Hvem nåede at holde guldbryllup i din slægt ?

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 08 Aug 2012 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

hej til alle

Jeg ved ikke om det er det rigtige Forum - det skulle vel have været under slægtshistorier - men jeg vil gerne have at vores brugere kan være med.

Jeg leder for tiden efter en ane der døde omkring 1890 - men hendes mand var død i 1889, og de var blevet gift i 1840. Selv om han ikke var min ane - kun hende kunne jeg godt have undt dem at få et ekstra år og en måned mere så de kunne have fejret guldbryllup.

For det var jo ikke en hverdags begivenhed den gang. Og fordi jeg selv og min mand lige har nået denne milesten for en måneds tid siden har jeg ledt i resten af mine direkte aner for at se hvor mange jeg kunne finde.

Det blev til flere der havde været gift i over 40 år - men der var kun et guldbrudepar - og det var helt tilbage i 1753 da Mads Pedersen Ilum og Annemarie Henriksdatter Meyer havde været gift i 50 år. Og de nåede næsten diamantbrylluppet - i hvertfald var de gift i 58 år. Fantastisk på det tidspunkt.

Hvem ellers mellem jer har guldbrudepar mellem jeres aner i tidernes morgen - eller ihverfald før 1960.

Siden ses det jo lidt mere og jeg er da også sikker på at flere mellem os slægtsforskere har rundet denne begivenhed.

Håber at I har lyst til at deltage i denne tråd om aner der har været gift "meget længe" -

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Gitte Johansen

#1
Min Oldefar, Drejer Jesper Andreas Christensen når at holde guldbryllup med kone nr. 2.

Hans første kone, min oldemor, Thora Anine Melskens dør meget ung i 1899. De bliver gift i 1889.

Han bliver så gift med Kirsten Nielsen 8. juni 1901.

Hun dør 23. december 1951, han dør 15. januar 1954.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Michael Lundegaard Augustesen

Mine Tipoldeforældre, Birthe Kirstine Hansen, født 28. april 1858 på Reersø, Kirke Helsinge Sogn, Holbæk amt og Lars Peder Hansen født 16. juli 1862 i Gørlev, Holbæk amt, holdt krondiamantbryllup i 1948.
De blev gift 20. januar 1883 i Kirke Helsinge.

De døde i henholdsvis 1950 og 1954.

Der blev bragt et interview med parret i Danmarks Radio og en fler-sidet reportage i Billedbladet.
Efter familietraditionen skulle de være det første par i Danmark, der holdt (registreret) krondiamantbryllup.
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Ann Nygaard Sørensen

hej

Min tipoldemor Johanne Konnerup og hendes mand Johan Peter Martinus Petersen holdt guldbryllup 22. september 1950. Der kan nemt have været flere, men dem her kan jeg da i hvert fald huske. Du får lige et billede af dem. Hun var født 1871 og døde 1952 han født 1874 død 1967.

Hilsen Ann

[vedhæfting slettet af admin]
Se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/AnnNygaard som handler om Vendsyssel og Vendeboen.
Fortællinger og fotografier m.m.

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Min farfar og farmor, Slagtermester Jacob Peter Jacobsen og Anna Marie Olsen blev gift i 1905 og fejrede guldbryllup 15 dec. 1955 med deres 9 børn/svigerbørn og 18 børnebørn. Det var en fest, som er gået over i historien.

Jacob Peter døde 1962, 80 år gl. og Anna Marie døde 1976, 92 år gl.

Mine Tip-oldeforældre, Gårdmand Ole Pedersen og Anna Marie Nielsdatter blev gift 21 juli 1841 og nåede lige at fejre deres guldbryllup 1891. Det var begges 1. ægteskab.

Ole døde 15 august 1891, 92 år gl. og Anna Marie døde 23 marts 1904, 86 år gl.

mvh Ingelise Jacobsen

Bente Wanning

Min mands oldeforældre af Hvorup Møllegård og sogn, Ålborg amt:
Møller Morten Nielsen f 9-9-1848 og hustru
Mikkoline Marie Pedersdatter f 10-10-1850
blev viet 9-2-1877
og havde dermed guldbryllup  9-2-1927. Guldbruden døde kort efter den 11-5-1927 og guldgommen døde i 1931.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Peter Kyhl

Hej

Jeg har ikke undersøgt alle aner, men jeg har da fundet flere par udover begge mine hold bedsteforældre (som dog var i nyere tid).

