartner

Carls dåb er i Århus Domsogn 1817-1821, opslag 38.
Du kan jo øve dig i tydning på den dåb og så lægge den til tydning, når/hvis du går i stå.

Fundene ang. Maren kommer i et sæskilt indlæg - for ikke at blande alt for meget sammen.

mvh
Elin

Tilføjet: Jeg ser, at du oprettet en ny tråd om de samme personer. Her er linket dertil http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,42467.0.html

Christian Løngaa

Ja jeg måtte oprette den i et nyt forum da den ikke passede under her. Men har skrevet derinde nu at jeg ikke behøver hjælp der da Du jo er en formidabel hjælp.

Christian Løngaa

#12
Jeg har kigget på Carls dåb. Det jeg kan tyde er følgende:
167 ægte født 11 April 1819 Carl.  Podemand Niels Sørensen og Kirsten Sørensdatter af middelgade 11 juli 1819
Faddere
Madam Peter Rase (giver ingen mening med madam)
Den næste kan jeg slet ikke tyde
Jomf. Karen Reihg Holbeih
(Kan ikke tyde det første) Mikel Carlsen
Jens Gjeding

Er det ikke tæt på hvad du ser det som ? eller er jeg helt galt på den.

Fandt vielsen mellem Niels Sørensen og Kirsten Sørensdatter, dog i arkivalieronline under følgende
1801.-1813, Århus Domsogn, Hasle, Aarhus, opslag 152 og der er ikke nogen flere betegnelser på den derinde af hvad jeg kan se.

Elin Madsen


Ja, det er rigtigt, det er vielsen, du har fundet. Jeg fandt trolovelsen og angav den fejlagtigt som vielse.
Den var i den anden kirkebog med samme årstal.

Carls dåb:
167
Ægte
Født d.11te
April 1819
Hjemmed.
d. 12te s.M [samme måned]

Carl. 

Podemand Niels Søren-
sen og Hst. Kirsten Sø-
rensdatter p[å] Middelg.

d. 11te Julii
1819
Faddere
Madam Peter Raae (Peter Raaes hustru)
Jomf. Karen Bech h[os] Holbech
Oberstl[øjtnant] Scholthen
Kjøbm. Michel Carlsen
-"- Jens Gjeding

Oplysninger om Maren kommer om lidt.

mvh
Elin

Elin Madsen

Marens dåb findes i Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg 1788-1814, opslag 139

d. 12te Septbr. født Handskemager Laurs Frantzens og Ko-
nes Anne Mette Sørens Datters Datter Maren. Hendes Daab
publ. *20. Dom. Trinit. Fadderne; Peder Hansens Enke
Maren Knudsen hos Frue Holm - Kiøbmand Erich Møller
Hans Hansen, Rasmus Bruun

* i 1805 var 20. søndag efter Trinitatis 27. oktober

Link til kalender:
http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Marens konfirmation, Skanderborg 1814-1835, opslag128:

2.
Maren Frandsen

Handskemager og Bedemand Frandsen

Do (dvs. vel oplyst)

1810 Do (dvs. af Gyrsting)

Denne vaccinationsoplysning stemmer med oplysningen ved vielsen, altså må hun være den rigtige.

Handskemager Frandsen er her i 1801:
Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg Købstad, Skanderborg, Lillegade/65, 64, FT-1801, B1844
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Frandsen 33  Gift Husbond Handskemager 
Anne Frandsdatter 33  Gift Kone   
Julius 1  Ugift Hans barn   Skanderborg 1788-1814,opsl. 99, døbt Julius Carl
Frederik 2  Ugift Hans barn  samme KB,opsl. 99, døbt Frideriche Anne Sophie - altså en pige  

Anne Mette kaldes skiftevis Sørensdatter, Nielsdatter og Frantzen (mandens navn), men det må være samme person. Anne Mette Nielsdatter dør i 1815. Skanderborg 1814-1835, opslag 204, nr.2 og kaldes da Handskemager Laurs Frandsens Kone

