Hvem er Jep Jensens forfædre

Startet af Gurli Kristensen, 06 Dec 2010 - 16:24

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

 Hej alle

Jeg mangler hjælp til at finde oplysning om Jep Jensens forældre og bedsteforældre.

Jep Jensen er født i 1734 i Viborg, Harre, Åsted kb. 1659-1744 opslag 87, øverst. Han bliver gift med Kirsten Christensdatter i Åsted den 31.10.1762. Mads Christensen i Selde og Søren Nielsen Gregersen er forlover.

Jep Jensens forældre skulle være Jens Christensen og Kiersten Jepsdatter. Ud over Jep får de i 1727 i Åsted opslag 64 (1659-1744) Christen der dør, og Christen i 1730 opslag 76.

Jens Christensen og Kiersten Jepsdatter vielse har jeg ikke fundet.

Jens Christensen dør i Åsted i 1747, 46 år gl. opslag 12 i kb. 1744-1808. Men hvem er hans forældre.

Kiersten Jepsdatter er jeg også i tvivl om. Måske stammer hun fra en familie i Selde, men jeg kan ikke med sikkerhed se forbindelsen. Så jeg håber på hjælp til at komme videre i begge familier.

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hans Poulsen



Hej Gurli

Denne FS-udskrift bliver du ikke meget klogere af, da du sikkert allerede havde gættet dig til, at vielsen fandt sted omkring 1727, hvor det første barn blev døbt:


KIRSTEN JEPSDATTER Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  About 1706   

Christening: 
Death: 
Burial: 
   

Marriages:
  Spouse:  JENS CHRISTENSEN  Family
  Marriage:  About 1727   Of Nissum, Aasted, Viborg, Denmark

=====

- og heller ikke denne her bringer noget, du ikke vidste i forvejen:

JENS CHRISTENSEN Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death:  1747   

Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  KIRSTEN JEPSDATTER  Family
  Marriage:  About 1727   Of Nissum, Aasted, Viborg, Denmark

 
Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gurli Kristensen

Hej Hans

Tak for dit indlæg.

Ja, du har ganske ret, de må være gift omkring 1727. Det første barn jeg har fundet er i 1727, men måske har jeg overset et. Jeg har set efter deres vielse fra først i tyverne.

FS mener også at Kiersten er født omkring 1706, men da jeg ikke kan finde hende død, ved jeg ikke om der er hold i det.

Der er i nabosognet Selde en Kiersten Jeppesdatter, der er født i 1699, det kunne måske også være hende. Hendes mor hedder Inger og min ane Jep Jensen døber et barn Inger, men jeg har ikke været i stand til at finde det afgørende bevis. Så her håber jeg på lidt hjælp.

Med venlig hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hans Poulsen



Hej Gurli

"..Jep Jensen døber et barn Inger.."

ja, og Inger er tilsyneladende nr. to barn i rækken.

Begge børn blev givet konfirmeret. Konfirmationen blev indført 1736, men om kirkebogen bringer noget ny ved de to døtres konfirmationer, er nok tvivlsomt.

INGER JENSDATTER Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  1728   Nissum, Aasted, Viborg, Denmark

Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  JENS CHRISTENSEN  Family
  Mother:  KIRSTEN JEPSDATTER


==========

"..Der er i nabosognet Selde en Kiersten Jeppesdatter, der er født i 1699..".

Bid dig fat i hende - de to første døtre blev døbt Kirsten og Inger, og selv om det var gængse navne, lugter det lidt af fisk.

Generelt vil jeg sige: Så langt tilbage i tid og med ufuldstænidige kilder er det værd at studere samtlige bipersoner (faddere og forlovere) i håb om, at én af dem *sladrer* om noget betydnignsfuldt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gurli Kristensen


Hej Hans

Tak for dit svar.

Jeg vil endnu engang se på diverse faddere, det kunne jo være jeg havde overset noget der kan bringe nyt lys over forfædrene. Jeg har set meget på "mine" faddere og familien fra Selde uden at finde noget brugbart, men jeg må på den endnu en gang.

Jeg har lige været i kb. 1659-1744 igen og er i tvivl, om der er endnu et barn på opslag 61 i 1724. Jeg har lidt svært ved at tyde det hele. Er det deres barn kan de jo være viet før 1720.