Jeg har fundet 3 par:

Tiptipoldeforældre:

Arbejdsmand Carl Frederik Hansen (1837-1920), gift 2. maj 1865 i Søllerød kirke med Johanne Madsine Jørgensen (1842-1921).

Gårdejer Hans Jensen (1829-1914), gift 28. november 1849 i Holtug kirke med Birthe Kirstine Jensen (1824-1905).

Tip3-oldeforældre:

Gårdfæster Ole Pedersen (1785-1865), gift 24. marts 1811 i Lille Heddinge kirke med Karen Christophersdatter (1789-1866).

Mvh. Peter Kyhl
     

Peter Bøjesen Jensen

Hej Elizabeth

Tror nu ikke det har været så ualmindeligt, som du antyder.

I løbet af max 5 min kunne jeg finde 3 eksempler bare i min nærmeste slægt, hvor de nåede guldbrylluppet.

Mine tipoldeforældre Jens og Laura blev gift i 1895 og døde begge i 1954 = 59 år
Hans forældre blev gift i 1868 og moderen dør i 1929 = 61 år

Et 2 x tipoldeforældre blev gift i 1865 og han døde i 1923 = 58 år

Et par oldeforældre blev gift i 1894 og min oldemor dør i 1945 = 51 år

Som nævnt tog det mig max 5 min at finde disse eksempler. Mon ikke jeg kunne finde en del flere, hvis jeg gik det nærmere igennem  :)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Elizabeth Høilund Buffet

Hej til alle

Mange gode svar - og det er muligt som Peder B skriver at det måske ikke var så ualmindeligt endda som jeg troede.

Og det er jo kun godt - for vi læser jo så meget om hvordan man døde i barselsseng, og af alle andre epidemier som kom til landet -

Men jeg lægger også mærke til at de er flere jo nærmere vi kommer til moderne tider. Men om det var i 1750, 1850 eller 1950 - så var det nok alligevel en begivenhed der blev talt om i nabolaget.

Men som man siger "keep them coming" - det giver os jo alle lidt ekstra indblik i de danske ægteskaber og sociale historie

MAnge hilsener fra Elizabeth i Vermont

Hanne Fachmann

Mine forældre nåede at være gift i 65 år, så kom der brev fra Dronningen. På lørdag er jeg inviteret til guldbryllup. Var også til et guldbryllup  i efteråret.

Mike Lyng

Jeg har ikke set efter i min egen slægt.

I stedet lavede jeg en søgning på min hjemmeside. Jeg har gennmgået Frederiksborg Amts Avis fra 1874 - 1939 for at finde min egen slægt.
Samtidig har jeg noteret, hvad jeg har set om personer og begivenheder fra de gamle kommuner Kyndby-Krogstrup og Gerlev-Dråby.

Det gav over 500 hits med omtaler af guldbryllup. Nogle guldbryllup omtales både før og efter. Det er altså ikke 500 guldbryllupper.

https://sites.google.com/site/lillelyngbyslaegt/system/app/pages/search?scope=search-site&q=guldbryllup


Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Birthe Mikkelsen

Min mands oldeforældre:
Gårdejer, sognefoged Christen Christensen Glerup f. 27.2.1844 i Dalbyneder blev gift den 21.3. 1868 med Petrea Birgitte Rasmussen f. 22.7.1844 i Udbyneder. De havde altså guldbryllup i 1918.
Han døde 9.1.1937 og hun døde 25.2.1921.

Venlig hilsen
Birthe Mikkelsen

Kenneth Knudsen

Jeg kunne finde ti ane-par, som fejrede guldbryllup før 1960:

Tipolder Fr. Emil Jepsen og Nielsine Marie Jensen i 1938.
Tip2older Niels Sørensen Lang og Sine Pedersen i 1932 (diamantbryllup i 1942).
Tipolder Søren Knudsen og Kirsten Marie f. Andersen i 1931.
Tip2older Jens Martinus Juul og Maria Jensdatter i 1921.
Tip2older Knud Sørensen og Karen Kirstine Nielsdatter i 1908.
Tip2older Jeppe Jensen og Maria Nielsdatter i 1898.
Tip2older Peder Chr. Christensen og Ane Mortensdatter i 1892.
Tip3older Morten Pedersen og Karen Olesdatter i 1871.
Tip4older Jørgen Jensen og Johanne Christensdatter i 1840.
Tip6older Christen Lang og Mette Sørensdatter i 1803.