- og i 1834- bemærk med ny kone:
Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg Købstad, Skanderborg, Lillegade/76, 103, FT-1834, B1843
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lauritz Frandsen 66  Gift  Handskemager 
Maren Bjerring 59  Gift  Hans kone 
Frands Frandsen 30  Ugift  Hans søn, - handskemagersvend 
Ane Frandsen 14  Ugift  Hans datter 
Stine Madsen 24  Ugift  Tjenestepige 
Erich Wohlert 19  Ugift  Læredreng

Trolovelsen mellem Lauritz og Ane Mette i Skanderborg 1779-1814, opslag 90:

Som Forlovere for Ægteskabet imellem Ungkarl Lauritz
Frantzen og Pigen Ane Mette Niels Datter, begge
fra Horsens, indestaae Vi underskrevne Skanderborg
d. 1. Junii 1798  Riedell Biestrup?

Så er der vist lidt at arbejde videremed

mvh
Elin

Christian Løngaa

Wow Elin jeg havde ramt en hel del rigtig i det jeg havde tydet, men syntes simpelthen skriften dengang er så snørklet. Ofte når jeg ser et bogstav jeg ikke kan gennemskue, så leder jeg efter andre ord med det bogstav som jeg kan forstå for at finde ud af hvad bogstavet er.

Hmmm de havde en Oberst eller Oberstløjtnant som fadder, så må de da have kendt nogle i den højere kreds. Måske det kommer fra de tjente ved biskoppen. Jeg kan ikke bevise det er dem to der tjener ved biskoppen, men syntes det er lidt for meget en tilfældighed til det ikke skulle være dem.

Det jeg ikke kan lide når man når så langt her tilbage er at der slet ikke står hvor de er fra eller noget, hverken ved dåb af børn eller deres giftermål. Så det gør det svært at komme længere tilbage syntes jeg, især da Sørensen jo må anses som et ret normalt efternavn på den tid.

Christian Løngaa

Wow Elin......

Jeg er fuldstændig lamslået over du finder ting så hurtigt. Jeg kan næsten ikke følge med.

Du er og har været en uvurderlig hjælp, jeg ved slet ikke hvordan jeg skal takke dig, en flaske vin havde kommet din vej hvis det ikke var fordi vi ikke har hinandens adresser.

Jeg vil søge videre her nu da jeg lidt har opgivet med Niels Sørensen og hans kone Kirsten Sørensdatter.

Måske et par friske øjne imorgen ser bedre på dem.


Mange mange mange tak for hjælpen.

Christian Løngaa

Må godt nok tilstå det er underligt som navne hele tiden staves forskelligt.

Elin Madsen

Hej igen

Nu er det ikke kun kirkebøger og folketællinger, du kan søge i. Der er f.eks. også skifter. Brejl har lavet nogle formidable afskrifter (ekstrakter) af skifter. Skifterne giver gode oplysninger om familieforhold, da alle arvinger nævnes.

Her er f.eks Skanderborg Købstads skifteprotokol 1738-1820 http://www.brejl.dk/skb.htm

375 Anne Mette Nielsdatter Skanderborg. 13.10.1815, fol.586, 601B.
E: Laurids Frandsen, handskemager. B: Frederikke Anne Sofie 16, Julius Carl 14, Frands 12, Maren 10, Niels Christian 8. FM: Christian Frederik Boes, skomager i Skanderborg.

Her ser du alle arvingerne ved Anne Mette Nielsdatters død. I det originale skifte, som findes i Landsarkivet i Viborg, vil du se hele boets værdi gjort op. Jeg ved godt, der er langt fra Sverige  :)

Et andet skifte:
395 Johanne Jensdatter i Skanderborg. 24.9.1818, fol.626, 630.
B: Christen Frandsen i Århus, Laurids Frandsen i Skanderborg, Ingeborg Frandsdatter, enke i Galten, Elisabeth Frandsdatter, død, var g.m. Andreas Kraul i Horsens. 2B: Jacob Peder sst, Trine Margrethe sst.

Se, det kunne jo være Laurids Frandsens mor. Hun er tilsyneladende enke, og så er det børnene, der arver. Muligvis har du så her Laurids Frandsens søskende.

