Få information om person avliden 2012

Startet af Peter Wirdemo, 13 Aug 2012 - 12:17

Forrige emne - Næste emne

Peter Wirdemo


Hej!

Hur bär man sig åt för att i Danmark få information om en avliden person som dog i år, 2012?

Det gäller min farfar, och det jag önskar veta är om han fått fler barn än min pappa, född: 1950 i Sverige, och all annan information som finns att hitta. Kan jag beställa bouppteckning från någonstans eller på annat sätt få information?

Han är begravd i Avnede nära Nakskov, kan man kontakta någon "rette henvendelse" där för att få fram information eller hur bär man sig åt? Min pappa har inte blivit informerad alls, inte ens att han avlidit.

Personuppgifter på Karl Peter Larsen:

Född: 18 oktober 1926 -Køge, Roskilde, Danmark
Död: 9 Februari 2012 - Avnede, Danmark

Jag vet att han flyttade från Sverige till Danmark 1978, och jag har lite koll på hans föräldrar och hans 4 äldre syskon, men mer vet jag inte om honom. Det som är av intresse är åren 1940 - 2012.

Tack på förhand för hjälp i denna fråga!

MVH Peter Larsen

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag är inte förvånad att din pappa inte fått information om sin fars död. Antagligen är din pappa inte antecknad någonstans i Danmark.
Har du rätt dokumentation/intyg från t ex det svenska skatteverket alt. intyg från farfars personakt (finns på ett landsarkiv) att farfar är din fars pappa, bör du få tillgång till bouppteckningen.
Jag tror att det kan vara ett ärende där du kan behöva anlita en jurist. Det finns en arvsaspekt.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

#2
Ring til Borgerservice i Nakskov og få fåd om hvoircdan du går videre:

http://www.lolland.dk/Borger/Borgerservice.aspx
----------------------

Du kan også prøve at søge ham i Statstidende:
http://www.statstidende.dk/
----------------------

Måske de vil hjælpe med at oplyse om der har været en dødsannonce:
http://folketidende.dk/
-------------------------

Dødsannoncer på nettet:
http://www.afdoede.dk/index.php?page=main&area=5
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Peter Wirdemo

Hej!

Tackar för svaret! :) Okej, i första hand är det ur släktforskningssyfte och rent intresse som jag önskar få ta del av så mycket information som möjligt, och det var mer ett förslag att man kanske kunde utgå från en eventuell bouppteckning. Det är inte säkert att det ens har utfärdats någon bouppteckning? Hur får man i så fall reda på mer information?

Om jag skaffar personbevis för mig själv i Sverige, behöver jag även min pappas personbevis för att kunna efterfråga information ifrån Danmark? Är det ett "rette henvendelse" jag ska kontakta, och i så fall vilket?

Hur får jag ett intyg från farfars personakt? Är det från landarkiv i Sverige eller i Danmark?

Tack på förhand!

MVH Peter Larsen

Peter Wirdemo

Tack igen! :) Ska testa gå vidare med de tipsen jag fått nu!!, och återkommer om jag "kör fast" ;)

Eva Morfiadakis

Din farfars personakt är svensk - alla bosatta i Sverige från 1947 har en personakt.  Den finns på det Landsarkiv som församlingen där han bodde före utflyttningen till Danmark, tillhör. Är det i Malmö eller Stockholm finns akten på Stadsarkivet i resp stad.
Lättast är att kontrollera hos Skatteverket om han är antecknad som far till din pappa. Då kan du be skatteverket att skicka ett utdrag till din pappa där hans faders namn framgår. Har just nu glömt vad utdraget kallas, kanske personbevis.
Var dina farföräldrar gifta står hans namn säkert där, lite osäkert om din pappa är född utom äktenskap. Då måste du leta fram hans personakt (arkivarien gör det).

Anne M:s första länk är ett bra förslag.


Eva M
Eva M

Peter Wirdemo

Aha okej, tack då förstår jag! Jag hittade även lite information på http://www.statstidende.dk med meddelelsesnummer S09032012-165. Nu har jag lite mer information, som adress osv, att arbeta vidare på!

Återigen stort tack för all hjälp!  :) // Peter

Hanne Bjørn

På OIS er der denne oplysning om huset Torpe Byvej 3

Ejers navn    Boet efter Karl Peter Larsen 
Ejers C/O navn    Forbeholdt ejer - kræver at du er logget på 
Ejers adresse    Forbeholdt ejer - kræver at du er logget på 
Udvidet adresse    Forbeholdt ejer - kræver at du er logget på 
Skødedato    16-09-2002 

Så huset er åbenbart ikke solgt endnu.

hilsen
Hanne Bjørn

Peter Wirdemo

Hej! Okej, tack! Vilka slutsatser kan man dra av att huset inte är sålt? Bor det kvar någon släkting eller är ärendet pågående fortfarande?

Eva Morfiadakis


Nu tycker jag att det inte längre handlar om släktforskning när man börjar undra varför ett hus efter en nyligen avliden inte är sålt. Du får tänka dig situationen översatt till svenska förhållanden.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

#10
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hanne Bjørn

Ved at finde at huset er et dødsbo, er der jo ingen enke. Så vidt jeg kan se søger Peter efter om farfar har været gift og havde børn.
Jeg har fundet mange oplysninger ved at følge tinglysningen.
hilsen
Hanne Bjørn

Peter Wirdemo

Hej! Japp jag tar saken vidare med de kontaktvägar jag hittar där och försöker hitta släkt den vägen. Tack för all hjälp! /Peter