Hjælp til opslag i Sveriges dödbok

Startet af Pernille, 22 Aug 2012 - 22:45

Forrige emne - Næste emne

Pernille

Jeg har tidligere fået hjælp til at finde mere information om den svenske side af min familie:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,39555.0.html
Desværre er jeg endt i en blindgyde, og håber derfor at der er nogle der sidder inde med CDen/DVDen"Sveriges dödnok" og evt. kan hjælpe mig videre.

Jeg leder efter sted og dato for hvor og hvornår følgende slægtninge døde:

1. Anna Sara Johannsdotter, født 16. juni 1834 i Östra Kvarnaryd, Villstad, Jönköping
2. Adolfina Bengtsdotter, født 22. oktober 1869 i Kvibille, Halland
3. Johan Anders Bengtsson, født 27. april 1876 i Kvibille, Halland
4. Malin Kristina Bengtsdotter, født 22. august 1867 i Kvibille, Halland

Anna Sara er min tipoldemor - hun flyttede til Kvibille i Halland sammen med min oldefar (Bengt Otto Magnusson), som døde i 1917. Jeg har fundet hans død, hvor han står opført som enkemand, men efter at have 'pløjet' kirkebøger for både Kvibille og nabosognene igennem, har jeg stadig ikke kunnet finde noget om Anna Sara's død.
Adolfina, Johan og Malin er alle tre søskende til min oldemor, og Anna Saras børn. Alle tre har været i Danmark som sæsonarbejdere. Jeg ved med sikkerhed, at Adolfina og Johan rejste tilbage til Sverige.
Johan har jeg senest fundet i FT 1910 i Slättåkra, Halland. Der er han nævnt som enlig, men forsvinder herefter for mig.
Adolfina rejste tilbage til Sverige i 1914, det vides ikke hvortil - jeg har kigget i kirkebøgerne for Kvibille (fødesognet), men finder hende ikke. Også her ender sporet blindt.
Malin er muligvis blevet i Danmark. Jeg ved kun, at hun rejste fra Glostrup til Lyngby i 1890. Herefter forsvinder sporet - jeg finder hende ikke i kirkebøgerne for Glostrup eller Kongens Lyngby og tænker derfor, at hun muligvis også rejste hjem hinsidan igen.

Jeg vil være meget taknemmelig for enhver oplysning, jeg kan få om ovenstående. De har længe været lidt af en gåde for både mig og andre slægtsforskende familiemedlemmer... :)
Mvh
Pernille J Petersen

Eva Morfiadakis

Johan Anders Bengtsson

Födelsedatum: 1876-04-27
Avliden: 1951-02-14
Gravsattdatum: 1951-02-20
Ort:
Kyrkogård: Snöstorps Kyrkogård
Församling: Snöstorp - Eldsbergabygdens Kyrkl Samf
Gravnummer: SN B 134
Del:  B


Selma Potentia Bengtsson
Visa mer information
Födelsedatum:1884-05-18
Avliden: 1960-03-29
Ort:
Gravnummer: SN B 134
Kyrkogård: Snöstorps Kyrkogård
Församling:


Kan det inte vara mannen i gruppen? Hans fru hette Selma Potetentia B.

från gravar.se

Eva M




Snöstorp ligger i Halland nära Halmstad.




























Eva M

Pernille

Hej Eva

Du er - som altid - fantastisk!  :)
Det kan vist ikke være andre end ham, så tusind tak for hjælpen. Jeg vidste ikke engang at han var gift, det bliver spændende at se, om de eventuelt også fik børn. Jeg findes helt sikkert klistret til skærmen når ArkivDigital er gratis i weekenden...

Så mangler jeg 'blot' de tre kvinder. Håber fortsat på at der er nogen, der kan hjælpe mig et skridt videre.
Mvh
Pernille J Petersen

Svend Aage Hansen

#3
Hej!

Et klip fra Sveriges Dödsbok.

18760427-465
Bengtsson, Johan Anders
Tolarp 2:19
Död 14/2 1951.

Kyrkobokförd i Snöstorp (Hallands län, Halland).

Född 27/4 1876 i Kvibille (Hallands län, Halland).

Gift man (31/12 1915).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Snöstorp, Halmstads kn (Hallands län, Halland)

Födelseförsamling i källan:
Kvibille (Hallands län)

Källor:
DB, FS / DOR 50-51

Sveriges Befolkning 1900.

Magnusson, Bengt Otto   1836   Far
Johansdotter, Anna Sara   1834   Mor
(Barn), Johan Anders   1876   Barn
(Barn), Severin   1878   Barn

Sveriges Befolkning 1900.

Post 1127952

Bengtsdotter, Adolfina
Piga

f. 1869 i Kvibille (Hallands län, Halland)

Ogift kvinna, ensam i familjen

Sjögård
Torup (Hallands län, Halland)

Födelseort i källan: Qvibbille


MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis

Jag undrar om detta kan vara Anna Sara Johansdotter.
Omkring 1900 försökte man få samma namn med -soni hela familjen. Barnen hette kanske Bengtsson och modern fick det namnet.


Anna Sara Bengtsson

Födelsedatum: 1834-04-17
Avliden: 1909-03-03
Gravsattdatum: 1909-03-11
Ort:
Kyrkogård: Snöstorps Kyrkogård
Församling: Snöstorp - Eldsbergabygdens Kyrkl Samf
Gravnummer: SN C 28
Del:  C

Eva M






















Eva M

Svend Aage Hansen

Hej Eva!

Det er ikke den rette.
DFenne Anna Lena hed Svensdotter og var gift med Magnus Bengtsson.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Pernille

Hej Svend Aage

Tak! Nu har jeg ovenikøbet en bryllupsdato at gå efter for Johan Anders og Selma Potentia, det er jo herligt!
Jeg har godt fundet familien i folketællingerne. Dog fandt jeg ikke Anna Sara i 1910 - hun må derfor være død mellem 1900 og 1910.