Og så er der ikke færre end fem par, som akkurat ikke nåede det, fordi den ene døde inden for et år før guldbrylluppet:

Tip2older Niels Chr. Christensen og Anne Marie Christensdatter kunne have haft i 1907.
Tip4older Oluf Christensen og Margrethe Pedersdatter kunne have haft i 1842.
Tip5older Poul Madsen Tveden og Maren Pedersdatter Skov kunne have haft i 1831.
Tip4older Hans Axelsen Schioldan og Johanne Andersdatter kunne have haft i 1825.
Tip4older Lars Chr. Jensen og Karen Nielsdatter kunne have haft i 1815.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Gerda Svane

Min mormor og morfar Hans Frederik Thorvald Marquard og Agnes Olga Christiane Nielsen, blev gift i Fredens kirke. København, den 27.5.1900 og holdt guldbryllup i 1950, den 7. juli samme år døde min morfar, min mormor døde den 24.2.1961.
Min forældre nåede ikke at holde guldbryllup, de blev skilt.
Jeg har selv holdt guldbryllup for 5 år siden.
Mine oldeforældre i Halk opnående at holde Diamandbrhyllup, døde kort tid efter, ellers har ingen holdt guldbryllup, så vidt jeg ved.
Med venlig hilsen

Gerda Svane, 4970

Jesper Skov

Man kan læse og nogle enkelte krondiamantbrylluper i Danmark omkring 1900 fra H.P. Hansens midtjyske slægtshistorier.

Mine tipoldeforældre (Hans og Birthe Marie) holdt selv jernbryllup i 1954.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Fortsat tak til alle der deltager

Kenneth - der må være noget om hvad man siger om de stærke og seje nordjyder - jeg er vildt imponeret af din liste. Den bliver vist svær at slå.

Og det er også enestående at Jesper har tipoldeforældre der nåede at holde Jernbryllup. Her i Staterne kaldes det også Atombryllup af nogle - men jeg har kun læst om enkelte eksempler.

Og vi har jo også fået et par diamant bryllupper med.

Min egen Mormor og Morfar nåede kun lige sølvbrylluppet inden han døde - og min farfar døde efter kun 17 års ægteskab.
Det gik mine oldeforældre lidt bedre - tre par nåede at være gift i henholdsvis 41, 43, og 46 år, mens det sidste par parrene kun nåede at få 28 år sammen

Masser af sommerhilsener fra

Elizabeth i Vermont

Rune Stjernholm

#16
Mine tip-tip-oldeforældre i Stoholm v. Skive, Birthe Marie Jensen (*1845) og Thomas Vilhelm Stjernholm (*1830), fejrede guldbryllup i 1917, og skal man tro, hvad der stod at læse i avisen ved deres død året efter, så må det have været et ordentligt gilde...

'...thi Mage til Fest er vist aldrig set i Stoholm'.

:D

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Hanne Fisker

Hej Elizabeth

Det var da ellers en ny måde at se på slægten.  :D

Her har du mit bidrag:

Tipoldeforældre: Poul Hansen (1851-1927) og Laurine Henriette Larsen (1849-1926) viet 1877 =50 år

Oldeforældre: Niels Jensen (1855-1933) og Hanne Marie Andersen (1857-1935) viet 1882 = 50 år

Og som kronen på værket dette par:

Tipoldeforældre: Martinus Jensen ( 1838-1920) og Jensine Martine Volff (1833-1920) viet 1858 = 62 år.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Svend Aage Nielsen

Mine tip4-oldeforældre i Stauning nåede at være gift i 53 år, men det var så usædvanligt, at det gav anledning til en bemærkning i kirkebogen.

Christen Sørensen bliver begravet den 28.6.1801 i Stauning "i sin alders 83. år", og året efter meddeles i kirkebogen: "d. 30. maj jordet Kirsten Jensdatter af Langkiær, som var 81 aar. Hun som en almindelig agtet og retfærdig kone har levet i ægteskab med sin (for henved et aars tid afdøde) mand 53 aar. Hun var moder og bedstemoder for 40 børn og børnebørn som hun saa i 3 led."

mvh
Svend Aage Nielsen

Kim Melchior

Hej,

Jeg har vaeret i stand til at finde en del direkte aner der holdt guldbryllup.