Og endnu et:
300 Søren Brædstrup, skrædder og hustru Johanne Rasmusdatter i Skanderborg. 28.2.1804, fol.410B, 452, 455.
B: Marianne 11, Niels 9, Rasmine 7, Maren 5, Rasmus 3, Søren 3 uger. FM: fasters mand Laurids Frandsen, handskemager i Skanderborg.

At Laurids Frandsen er fasters mand, vil sige at han er børnenes fasters mand. Altså Anne Mette Nielsen er søster til Søren Brædstrup. Det kunne indikere, at de kommer fra Brædstrup, som ligger i nærheden af Horsens.

mvh
Elin

Christian Løngaa

Elin.

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige. Jeg plejer at være god til at finde folk, men det du gør er jo kunst.

Ja jeg er lettere handicappet af at leve langt oppe i Sverige, men der er jo nogen (dig) som giver gode råd til hvad man kan gøre.

Tak for det. Jeg må hellere hoppe i seng nu og kigge videre imorgen.

Christian Løngaa

Hej Elin jeg er igang med at lave en myheritage stamtræ her tilbage hvor vi har fundet sager. Er ellers total uoverskueligt med søskende og alt hehe.

Hvis du har lyst kan jeg give dig linket til stamtræet når jeg er færdig ?

Christian Løngaa

Elin

Handskemager Frandsen er her i 1801:
Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg Købstad, Skanderborg, Lillegade/65, 64, FT-1801, B1844
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Frandsen 33  Gift Husbond Handskemager
Anne Frandsdatter 33  Gift Kone   
Julius 1  Ugift Hans barn   Skanderborg 1788-1814,opsl. 99, døbt Julius Carl
Frederik 2  Ugift Hans barn  samme KB,opsl. 99, døbt Frideriche Anne Sophie - altså en pige

De to ugifte børn er hans. Vil det sige han havde børn med ind i ægteskabet med Anne Mette eller har de to fået børnene inden de blev gift ?
Hvad tror du ?

Elin Madsen

Hej igen

Jeg skrev tidligere:

Trolovelsen mellem Lauritz og Ane Mette i Skanderborg 1779-1814, opslag 90:

Som Forlovere for Ægteskabet imellem Ungkarl Lauritz
Frantzen og Pigen Ane Mette Niels Datter, begge
fra Horsens, indestaae Vi underskrevne Skanderborg
d. 1. Junii 1798  Riedell Biestrup?


Altså var Lauritz og Anne Mette gift, før de to børn blev født.

Her i FT1801 havde jeg tilføjet med rødt, hvor du kan finde børnenes dåb.

Handskemager Frandsen er her i 1801:
Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg Købstad, Skanderborg, Lillegade/65, 64, FT-1801, B1844
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Frandsen 33  Gift Husbond Handskemager 
Anne Frandsdatter 33  Gift Kone   
Julius 1  Ugift Hans barn   Skanderborg 1788-1814,opsl. 99, døbt Julius Carl
Frederik 2  Ugift Hans barn  samme KB,opsl. 99, døbt Frideriche Anne Sophie - altså en pige  

At der står "hans børn" i folketællingen, skal du ikke tage bogstaveligt. Ofte er det blot en talemåde.

Hvis du finder Lars Frandsen i FT1801 i DDD og vælger "Vis alle felter", så får du oplyst, at det er hans første ægteskab.

Og ja, jeg vil gerne have link til dit stamtræ.

mvh
Elin

Christian Løngaa

Hej Elin.


Ah ok det var bare fordi der stod ugift foran børnene, men det er jo selvf. børnene der er ugifte.

Linket til stamtræet er: http://www.myheritage.dk/site-family-tree-193387711/sorensen-senere-longaa-familien

Jeg arbejder på at få al data jeg fik verificeret før jeg fører det på, men arbejder på at fylde på over dagen.


Christian Løngaa

Elin.

Hvis du har tid kan du ikke kigge i kirkebogen: Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg 1814-1835, opslag 74 i bunden.

Jeg leder efter fødslen af Ane frandsen som står i folketællingen fra 1834 som du skrev højere oppe.