Med venlig hilseen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Niels Bjøreng

Jo, den er god nok. På opslag 61 får Jens Christensen i Nissum en søn Christen.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng  9400

Gurli Kristensen


Hej Niels

Tak for tydningen. Så må jeg se om jeg også kan finde ham død, da der kommer en ny Christen i 1730.

Men jeg er endnu ikke helt sikker på hvor Jens Christensen og Kiersten Jepsdatter kommer fra. Dog har jeg stor tiltro til at Kiersten Jepsdatter er fra Selde, da der ved deres børns dåb er faddere med der fra.

Med venlig hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Niels Bjøreng

På opslag 103 4 Advent 1740 begraves Jens Christensens søn i Nissum Jacob 7 år. Men jeg kan nu ikke finde ham døbt.

Hvorfra ved du, at Jens Christensens kone hedder Jepsdatter?

Venlig hilsen

Niels 9400

Gurli Kristensen

Hej Niels

Tak for oplysningen om Jacob. Så må jeg se om jeg kan finde ham født.

At Jens Christensens kone er Kiersten Jepsdatter, er det jeg forsøger af få bekræftet ved børnenes dåb. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i hende, da FS har hende sammen med Jens Christensen som iflg. dem skulle være død i 1747. Denne begravelse har jeg fundet, hvor Jens Christensen dør 46 år gl. Jeg har i 1702 fundet en Jens født som søn af Christen Mortensen, men om det er min aner er jeg slet ikke overbevist om endnu. Jens Christensen får i 1734 min ane Jeppe og han kunne være opkaldt efter sin morfar, da den tidligere søn Christen vel er opkaldt efter farfar. Jeg modtager meget gerne nye oplysninger, for måske er det nogle helt andre forfædre der skal findes.

med venlig hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Niels Bjøreng

FS har af og til nogle helt vilde bud på familierelationer. Det er måske også tilfældet her.

Hvad med opslag 52 fra Aasted kg 24/1-1721, hvor Jens Christensen af Selde troloves til Kirsten Nielsdatter? Den tror jeg mere på.

At Jens Christensens kone hedder Kirsten er sikkert.

Venlig hilsen

Niels  9400

Gurli Kristensen

Hej Niels

Tak for dit svar.

Ja FS har mange tilfældigheder, der skal man virkelig passe meget på, men ind i mellem kan det dog være en hjælp i den rigtige retning.

At Jens Christensens kone hedder Kirsten er jeg også sikker på. Men efternavnet er jeg i tvivl om. Jeg må forsøge om jeg kan følge Kirsten Nielsdatter.

I Åsted sogn er der tilsyneladende 2 Jens Christensen, den ene - min - af Nissum og den anden af Hiordbusch. Jens Christensen af Hiordbuschs kone hedder Kirsten Andersdatter, det fremgår ved introdution. De to Jens Christensen er også med til hinandens børns dåb.

Og så må jeg lede efter Jens Christensen omkring 1700 i Selde, og se om det giver resultat.

Med venlig hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Niels Bjøreng

I Selde døbes 5/12-1700 en Jens som søn af Christen Jensen og Maren Jepsdatter i Kjærgaard.

Venlig hilsen

Niels  9400

Gurli Kristensen

Hej Niels

Tak for det. Det kunne aldersmæssigt godt passe på min Jens Christensen.

Men hvor har du oplysningen om, at hans mor skulle være Maren Jepsdatter?. Det står da vist ikke ved dåben.

Venlig hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Niels Bjøreng

Hendes navn står ved introduktionen i 1701.

Jeg har ikke angivet opslag, idet jeg har kb i papirkopi.

Hilsen   Niels  9400

Niels Bjøreng

Christen Jensen og Maren Jepsdatter vies i Selde 2/2-1693.

Christen Jensen begraves Selde Festo 1ma Pasch 1734, desværre uden aldersangivelse.

Maren Jepsdatter er nok hende, der begraves Selde 11/7-1742 som den gamle jordemoder Maren Kjærgaards, 82 år.

Hilsen  Niels  9400

Gurli Kristensen

Hej Niels

Tak for det.

Jeg har fundet ham på opslag 35. Og fundet hans forældre Christen Jensen og Maren Jepsdatter gift i Selde 2. febr. 1693 opslag 28. Christen Jensen er begr. den 2. maj 1734 i Selde opslag 115. Så har jeg lidt at arbejde med, og Kiersten Nielsdatter må jeg også få kigget på.

Venlig hilsen

Gurli

Jeg havde skrevet ovennævnte da dit indlæg kom, tak
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen