Niels Nielsen Krog, Nykøbing mors. 1700 tallet

Startet af Tina de krak, 18 Aug 2012 - 15:06

Forrige emne - Næste emne

Tina de krak

Kan ikke finde ud af at hive det gamle frem og ændre, derfor denne nye tråd.

Roder stadig i min krog familie og er kommet tilbage til endnu en Niels Nielsen Krog  ;)

Denne Niels Nielsen Krog bliver gift med Anne Nielsdatter Rieber d. 6/12 1733, i denne er der ingen familie som forlover.

Han dør i 1747 af informationer får jeg "12 maj 1747 blev Niels Nielsen Krog begravet med ligprædiken "

Der er ikke flere informationer om ham da hun dør "31 oktober 1782 Niels Nielsen Kroghs enke Anne Rieber Krogh gammel 80 år"

Af børn får de :
2/10 1735 Lene
13/9 1737 Helvig
11/10 1739 Niels. Lige linie
8/9 1741 Niels. Om ham har jeg fundet en tekst om de gamle degne i KARBY-HVIDBJERG-REDSTED

Ingen af fadderne er en Krog.

Er der andre der arbejder med denne familie og som kan sige mig hvor og hvornår denne Niels Krog er født.

Hans Poulsen



Hej Tina

"Ingen af fadderne er en Krog".

Det ville næsten også have forbavset mig. Ingen tvivl om, at familien i dagligdagen hed Krog, men i kilderne kan det være, at kun patronymerne er anvendt.

Derfor må du om bag ved hver eneste fadder for at se, om der dér skjuler sig et familiemedlem, som du kan bygge videre på.

Altfor ofte står der bare *Peter Jensens kone* eller *Smedens kone* eller lignende, og da må du prøve at finde navnene på disse *koner*.

Fadderne kan også være personer, der er ukendte i sognet, da det er folk, der har fået et godt øje til en ungmø eller ungersvend i sognet - og som kort tid efter bliver viet i sognet og får børn, muligvis i en anden rækkefølge.

Venlig hilsen og god søndag - tag nu det uldne undertøj på, da der meldes om kun 30 plusgrader

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tina de krak

Grunden til min stædige fastholdelse af at det skal være krog som efternavn, er at de bruger det konstant og hele tiden i kirkebøger og folketællinger.
Hvis de har faderens navn som efternavn bliver det som i dette tilfælde Nielsen Krog, derfor ved jeg at faderen burde hedde Niels og at de andre der hedder andet end Nielsen Krog er familie et eller andet sted. De er ret mange de Krog og godt fordelt i Jylland.

Fandt noget der tydede på at min Krog har en bror der hedder Christen og at han skulle være født 1729 i Ålborg, men desværre fandt jeg hverken Christen, Niels eller nogen anden Krog.  >:(

Men tak for svaret
Tina

Hans Poulsen



Hej Tina

Tak for dit svar!

"Kan ikke finde ud af at hive det gamle frem og ændre, derfor denne nye tråd".

Hvis der er tale om en alenlang, gammel tråd, bør du bede om hjælp til at finde den, så andre ikke sidder og bruger tid på data, der forlængst er kommet på bordet.

Jeg savner amt, herred, sogn, tidsinterval, opslagsnummer etc. på samtlige de personer, som du nævner i dit første indlæg - fødsler, konfirmationer, som blev indført i 1736, vielser, dødsfald etc.

Hjælp består ofte i at kontrollere de data, som slægtsforskeren selv har fundet frem til. Det kan ikke forventes, at andre nødsages til at bruge halve og hele timer for at lede efter efter skriftsstederne i de forskellige kilder.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tina de krak


Det gamle Niels Nielsen Krog indlæg er om hans barnebarn. Slås med denne kære familie fra Niels krog født i 1773 og til denne Niels Nielsen Krog. Har næsten styr på Niels Andreas Krog 1803- 1859. Men kan se at de gifter sig ind i hinanden igen ved en af mine sidegrene.

Nå til nuværende problem  ;D

Det hele forgår i Nykøbing sogn, Morsø Sønder herred, Thisted amt.


Niels Nielsen Krog bliver gift med Anne Nielsdatter Rieber d. 6/12 1733. Kirkebog 1684 - 1761 ops.59


Af børn får de :
2/10 1735 Lene Kirkebog 1684-1761 ops 106, hun dør i Nykøbing, Fandt det ved et tilfælde. Kirkebog 1762-1814 ops. 198

13/9 1737 Helvig. Kirkebog 1684-1761 ops 108
11/10 1739 Niels. Kirkebog 1684 - 1761 ops. 110. Han er min lige linie
8/9 1741 Niels. Kirkebog 1684 - 1761 ops. 112.Om ham har jeg fundet en tekst på denne hjemmeside om de gamle degne. http://www.thistedmuseum.dk

Niels Nielsen Krog dør 1747 kirkebog 1684- 1761 ops.102
Anne Nielsdatter Rieber dør 1782 kirkebog 1762-1814 ops. 181.

Det er hvad jeg p.t. har fundet ud af om denne familie.Denne weekend har jeg været begravet i de børn som Niels fra 1739 får, hvem de bliver gift med og hvor mange børn de får.

Synes i det hele taget det er en irriterende stor familie med en hule masse forgreninger (men det er også det sjove  ::). Men synes da jeg er ved at få et lille overblik.

På forhånd tak til dem der har mod på at grave i denne familie.

Tina