Stambog for "Holsteinsminde" opdragelsesanstalt

Startet af anne-kirsten glumsø, 10 Aug 2012 - 19:14

Forrige emne - Næste emne

anne-kirsten glumsø

Kære forum.

Jeg har tidligere haft en forespørgsel ang. Frederik Theodor Larsen, som blev født på fødselsstiftelsen d.15.april 1881. Forældrene ubekendte.
Inger-Lise Legarth hjalp mig på vej, ved at oplyse mig navnet på plejeforældrene, som var godkendt af både pastoren og sognefogeden. Alligevel fik drengen en meget omtumlet barndom med mange flytninger. I 1891 afleverer de ham på  "Holsteinsminde".
Det er nu lykkedes mig, at finde ham konfirmeret i Førslev kirke,Øster Flakkebjerg, Sorø A. søndag den 12. april 1896.
Forældre (plejeforældre)  oplysninger: Ikke opgivet !

Hvad sker der efter konfirmationen ?

Jeg har fundet en stambog for Holsteinsminde under  "Starbas"
Hvilke oplysninger kan man læse i en sådan  protokol ?

År: 1889-1905
Indhold: Stamprotokol l
Bestillingsnr.: 20
Omfang: 1 bd

Arkivalierne skal benyttes på Kbhn.`s stadsarkivs læsesal.

Kan du hjælpe mig videre ?

med venlig hilsen
Anne-Kirsten Glumsø

Anni Bruhn Johansen

Hej Anne-Kirsten.

Min far kom på "Holsteinsminde" i 1914 anbragt af fattigvæsenet i København.
Han var på skolen til sin konfirmation i 1921 - konfirmeret i Førslev kirke.

Jeg har besøgt "Holsteinsminde" efter forudgående aftale, hvor de havde ført en slags protokol
over ham til hans 18. år, hvor fattigvæsenet i København havde afslået at hjælpe indtil hans 21. år,
som "Holsteinsminde" eller havde søgt om.

"Holsteinsminde" havde gemt en del breve, som min far havde skrevet til børnehjemmet
efter han havde forladt dem.
Jeg var så heldig, at han havde ført korresspondance med "Holsteinsminde" indtil 1933.

Han skrev en del om, hvad han havde lavet efter 1921.
Jeg fik lov at fotokopiere disse breve, og de gav mig stor viden om hans liv indtil 1933.

De havde også gemt konfirmationsbilleder, som jeg også fik lov at fotografere.
Det eneste billede jeg har af min far som barn.

Måske kan min erfaring hjælpe dig videre!

Hilsen Anni.

anne-kirsten glumsø

Hej Anni,

Tak for oplysningerne - det var jo rørende læsning. Håber jeg kan være lige så heldig som dig, selvom der er en vis forskel i tidsperioden.

med venlig hilsen
Anne-Kirsten

anne-kirsten glumsø

Hej Anni.
Jeg gjorde det samme - kontaktede  "Holsteins minde" som du anbefalede, og fik i dag en kopi af stamkortet, som giver et godt indblik i drengens ophold dèr.
Imponerende at finde personlige oplysninger, som ligger over 100 år tilbage i tiden.

Tak for tippet
med venlig hilsen
Anne-Kirsten

Anni Bruhn Johansen

Hej Anne-Kirsten.

Hvor er jeg glad for at mine erfaringer kan hjælpe dig videre med din slægt.

Ja, det er imponernde at sager bliver gemt så langt tilbage.

Min fars søster kom på pigehjemmet " skovgården", som ligger tæt ved "Holsteinsminde"
og som næsten op til den tid var ledet af den samme person.
Desværre havde de kasseret alle oplysninger om deres piger frem til 1948.

Man er ikke heldig hver gang.


Hilsen Anni.

Signy Svare Winther

Hej ja jeg kan ikke undlade at fortælle at jer var spejder i 1961 i Fuglebjer og vi kom på besøg på Skovgården, Højbjerg pr. Sneslev, vores tropfører Evar Bergo var et socialt menneske, så vi piger blev sendt ud på skolehjemmet til forskellige spejderøvelser og hyggeligt samværd.
Samtidigt gik jeg til dans i Fuglebjerg hvor danseskolen blev sendt ud til drengehjemmet Holsteinsminde for at lære dem at danse, jeg dansede med en flot fyr fra Bornholm, men husker ikke hans navn. Ja vi havde kontakt til de to opdragelses steder, og vi vidste godt at dem der boede der havde haft eller havde deres problemer.

     
Med venlig hilsen
Signy Svare Winther
Hårlev