Familien Thorup ifra Mjolden og Brede sogne i Tonder Amt fra 1846 fremefter

Startet af Kim Melchior, 08 Dec 2010 - 01:46

Forrige emne - Næste emne

Kim Melchior

Dette er for en kunde her i  USA hvor vi er kort fast med hensyn til slaegten i Danmark.

Oplysninger vi har:

Jacob Johansen Thorup fodt 16 sep 1820 i Helligso, Thisted amt 

gift 1 gang i Mjolden den 6 okt 1846 med
       Margrethe Hansdatter dobt 25 sep 1813 i Mjolden, dod 12 dec 1847 i Mjolden
barn
        Hans Johansen Thorup fodt 8 okt 1847 i Mjolden

gift 2 gang i Mjolden den 22 dec 1848 med
        Hanne Marie Pedersen fodt 29 apr 1827 i Mjolden
born
        Peder Andersen Thorup       fodt 27 jun 1850 i Mjolden
        Ane Margrethe Thorup        fodt  7 feb 1852 i Mjolden
        Ane Thorup                       fodt 15 mar 1853 i Mjolden
        Peter Christian Thorup        fodt 23 feb 1855 i Mjolden
        Eline Marie Thorup              fodt 12 jun 1857 i Mjolden   dod 20 jun 1883 i Mjolden
        Ane Cathrine Thorup          fodt  5 aug 1859 i Mjolden
        Andrea Thorup                  fodt 22 aug 1861 i Mjolden
        Kirstine Thorup                 fodt 28 sep 1863 i Mjolden
        Johan Henrik Thorup         fodt 19 sep 1865 i Mjolden   dod 3 sep 1867 i Mjolden
        Johanne Thorup               fodt 13 feb 1868 i Mjolden
        Jacob Harald Bendix Thorup  fodt  3 mar 1870 i Mjolden

Barn af forste aegteskab Hans Johansen Thorup blev gift med Anne Margrethe (Bondegaard?) fodt ca 1842

born
        Jacob Johansen Thorup       fodt 10 jul 1872 i Brede
        Christoffer Nielsen Thorup  fodt 29 maj 1875 i Brede

Hans Anne Margrethe og begge deres sonner var immigreret til Californien inden 1900

Hvor og hvornaar er Hans Johansen Thorup og Anne Margrethe blevet gift? Jeg har sogt omliggende sogne fra 1865-1872.

Hvor og hvornaar er Anne Margrethe fodt?

Hvor og hvornaar er resten af Hans Johansen Thorups born blevet gifte og dode?

Paa forhaand tak.

Kim Melchior USA

Claus Bo

#1
Hej Kim

Hans, Anne Margrethe og de to drenge Jacob og Christoffer rejser til USA med afgang fra Hamburg den 14. april 1880. Du kan finde dem på Ancestry.
Ved at studere de to drenges fødsler tror jeg, at Anne Margrethe er født Lindegaard.
Fik de andre børn end de to drenge, må de være født i USA, hvor du så måske kan finde dem på Ancestry.
Hans Johansen Thorup kan du finde på findagrave.dk, men tilsyneladende ikke Anna Margrethe.
Desværre har jeg ikke flere oplysninger om lige netop Hans Johansen Thorup. Jeg har langt flere oplysninger om hans halvsøskende, som jo også rejste til USA. Andrea Thorup er en del af min familie.
Hvis du er interesseret i Jacob Johansen Thorups børn med Hanne Marie Pedersen skal du bare sige til. Det kunne jo være, at din kunde og jeg er i familie  :)

Venlig hilsen

Claus Bo
Venlig hilsen

Claus Bo
www.aabakken.dk

Kim Melchior

Hej Claus Bo,

Mange tak for dit indlaeg.

Hans og  Anne Margrethe fik kun de to drenge.  Der er ingen tvivl om at i er i familie hvis du er en efterkommer efter Andrea Thorup. Saa vidt jeg ved saa var min kunde ikke klar over at der var andre familie medlemmer der var rejst til Amerika. Jeg fik en mistanke derom da jeg ikke kunne finde nogle af de mange halvsoskende.

Jeg er sikker paa at min kunde er interesseret i yderligere oplysninger om familien.

mvh,

Kim Melchior

Claus Bo

Hej Kim

Slægtskabet er noget indirekte, idet Andrea Thorup giftede sig (i USA) med en bror (Christian Eriksen) til min hustrus farmor (Christense Marie Eriksen).
Du kan se sammenhængen her på min hjemmeside:

http://www.aabakken.dk/slaegten/efterslaegt_eriksen.html

Thorup-familien stammer fra København, flyttede til Thisted i nordvestjylland og siden til Sønderjylland, som jo i 1864 blev erobret af Tyskland. Mange flygtede, de fleste til Danmark men Thorup altså med næsten hele familien til USA.

Jeg må se, hvad jeg kan få samlet sammen om Thorups danske historie. Oplysningerne fra USA kan du jo nemt selv skaffe på Ancestry, hvor jeg selv har fundet dem. Jeg har lidt besvær med at finde Thorup-stamfaderen, da jeg ikke ved hvor i København, jeg skal lede.

Venlig hilsen

Claus Bo
Venlig hilsen

Claus Bo
www.aabakken.dk

Børge Marcussen


Hej, ang Thorup.   
Lige en Oplysning ang, Jacob Johansen Thorup ca, 1850 bliver Han forstander for Fattiggården, og han er i Mjolden til efter 1860 erne.
    v,h,Børge.


Claus Bo

Ja det er lidt pudsigt. Han er født i Helligsø Sogn, Thisted Amt og her optrader han sammen med familien i folketællingerne 1834 og 1840 som fattiglemmer boende på fattighuset. I 1845 er han tjenestekarl på en gård i Mjolden og fra 1850 og frem er han forstander på fattiggården.
Det må da kaldes fra den ene yderlighed til den anden.

Venlig hilsen

Claus Bo
Venlig hilsen

Claus Bo
www.aabakken.dk