Dem der gaar laengst tilbage er et saet 7xtipoldeforaeldre, Niels Jespersen og Lusze Pedersdatter fra Magleby paa Mon. De blev gift den 14 september 1656 i Magleby. Han blev begravet den 20 september 1715 og hun blev begravet den 12 december 1710, saa de var gift i 54 aar.

mvh,

Kim Melchior ( USA)

Lene Astrup

Hej

Et lille bidrag fra den nærmeste familie:

morforældre viet 1908: Mikkel Knudsen (1883 – 1966) og Karen Marie Larsen (1888 – 1962)
morfars forældre viet 1877: Knud Christensen (1849 – 1943) og Boel Andersen (1853 – 1945)
  (krondiamant)
tipoldeforældre – Knuds forældre - viet 1839: Christen Christensen Øer (1809 – 1894) og Karen Marie Hansdatter (1814 – 1902)
mormors forældre viet 1876: Lars Peter Larsen (1855 – 1932) og Ane Christensdatter (1854 – 1940)
farmors forældre viet 1891: Jeppe Stærk Pedersen (1863 – 1944) og Inger Mortensen (1868 – 1952)

hilsen Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Poul Bæk

Citat fra: Elizabeth Høilund Buffet Dato 09 Aug 2012 - 19:35
Og det er også enestående at Jesper har tipoldeforældre der nåede at holde Jernbryllup. Her i Staterne kaldes det også Atombryllup af nogle

Ja, betegnelserne kan variere lidt. I Danmark er atombryllup 75 år: http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Folketro_og_folkemindevidenskab/atombryllup

Hvad angår dit spørgsmål: Mine tipoldeforældre, Hans Peter Jørgensen og Mette Madsdatter, blev gift i Skibet sogn (Tørrild herred, Vejle amt) den 28. november 1835. Hans Peter Jørgensen døde 4. januar 1888 og Mette Madsdatter den 13. april 1897. Jeg har dog endnu ikke kunnet finde noget i aviserne fra den tid.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Lone Stub

 :) :)Ja det er da en ny måde at forske på men sjovt er det da
Jeg har vist kun et enkelt par med
Lars Peter Jørgensen 1841 -1928
Karen Marie Andersen 1843 - 1926

Det er min tipoldeforældre de blev gift i Middelfart oktober 1868 og holdt guldbryllup i Kerteminde 1918

Kirsten Andersen

Hej.

Jeg synes også, det er en sjov måde at anskue anerne på, så jeg har
fundet nogle, der har været gift mere end 50 år:

Tip3-oldeforældre - viet 1748
Karen Christensdatter (1725-1801) & Gregers Hansen (1728-1807)

Tip3-oldeforældre - viet 1762
Karen Winthersdatter (1745-1821) & Mathis Frandsen (1728-1817)

Tipoldeforældre - viet 1823
Karen Olesdatter (1803-1879) & Christen Rasmussen (1792-1876)

Oldeforældre - viet 1874
Bodil Kirstine Jørgensen (1851-1932) & Jens Peder Sørensen (1846-1934)

Farforældre - viet 1902
Kirsten Marie Sørensen (1877-1956) & Karl August Kristensen (1875-1970)

Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Rita Tvangsø

Ja sjov tråd.

Mine morforældre blev viet i Polen  i 1911

Paulina  født i 1889 og Ambrosisus Paszkiewicz født 1879

Diamantbrylup i 1971  hvor de fik telegram fra Paven.

Morfar døde i efteråret samme år.

MVH Rita

Elizabeth Høilund Buffet

Hej allesammen

Det har været interressant at læse hvor mange af vores forfædre alligevel nåede at være gift i 50 år eller mere.

I begyndelsen af tråden skrev jeg at jeg kun havde fundet et enkelt par helt tilbage i 1753 imellem mine egne aner.

Jeg skal vist have mine skole penge tilbage for ved nærmere eftersyn har jeg faktisk fundet endnu et guldbrudepar - og desuden et diamantbryllup

62) Frederik Poulsen Sørensen Mahler -   
63) Apollone Berthelsdatter -  -
gift i 60 år - DIAMANTBRYLLUP       

30) Søren Hjulmand -
31) Ane Cathrine Frederiksdatter -
gift i 54 år  ------ GULDBRYLLUP

Begge par på Samsø.

Jeg er også begyndt at se nærmere på hvor gamle de forskellige aner var da de blev gift, fik deres første barn, deres sidste barn.  Det er en hel anden vinkel som fortæller os mere om deres hverdagsliv

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Inge Nissen

#26
Hej

Blandt de ca 600 aner jeg har fundet tror jeg kun der er 2, der har nået at holde guldbryllup - et sæt oldeforældre, gift 1889 død hhv. 1940 og 1949 - og et sæt 5 x tipoldeforældre gift 1741 og død hhv. 1797 og 1800.

Jeg har også et sæt tipoldeforældre, der næsten nåede det - de manglede kun 4 måneder - gift 1821 død hhv. 1870 og 1874 - her har jeg til gengæld den tale svigersønnen (han var skolelærer) holdt ved sin svigerfars død.

Venlig hilsen Inge

Hans Poulsen



Hej Elizabeth i Vermont

Du stiller så hårde krav:

"Hvem ellers mellem jer har guldbrudepar mellem jeres aner i tidernes morgen - eller ihverfald før 1960".

Disse krav hindrer mig i at fortælle, at fire af mine syv søskende har fejret guldbryllup, en afdød bror var tæt på, og to af mine søstre går vel allerede nu og tænker lidt over, hvordan deres guldbryllup skal forløbe om ganske få år.

Kan du i stedet for et guldbryllup bruge en person, der nåede at fejre sølvbryllup to gange - endda i mit barnsomshjem, Nørre Uttrup Møllegaard?

Ane Marie Jensdatter Springborg, min tipoldefars ældste datter, blev i 1802 viet i Hals sogn, Kær herred, til Thomas Christopher Thuesen, og de flyttede straks til Nørre Uttrup Møllegaard, som min tipoldefar, Jens Springborg, købte til dem. Thomas Thuesen døde 1829 i Uttrup, Hvorup sogn.

25.02.1831 giftede enken, Ane Marie Springborg, 47 år, sig med den 23-årige Christen Jensen Bredesen. Ægteskabet varede til hendes død 07.01.1864. Få måneder senere døde Christen af bar sorg over tabet af Ane Marie Springborg.

På en lidt barnlig måde er jeg lidt stolt over Ane Marie Springborg - 2 gange sølvbryllup.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Judith Olsen

En hurtig gennemgang af anerne til min mormor og morfar (som havde guldbryllup i 1982) viser, at der faktisk kun er et par, som nåede guldbrylluppet, hvis altså trolovelsesdagen/året lægges til grund (vielsesdato er ikke anført), nemlig:

Hans Christensen og Maren Christophersdatter blev trolovet Sct. Hans dag 1770 i Vindinge sogn (nu Roskilde Amt), og Hans døde den 15. juni 1821.

Forfærdelig mange af anerne er døde i en meget ung alder, kvinderne typisk i forbindelse med fødsler og mændene, tja sikkert på grund af hårdt slid. De fleste af anerne var husmænd/daglejere - og boligforholdene har sikkert også spillet ind.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Inge og Judith

Tak for endnu et par indslag til tråden.

Og til Hans
Nej lad os bare tage dine søskende med - og jeg håber bestemt at de sidste når at få den oplevelse.

Jeg startede tråden fordi jeg efter vores eget guldbryllup her i år begyndte at se med lidt andre øjne på visse begivenheder i anernes liv. Når jeg standsede ved 1960 - var det mere fordi jeg jo godt ved at der er langt flere der når så langt i dag end der var for 50 eller 100 år siden - selv med de mange skilsmisser. Men vores forventede levetid er jo også øget en del i årenes løb - og vores levevilkår er blevet forbedret - både arbejdsmæssigt, boligmæssigt og medicinsk

Men to gange sølvbryllup er bestemt også godt klaret så Anne MArie Springborg er velkommen i tråden.

Hvis der er andre gode historier om guldbryllupper - eller andre bryllupsdage så lad tråden fortsætte - jeg læser indslagene med interesse.

Mange August hilsener fra Elizabeth i Vermont