Forskning igennem familiemedlemmer?

Startet af Hans Pedersen, 03 Feb 2017 - 21:39

Forrige emne - Næste emne

Hans Pedersen

Hej!

Jeg skriver for at spørge om hjælp eller gode råd når man søger om billeder og information igennem slægtninge. Jeg har prøvet at få adgang især til billeder af min familie igennem en slægtning men har dog ikke haft meget held.

Han har ellers været meget behjælpelig, men virker ikke til at ville dele billeder af vores fælles slægtninge. Jeg kan ikke få et klart svar for hvorfor han ikke ønsker at dele dem, men det har været lidt frustrerende. Han er den sidste og eneste i familien som har disse billeder, og skulle han gå bort ville de nok gå tabt.

Jeg har selv en lidt anden tilgang til slægtsforskning. Jeg elsker at hjælpe andre med deres forskning og synes netop det derfor er vigtigt at sørge for at  information og billeder ikke går tabt.

Er der andre herinde som selv har haft svært ved at få deres familie til at hjælpe og eventuelt har gode tips eller råd?

Jens Kristian Noe

Der var en slægtsforsker i Viborg, som lå med store mængder af billeder og folk havde betalt mange penge, men så døde han pludselig og det giver jo mange frustrationer. Det er nogle gange sådanne gamle fordomme, som ligger.
Hvis du har mulighed for personlig kontakt med din slægtning, så kan du måske skanne billederne, eller få taget gode fotos. Det er dog bedre ind ingenting. Mange steder ligger der også store billedmængder i lokalarkivet. Det kunne også være en mulighed. Din slægtning synes at have nogle personlige grunde til ikke at ville dele.
Venlig h. Jens K. Noe
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Mikkel Eide Eriksen

Hej Hans

"Dele" kan jo betyde mange ting.

Jeg tror oftest at det bunder mere i mangel på tid/"energi" end egentlig modvilje.

Måske orker han ikke sidde og scanne alle billederne selv, og han tør ikke sende dem med posten til dig (hvem ved om de går tabt?).

Har du prøvet at foreslå at komme forbi med en bærbar computer og en scanner og scanne dem "under hans åsyn"? Som "betaling" kan han jo få en kopi af de scannede billeder, og måske kan i drikke en kop kaffe imens og udveksle historier... Så kan han da i det mindste se at du ikke sætter fedtefingre eller kradser med neglene i billederne ;) Det kan så være at du ikke har lyst til at sidde der hos ham, og det er så også forståeligt nok.

Jeg har selv kendskab til nogle billeder som jeg ufattelig gerne vil have kopier af (har kun nogle meget små dårlige nogle fra internettet), men indtil videre er ethvert forsøg på at få ordenlige kopier af dem mislykkedes.

Jeg tror desværre ikke man kan gøre andet end at tilbyde en byttehandel med egne billeder eller oplysninger/anekdoter om de fælles forfædre eller evt. om far/mor-brødre/fastre/mostre/osv... Måske kan man prøve at kontakte vedkommendes børn...?

Blot et par tanker

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Hans Pedersen

Hej igen!

Tak for hjælpen. Jeg tror det vil give mere mening hvis jeg skriver lidt mere om min specifikke situation. Desværre bor jeg i USA og min slægtning bor i Danmark. Jeg har heller ikke mulighed for at rejse til Danmark i den snareste fremtid.

Jeg blev sat i kontakt med denne slægtning igennem min onkel. Han sendte mig et dokument med mange spændende historier og billeder som dette familiemedlem har samlet. Vedkommende har åbenlyst gjort et stort stykke arbejde og jeg var meget taknemmelig. Dog er mange af billederne afskåret, meget små eller har tekst over folk's ansigter, hvilket gør det næsten umuligt at fremkalde dem og lave et fotoalbum.

Der eksisterer også en bog fyldt med tegninger fra min Tip-oldefar, men min slægtning har kun sendt os nogle af billederne selvom de skulle være scannet. Så alle billederne findes allerede på vedkommendes computer.

Jeg ved ikke om jeg måske har virket for ivrig, men jeg tror modviljen stammer fra alt det hårde arbejde vedkommende har lavet for at samle alt denne information og billeder. Han anser det for at være hans, og ikke tilhøre familien som helhed, hvilket jeg er meget uenig i.

Men lige nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg kan gøre ved det. Selvom jeg synes det ikke er retfærdigt, bliver jeg nød til at respektere hans ønsker.

Desværre har jeg ikke noget selv at byde. Min familie mistede selv mange af de billeder som han har fundet igennem andre familiemedlemmer som nu er gået borte. Jeg tilbød at dele den information som jeg har fundet fra vores amerikanske familie, men han virker ikke interesseret i dette.

Mikkel Eide Eriksen

Av ja, der er et helt ocean imellem jer, det besværliggør det ret så meget.

Har du evt. en vild anekdote om den amerikanske del af familien? Måske nogle har været i krig eller har smuglet spiritus under forbudstiden? Jeg mener, selv hvis historien i sig selv ikke er noget at komme efter kan den måske bruges som lokkemad...

"Vidste du at din bedstefars lillebror i en periode var ansat af selveste Alphonse Capone?", men mere får han ikke at vide før han hoster op med billeder ;)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Hvad med at tilbyde at lave denne persons anetavler; - hvis opgaven er meget stor, så dog i en light udgave.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kirsten Ørum

Hej Hans

Jeg har selv slægtninge med et ocean imellem dem og mig.

Der er også et "ocean" til forskel fra ane til ane, om den interesserede bor på den ene side af oceanet eller den anden, alder kan være en anden.

For personer vest for oceanet gør det sig oftest gældende, hvor langt ud i anerækken de nulevende er placeret.

For personer øst for oceanet forholder det sig ofte således, at den oversøiske kontant ofte kun rækker i begrænset tid/omfang ("de" er jo for længst afskrevet)

Og så er alderen afgørende for, hvor meget man kan/vil lægge i kontakten. Og "man" sender i hvert fald ikke sine anebilleder over oceanet til udlån.

Mit bedste forslag er, hvis du kan finde en anden ane i Danmark - selvom han/hun er længere ude i rækken - som kan være mellemmand.

Mvh
Kirsten


Anne Marie Holck

Hans tøven kan måske også skyldes, at han har dårlige erfaringer, og f.eks. ikke ønsker at udlevere familiebilleder, der risikerer at blive udstillet på nettet, hvor de kan blive misbrugt i diverse programmer og søgemaskiner.

Sådan har jeg det selv, og jeg udleverer ikke billeder og data mere uden videre!