Hvem var forvalteren på Frijsenborg (1700 tallet) Niels Nielsen Hiersing?

Startet af Tor Olafsen, 19 Aug 2012 - 19:36

Forrige emne - Næste emne

Tor Olafsen

Hei!

Hvor kom Niels Nielsen Hiersing (d. 1713) forvalter på Frijsenborg i Aarhus, og hans hustru Cathrine Hansdatter Ovit (d.1725) fra?

Kan nevne demmes felles barn:
-   Jens Nielsøn Hiersing, prest i Øring
-   Hans Nielsøn Hiersing, prest i Skivholm
-   Jørgen Nielsøn Hiersing, prest i Lyngå
-   Niels Nielsøn Hiersing, prest i Søften
-   Mogens Nielsøn Hiersing, forpakter på Marselisborg
-   Dorte Nielsdatter, gift med presten i Torager
-   Anne Kristine Nielsdatter, gift med presten i Hvorselv
-   Inger Katrine Nielsdatter, gift med forpakteren på Ryssensten

(mulig stedsnavnene er stavet feil)

Mange prester i denne familien. Er det noen som har neon formening om hvem Niels Nielsen og hans hustru Cathrine er?

Best Hilsen
Tor Olafsen
Fredrikstad
Norge

Jens Viliam Froulund Villumsen

#1
Hej Tor.

Der står en hel del om dem i Nationalmuseets beskrivelse af Lyngå kirke, bl.a. er der billede af epitafium over Niels Nielsen Hiersing og hustru.
Du kan downloade PDF-fil med beskrivelsen her:
http://danmarkskirker.natmus.dk/aarhus/lyngaa-kirke/
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Tor Olafsen

Hei Jens, og takk for sist  :)

Detta er morsomt. Nå blir det Legoland til neste år også, via Lyngå kirke.

Mvh
Tor O.

Anne Ravnskjær

Hej Tor

Jens Nielsen Hjersing er præst i Øring - Jeg kan ikke finde et sogn med det navn, mener du Øtring i Århus Amt?

mvh
Anne R

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Til Regelsen

Jeg fik vist bytte om på et par bogstaver. Det er det rigtige sogn - for mig.

Til Tor

Jeg kender ikke noget til Niels Nielsen Hiersing. Kender dog noget af Jens Nielsen Hiersings efterslægt.


mvh

Anne R

Tor Olafsen

Hei!

Jeg nedstemmer fra Niels Nielsens sønn, forpakteren Mogens N. Hiersing og hans sønn Carsten, som var klokker i Tune sogn (Norge).
Jeg har fått mye hjelp fra blant annet Jens Viliam om tydning av tekster, linker nevnt tidligere angående Niels Nielsen Hiersing og hans hustru Catharina Hansd. Owidt.
Men jeg vet fortsatt lite om Mogens hustru Inger Castensdatter, bortsett fra at de giftet seg 29. mars 1719 (Feldballe, Randers).
Jeg lurer også på hvor langt tilbake Hiersing -slekten er kjent, eller Owidt slekten.

Mvh
Tor O.

Ole Bech Knudsen

Ole Bech Knudsen

Tor Olafsen

Hei!

Hvor finner jeg de opplysningene som står på Nygård sadelen nevnt i linken over?


Mvh
Tor O.

Susanne Hermann Uhrenfeldt

Niels Nielsen Hiersing var forpagter på gården Faurskov (født 5.5.1650 i København, død 29.1.1713 i Lyngå sogn). Han var gift med Cathrine Hansdatter Owidt, født ca. 1650 i Tønder, begravet 25.2.1724 i Ødum. Der findes et epitafium over Niels Nielsen Hiersing og hustruen i Lyngå kirke, som de havde skænket en lysekrone.
Hans søn Jørgen (født ca. 1682 på Faurskov, død 17.9.1754 i Lyngå) blev ca. 1707 gift med Inger Madsdatter (Lyngaae), datter af sognepræsten i Lyngå, Mads Sørensen. Jørgen Nielsen Hiersing blev sognepræst i Lyngå 12.4.1707.
Jeg ved desværre ikke mere om Cathrine, dog kaldes hun et sted Hermansdatter og ikke Hansdatter.
Venlig hilsen
Susanne Uhrenfeldt

Ole Bech Knudsen

Ole Bech Knudsen

Tor Olafsen

Hei!

I linken over leser jeg:

-   30/4 1692: (overtar etter foregående prest Jacob N. som dør 13/3 1692)
-   Carsten el.(ler) Caspar Christhopersen Aal, ........ : får han omsorgen for foregående prests barn ?
-   Gifter seg med enken etter foregående prest i 1693, Mette Laugesd, død 1753
-   4 barn
-   Se Magnus Hiersing, prest i Aarh. (Aarhus?)  Hvem er dette? Finer han ikke i registeret s. 53 (105)
-   Druknet 13/10 1704 på overfarten til Sønderho...



Hvor sannsynlig er det at Carsten (Caspar) og Mette Laugesd. er foreldrene til Inger Castensdatter f. ca. 1695 ?

Mogen Nielsen Hiersing og Inger Castensdatter døpte et pigebarn i 1723 kaldt Mette (kanskje etter Ingers mor, Mette Laugsd.?)

Mvh
Tor O.