I første omgang tænkte jeg at Eva havde fundet min tipoldemor, men du har ret; jeg tjekkede Anna Sara og Magnus fra Snöstorp på Ancestry.com, og Anna Sara blev godt nok født i 1834 ligesom min tipoldemor, men var datter af en Sven og ikke en Johan... Øv, så tæt på og så alligevel ikke!

Tak begge to for al hjælp indtil videre - jeg har længe fulgt med på forummene her, men først for nylig begyndt at gøre brug af al den fantastiske hjælpsom, man finder her.

Mvh
Pernille
Mvh
Pernille J Petersen

Hanne B-son

Hej Pernille, Anna Sara Johansdotter f. 16 juni 1834 afgår ved døden mellem åren 1900-1910.

Hun er nævnt i kilden: Sveriges Befolkningsregister 1900 (cd) med familien.

Dette er fra kilden: www.svar.ra.se - folkräkningen (folketællingen) 1910 i Hallands län

Namn:  Bengt Otto Magnusson
Hemförsamling:  Kvibille annex
Hemort:  Kvibille n:o 5 Fattighuset
Kontrakt:  Halmstad
Län:  Hallands län
Födelseår:  1836
Födelseförsamling:  Kvibille Hallands län
Yrke:  Understödstagare Torpare f.d.
Civilstånd:  Änka/änkling (E)
Kön:  Man
Famstkod:  Ensamstående (E)
Familj nr:  3
Sida:  14   
Rad:  25   

Venlig hilsen Hanne

Pernille

Hej Hanne

Tak for dit svar - jeg beklager jeg ikke har svaret før nu (pga. ferie - så fik jeg da også oplevet noget sommer i år!  :))
Jeg havde godt på fornemmelsen at hun døde et sted mellem 1900 og 1910.
Mystisk dog, at hun ikke kan findes i kirkebøgerne - men mon ikke jeg bare har fat i de forkerte sogne, selvom hendes død vel også burde blive nævnt i det sogn, hun var bosat i, nemlig Kvibille?
Mvh
Pernille J Petersen

Eva Morfiadakis


Hej!

En möjlighet är att hon dött på ett sjukhus, t ex i Halmstad eller Göteborg, och att kommunen inte har betalt transport till Kvibille utan att hon blivit begravd där. Normalt skickades attest till hemförsamlingen men det har kanske inte fungerat i det här fallet.

Eva M
Eva M

Pernille

Tak for tippet, Eva!
Jeg har ledt sygehusene i Halland og Göteborg Län igennem uden at finde hende. Forsøger nu med de øvrige sogne i begge län. Hun må jo være der et sted... ;)

I mellemtiden fandt jeg ud af at Adolfina fik en søn udenfor ægteskab. Muligvis er der endnu et barn; jeg har kortlagt hendes færden i Danmark og fandt ud af at hun under sine arbejdshold i Lyngby og Glostrup havde to korte ophold i København. Jeg har altid troet, at opholdene i København også stod på arbejde, men fandt hende ikke i Politiets registerblade. Fandt det en smule mystisk - og dybt irriterende! - indtil det slog mig, at hun måske var i København af den årsag, nemlig at hun skulle være mor. Og bingo - dér i bøgerne fra Den Kgl. Fødselsstiftelse var hun. Og hendes søn. Så nu er der pludselig spændende nyt at gå efter.

Malin er mig fortsat en gåde, men når jeg har fundet så meget af den øvrige familie og deres efterkommere, skal det nok også lykkes mig at finde hende en dag.
Mvh
Pernille J Petersen

Eva Morfiadakis

Hej!

På 1900-talet är det sällsynt att någon "tappas" bort i folkbokföringen om du följer maken bakåt i församlingsboken från 1910 från Fattighuset bör du träffa på hustrun och få upplysningen om vad som hänt henne.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hej igen!

Har du varit i Lund på Landsarkivet och sökt i originalböckerna? Inget på 1900-talet för Kvibille tycks nämligen vara scannat, inte på någon av siterna där man tecknar abonnemang.
Det du kan göra är att leta i SCB-utdragen med döda 1900-1910 som finns på genline och svar. Dessa utdrag är scannade.

Eva M
Eva M

Pernille

Til trods for Eva's mange gode råd har jeg endnu ikke fundet årstallet eller stedet for Anna Sara's død.
Jeg har lavet en efterlysning på scangen.se og så håber jeg, at hun nok skal dukke op i arkiverne en dag. På ScanGen får jeg fortsat gode forslag fra Eva.

Til gengæld har jeg fået styr på hele Anna Sara og Bengt Otto's børneflok. Det viste sig at Adolfina rigtig nok i en sen alder drog tilbage til Sverige, hvor hun blev gift. Dog uden at få yderligere børn. Børnene i Danmark har jeg ikke fundet mere om, men begge blev født på Den Kgl Fødselsstiftelse, så næste gang turen går til København skal arkiverne derfra helt sikkert tjekkes ud!
Malin blev i Danmark hvor hun blev gift og fik børn og børnebørn. Og muligvis også oldebørn.
Samtidig har jeg fundet en fjern slægtning i Sverige, der kunne hjælpe med yderligere info om de tilbageblivende søskende i Sverige.

Alt dette blot til info, så jeg ikke spilder andres tid på at lede efter Adolfina og Malin - og til info til dem, der måske selv forsker i slægten.
Mvh
Pernille J Petersen

Eva Morfiadakis


Vill bara tillägga att ca 30 % av de avlidna saknas i Sveriges dödbok.

Eva M
Eva M