Søndre kirkegaard, Aalborg

Startet af Susanne Andersen, 18 Aug 2012 - 00:26

Forrige emne - Næste emne

Susanne Andersen

Hej

Jeg leder efter hvilket sogn Søndre kirkegaard lå under. Via Google blev jeg henvist til Margrethe sogn, men desværre kunne jeg ikke finde det i kirkebøgerne i AO. Så det må have hørt under et andet sogn, men hvilket?

mvh. Susanne, Randers

Hans Poulsen


Hej Susanne

Som næsten-aalborgenser er det beskæmmende for mig, at jeg ikke er fortrolig med navnet Søndre Kirkegaard.

Google har mange hits:

"Søndre Kirkegaard, Aalborg".

Prøv at se lidt på disse hits. Et yderst forsigtigt gæt er, at du skal i Budolfi sogns kirkebog.

Godt, at du fik bynavnet med i din emnerubrik - det vil kalde Aalborg-kendere på banen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bente Holst

#2
Hej Susanne

Jeg er ikke helt sikker, men et bud kunne være Ansgar sogn.

mvh. Bente

Tilføjet: Margrethe Kirken er af nyere dato, kan ikke huske præcis hvornår den blev bygget.
Den er fra først i 70erne.

Simon Rix Holländer Jensen

Hej

Jeg er selv fra Aalborg, men jeg har aldrig haft noget med Søndre Kirkegaard at gøre.
Her er dens placering i Aalborg:
http://maps.google.dk/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&q=Blomstermarken+62+,+Aalborg&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x46493254e1f15c35:0x168ab322d9723427,Blomstermarken+62,+9000+Aalborg&gl=dk&sa=X&ei=cVcvUNzyMqiP4gTvjYGACQ&ved=0CAkQ8gEwAA


I følge nogen gamle kort, så er det at finde i Budolfi Sogn.
http://www.aalborgkommune.dk/Om_kommunen/kort-over-kommunen/historiske-kort/Documents/sogn_syd.htm
- Billede 4. Øverst ses Aalborg Bymidte med Vesterå til venstre (dengang var det en å). Syd for den løber den nuværende Hobrovej. Blomstermarken ligger vest for Hobrovej. Så der er ingen tvivl :)

Simon Rix Holländer Jensen

Glem hvad jeg skrev. Ved siden af Søndre Kirkegård på Blomstermarken ligger Margrethe Kirken på Revlingebakken - næsten ryg mod ryg. Kirken bruger denne som kirkegård kan jeg ikke finde ud af. Søndre Kirkegård er i hvert fald fra mindst 1933, hvor dens kapel blev opført. Margrethe Kirken er 40 år yngre og ligger i Ansgars Sogn. Ansgars kirke blev indviet i 1929.

Så Søndre Kirkegård ligger i Ansgars Sogn!

:) Undskyld forvirringen :)

Hans Poulsen



Hej Susanne

Stop gættelejen og fortæl, hvilket år du søger i kirkebogen i plus navn.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gitte Johansen

Når man eksempelvis tager Ålborg Budolfi, 1940-1946, er der en del, der bliver begravet på Søndre Kirkegård.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kenneth Knudsen

Kirkegårdene i Aalborg (såvel som i andre større byer) er kommunale og har ikke tilknytning til specifikke sogne.
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Susanne Andersen

hej

Så stopper jeg med gættelegen. Jeg prøver at finde ud af i hvilket sogn en slægtning blev begravet i. Jeg ved at han blev begravet i Søndre kirkegaard, Aalborg i sept 1945. Dato ved jeg også. Men jeg vil nemlig finde ud af hvor hans kone blev begravet og hvornår. Jeg ved dog at hun døde efter 1956, da hun nåede at holde 70 års fødselsdag. Ååååh jeg vil sådan ønske at digitale aviser var kommet på online, men desværre er den forsinket. Men jeg vil prøve at Ansgar sogn og derefter Budolf sogn. Tak for hjælpen, venner.

mvh. Susanne, Randers

K. Thidemann

Ja, Kennet Knudsen har ret.

Jeg bor ikke langt fra kirkegården. Mange bliver begravet fra kapellet på selve kirkegården.

----

Herunder link til Aalborg ældste kirkegård "Almen kirkegård" - brochure for slægtsinteresserede.

https://www.aalborgkommune.dk/Borger/Kultur-natur-og-fritid/Parker-og-groenne-omraader/Kirkegaarde/Documents/Kendte-personer-begravet-paa-Almen-Kirkegaard.pdf
mvh K.Thidemann 9000