Søren Agersnap

Det er efter min mening helt sikkert, at Mogens Hjersing er svigersøn af hr. Casten (Christoffersen) Castensen i Sneum. Det fremgår af hans bror Maturin Castensens skifte 1749 under Riberhus amt, som beskrevet i Fra Ribe Amt 1906 af J. Madsen , side 81:
"B.
Seign. Mogens Kiersing, boende i Torsager i Aarhus Stift, som har den sal. Mands Broderdatter sal. Casten Castensens til Ægte, nyder paa hendes Vegne som eneste Arving efter Faderen en Broderlod 1000 Rdl."

At han kaldes Kjersing, må bero på en skrive- eller læsefejl. De andre oplysninger er tilstrækkelige til at sikre familieforbindelsen.

Venlig hilsen
Søren Agersnap

Tor Olafsen

Hei,

Flott resonert. Bitene passer godt sammen, også i en større sammenheng.
Dette åpner for mer slektsforsking av mine aner i Danmark. Ifølge "Nygård Sedler" og "Sofus W. Wibergs præstehistorie" kommer jeg to generasjoner bakover i tid, og er foreløpig som følger:

Casten Christoffersens (All) hustru, Mette Laugensdatter:

Matte Laugsdatters foreldre:
Lauge Pedersen & Else Andersdatter (Rordby)

Lauge Pedersens far:
Peder Laugesen (Sønderho)

Else Andersdatters far:
Anders Hansen (Grimstrup)

Trenger å lese meg opp på hva alle forkortelsene i "Sofus W. Wibergs præstehistorie" betyr.
Mener å huske det sto at en av fedrene på overnevnte personer var Borgermester?
Dette er utrolig spennende. Tar gjerne i mot innspill.

Mvh
Tor Olafsen

Annette Damgaard Hansen

Det er en lidt gammel tråd, men da jer selv er efterkommer af Niels Nielsen Hjersing og Kathrine Hansdatter Owidt, kan jeg i hvert fald komme med et bud på hvem Niels Nielsen Hjersing er søn af.

I følge Nygaards sedler er Niels Nielsen Hjersing født i København i 1650:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=147456&sort=e

I København skulle der være en fontænemester i 1600-tallet ved navn Niels Andersen Hjersing gift med Anne Nielsdatter. I følge nogle slægtstavler er de Niels Nielsen Hjersings forældre. Det skal ses som et bud, da der ikke er kildehenvisninger.

http://www.grass.dk/individual.php?pid=I1468&ged=sandholtbeyer.ged

mvh.

Annette Damgaard

Kim Hovgaard Andreassen

Jeg er klar over det er en gammel tråd, men tillader mig alligevel at supplere.

Jeg er også, lige som nogle af jer andre, efterkommer af  Niels Nielsen Hjersing, som var min tip-7 oldefar.

Af En Samling jydske Testamenter fra o. 1681—1734. I Uddrag ved C. Klitgaard.

som kan findes her
https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/article/download/80070/115194

fremgår flg.:

Nr. 30. Niels Nielsen Hiersing, født 1650, den 5. Juni i Kjøbenhavn,
død 1713, 4. Søndag postEphiph. Fader: Niels Andersen
Hiersing, Fontainemester. Moder: Anne Nielsdatter. Fra sit 12—14
Aar var han hos sin Moster, der var gift med en Jens Jensen,
han kom derfra til Sr- Niels Christophersøn, Stempelpapirsforvalter
i Kbh., hvor han var i 4 Aar og var derefter Tjener hos Henrik
Daa til Borreby i 1 Aar. Derefter var han en kort Tid hos sin
tidligere Principal, der var bleven befordret til Rentekammeret, og
1668 blev han Kammertjener hos Erich Steensøn, kongelig Forskjærer.
Her var han til 1669, da han blev antaget i Kammer¬
herre Jens Rosenkrantz'Tjeneste, hvor han var i 4 Aar. 1673 blev
han Inspektør ved Rosenkrantz' Gaard Faurskov og 1674 tillige
ved Christopher Lindenous Gaard Frisholt. 1677 fik han i For¬
ening med sin Ven Albret Sørensøn Faurskov i Forpagtning. Samme
Aar, den 18. Decbr. ægtede han Cathrine Harfdatter Ovet) Kammer-
pige hos Fru Dorothea Friis. I dette Ægteskab var der 6 Sønner
og 3 Døtre, af hvilke kun den yngste Søn døde før Faderen.
1702 blev han Forvalter over Frisenborg og havde ogsaa en Tid
Bruusgaard i Forpagtning af Holger Rosenkrantz. Han døde pludse¬
ligt efter at have aflagt et Besøg hos sin Søn Hr. Jørgen Hiersing *1)
og derpaa at have sovet i nogle Timer *2).

*1) Præst til Lyngaa og Skjød og Broder til Jens Hiersing i Ørting
og Hans Hiersing i Skioholme Skovby.

Mvh
Kim Hovgaard Andreassen

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Per Nermo

.
Kjennes ev. slektsforbindelse mellom de Hjersing (Hiersing) som er nevnt ovenfor og

1)
Hans Hjersing (f. ca. 1715 ?) som var forpagter på Dronninglund slott i Vendsyssel
og gift 25 Sep 1750 med Friedriche Sophie Jensdatter Dalager (ca.1725? Rødby, Falster - 17 Okt 1758 Dronninglund) ?

2)
Karen Nielsdatter Hjersing (ca.1610-ca.1645 Ringsted, Sorø), g. ca.1631 med
magister, rektor i Roskilde 1630,  sogneprest i Ringsted 1638, Albert Jørgensen Altewelt (ca.1595? Roskilde - 1657 Ringsted) ?
.