I kirkebogen læser jeg følgende:

Født 17 - 18 Februar, Ane Elisabeth Frandsen, Borger, handskemager og bedemand Lars Frandsen og Maren ?argensen, Døbt 27 Maj, Faddere kan jeg slet ikke tyde.

Det må jo være Lars Frandsen, men mellem Anne Mette Sørensdatter og Maren Bjerring, må han have haft endnu en kone ?

Maren ?argensen eller kan det være Maren Bjerring der står der hmmm.

Elin Madsen

Hej

Født 17 - Hjdbt. 18 Februar, Ane Elisabeth Frandsen, Borger, handskemager og bedemand Lars Frandsen og Maren Jørgensen, Døbt 27 Maj.
Faddere kan jeg heller ikke tyde lige nu. Det er så utydeligt, at jeg må i gang med lidt billedmanipulation, så det bliver ikke i dag.

Det ville være rart at finde vielsen mellem Lars/Lauritz og Maren, så vi kan få afgjort, om Maren Bjerring er identisk med Maren Jørgensen.
Der er ingen Maren Jørgensen død i Skanderborg i perioden 1821-1834.

Jeg har fundet nogle dødsfald til dig.

Søren Sørensen i Egå 1892-1903, opslag 156. Det er skrevet med alm. skråskrift.

Maren Frandsen i Egå 1874-1888, opslag 172

Maren Bjerring i Skanderborg 1836-1858, opslag 248

Lars (Laurids) Frandsen i samme KB, opslag 224, nederst

og endelig Johanne Jensdatter i Skanderborg 1814-1835, opslag 206, 3.nederst.
Hun viser sig at være Laurids Frandsens mor, som jeg antydede ved skiftet - gengivet her under, hvis det skulle være forsvundet i mængden. Altså har du, som jeg skrev, navnene på Laurids's søskende.

395 Johanne Jensdatter i Skanderborg. 24.9.1818, fol.626, 630.
B: Christen Frandsen i Århus, Laurids Frandsen i Skanderborg, Ingeborg Frandsdatter, enke i Galten, Elisabeth Frandsdatter, død, var g.m. Andreas Kraul i Horsens. 2B: Jacob Peder sst, Trine Margrethe sst
.

Og så et tilfældigt fund, da jeg alligevel "bladrede" lidt i kirkebogen. I Skanderborg 1814-1835, opslag 16 døbes Frederica Ane Sophie Frandsens uægte søn Lauritz Poulsen

Det var det.

mvh
Elin

Christian Løngaa

Wow Elin.

Jeg spurgte om hvis du havde tid om jeg havde tydet Ane Elisabeth Frandsen rigtig. Og du kommer med såååååå meget mere....DU er simpelthen en skat.

Jeg må lige spørge, for at finde dødsfald, hvordan går du til værks der ?

Findes der bestemte steder man kan søge efter dødsfald ?

Christian Løngaa

Det er sjovt med Johanne Jensdatter.

For det eneste sted jeg finder hende i Folketællinger er fra 1801 og der står hun boende med sin mand og en Laurs Frantzen, men han er kun 10 der og ud fra hvad jeg har kunnet regne ud af senere folketællinger så skulle han være født i 1768, så 10 år passer ingen steder. Men det er jo det der gør det sjovt hehe.

Christian Løngaa

Elin.

Under skiftet ved moderens død Johanne Jensdatter.

Der står der 2B: Jacob Peder sst, Trine Margrethe sst. Jeg går ud fra 2B betyder 2 børn, men er det Johanne Jensdatters børn eller den afdøde Elisabeth Frandsdatter og Andreas Krauls børn der her menes tror du ?

Christian Løngaa

Elin

Jeg har nærstuderet Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg kirkebogen 1814-1835 for giftermålet mellem Laurids Frandsen og Maren Bjerring, men har ikke fundet noget.

Jeg har kigget i årene efter hans første kone dør 1815 og frem til da folketællingen 1834 kommer ud hvor de står som allerede gift.

Så tror ikke de bliver gift i Skanderborg, men måske i Horsens, så nu vil jeg kigge der.