Åbenrå-Lundtoft-Bov 1763-1810 #69 nr. 20 Christina Phillips

Startet af Camilla Winther Nissen, 22 Aug 2012 - 03:01

Forrige emne - Næste emne

Camilla Winther Nissen

Død 31 Aug. 1770, begravet 2. september

Hvad jeg kan læse er ikke meget, men:

Christina Phillips født 1710 d. 2 [...]
[...]
Nis Johanssen [...]
und  [...] Maria  [...]
... Asmus Asmussen ..
[...] 30 Jahr
[...]
Phillip Christiansen...
[...] 3...
[...]
[...] Nis, Maria, Christina
[...] Maria
[...] Hans Jessen
[...]
[...]
60 Jahr gestorben

Jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen kan hjælpe mig med disse - temmelig mange - blanke huller.

Venlig hilsen

Camilla

Thomas Kryhlmand

#1
Sort uheld, Camilla, at du her er rendt ind i en elendig kopi. Siderne både før og efter er jo nemme at læse.

Men her er kopieringen meget ringe.

I stedet for at byde ind med alt for mange gætterier, vil jeg anbefale dig at skaffe en kopi af den fotokopi, der befinder sig i læsesalen på Landsarkivet i Aabenraa. Den er garanteret meget nemmere at læse.

Måske kan du få landsakivet til - mod betaling - at sende dig en kopi af originalen.

Thomas

Men måske kan du alligevel bruge lidt af dette gætteværk:

D 29 Aug. - D 2 Sept.
Christina Philips ist ca 1710 alhier ge-
bohren. Ihr Vater ist gewesen
Nis Joahnnsen, weyl Hirte hs.
und die Mutter Maria deren
Vater Asmus Asmussen in
Odensee(?) In ihrem 30 Jahr
------------------ Ehestand
Philip Christensen
-- her følger så de efterlevende børn -
Vor 7 Jahren
erhielte sie die G----nelse
Krankheit sie ------ ihrem
60 Jahr gestorben.


Andre må kunne supplere - bl.a. med dødsårsagen . . .
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Camilla Winther Nissen

Hej Thomas,
TAK!!! Så kom jeg lidt videre :-)

De blev gift 11/11 1738 i Bov, så det med de ca. 30 års ægteskab passer.

Mht. passagen med de efterlevende børn, så er der 3: Nis, Maria, Christina og Cathatrina.

Men navnet Maria bliver gentaget i teksten lige efter, så der må være noget med hende..

Er lidt sært det med Odense, men han kan jo have svunget forkert med fjeren, så det er blevet med lille. Asmus Asmussen er ellers repræsenteret nogle gange i Bov og Holbøl - et lidt anderledes navn, som jeg kun er stødt på i Slesvig. Men måske det også var et hit ovre på Fyn :-)


Gad vide, hvornår de når til de gamle slegsviske bøger mht. at genfilme dem i blågrå toner? Dét ville være rart :-)

:-)
Camilla

Thomas Kryhlmand

Jeg tror heller ikke på Odense. Derfor mit ? Dér hed man ikke Asmus Asmussen - med mindre man var indvandrer fra hertugdømmerne. I Odense hed man Rasmus Rasmussen . . . .

Det lille 'o' som begyndelsesbogstav kan udmærket være en del af et stort dito, der er forsvundet ved kopieringen.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk