Tilgængelighedsregler

Startet af Niels Andersen, 08 Aug 2012 - 23:34

Forrige emne - Næste emne

Niels Andersen

Kære alle,hvad gør man når arkivalier løber fra 1924 til 1970 og skal se noget fra 1930.
På Rigsarkivet siger man at der skal gå 75 år fra 1970,man kan ikke afdække det jeg ikke må se,i mellemtiden er jeg jo både død og borte inden vi når 1970 + 75 år.
mvh Niels Andersen.

Jesper Skov

Hvilke arkivalier er der tale om? Henvisning?

Er det arkivet, der siger, at de ikke kan dække det til?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Niels Andersen

Hej Jesper Skov og tak for di deltagelse,det drejer sig om folkeregisterkort som i perioden 1924 - 1970 er arkiveret på en filmrulle.Jeg skal bare se nogle få data om hvor vedkomne er flyttet hen i 1930 altså mere end 75 års tilgængelighed,jeg mener derfor ikke at arkivet lever op til deres egne regler jeg tror endvidre at de regner 75 år fra 1970 men jeg kan jo ikke gøre for at de har arkiveret som de har.mvh Niels Andersen.

Hanne Bjørn

Arkiverne tilbyder opslag i disse arkivalier mod betaling. Problemet er jo, at hvis du skulle kigge på denne film, vil du få mulighed for at se private ting op til 1970.
Dette gælder også der, hvor kortene stadig opbevares i orginaler.
Så folkeregisterkort er lukket for selvbetjening indtil, som du skriver 2045.
hilsen
Hanne Bjørn

Niels Andersen

Hej Hanne Bjørn,ja man skulle tro at de er jyder,de står altid med hænderne fremme.Problemnet er jo jeg ikke får en fast pris på det,de skriver bare en timepris og ikke hvor længe de vil være om det,ville vi entrerer med en maler uden at vide hvad det koster? nej vel.mvh Niels Andersem.

Verner Bentsen

Der er da mulighed for tilladelse ved at udfylde den relevante ansøgning:

http://goo.gl/fffCB

mvh Verner

Niels Andersen

Hej Verner,jeg har faktisk udfyldt en sådan ansøgning men der er jo en behandlingstid.mvh na.

Hanne Bjørn

Jeg var på arkivet i Viborg i går, hvor jeg tog en vejledning til Folkeregistre.
Det er vidst den samme som kan ses på hjemmesiden.
http://www.sa.dk/content/dk/ydelser_og_produkter/servicedeklarationer/identificering_af_oplysninger_om_enkeltpersoner_i_folkeregistre
hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

John Nielsen

Hej Niels

Ja, i praksis er materialet utilgængeligt når det er afleveret til arkiverne.
Jeg fik næsten alle mine af interesse hos kommunen til 52 Kr. stykket med både CPR og folkeregister oplysninger.

Så hvis man støder på kommuner der ikke har afleveret folkeregistermaterialet så er det med få dem hentet.
Man skal være opmærksom på at materialet er kommunalt baseret, dvs hvis vedkommende flyttede rundt så skal man have fat i alle kommunerne.
Det betyder også at man kan være heldig at en eller flere af kommunerne ikke har afleveret.
Grundoplysningerne er sandsynligvis de samme, mens adresser og flyttedatoer kun gælder indefor kommunen.

Hilsen John Nielsen

Hanne Bjørn

Der findes også eksempler på kommuner, som har hjemtaget deres materiale fra arkivet.
Men de skal nok have et Stadsarkiv for at kunne gøre det.
Så skal de ikke betale Arkiverne for at lave opslag.
hilsen
Hanne Bjørn

Niels Andersen

Til Hanne Bjørn,den der den kendte aligevel ikke,det er et forsøg værd tak for det.MVH Niels Andersen.