Sidst i 1700 tallet tjente piger da hos deres familie eller ?

Startet af Finn Hansen, 08 Aug 2012 - 13:56

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej kære medforskere

lidt indledende;
Efter en ret lang periode, hvor jeg har ligget underdrejet med min hyggelige hobby slægtsforskning og historieforskning, tager jeg nu stille og roligt fat igen hvor jeg slap sidst.

selve opgaven;
Jeg sidder og tænker på, om unge piger, ved eller omkring deres første tjenesteplads blev sat i tjeneste hos familie eller er det bekendte eller endnu værre ukendte gårfæster/gårmænd/eller højere steder ??

Et konkret eksembel:

Langelands Sønder, Magleby, Nordenbroe Bye, , 109, FT-1801, B6493
Navn:          Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:

Christen Nielsen      35    Gift      huusbonde   bonde og gaardbeboer
Inger Hansdatter   35    Gift      hans kone      
Hans Pedersen        9    Ugift      hendes søn udenfor ægteskab   
Niels Christensen     5    Ugift      deres børn      
Laurs Christensen     2    Ugift      deres børn      
Kirsten Hansdatter   26    Ugift      tjenestefolk      
Christian Pedersen   17    Ugift      tjenestefolk      
Rasmus Hendrichsen   14    Ugift      tjenestefolk      
Karen Hansdatter   66    Enke       konens moder

Det drejer sig om Kirsten Hansdatter, som egentlig oplyser ved sit bryllup, at hun stammer fra Nordenbro og ved folketællingen 1850 oplyser hun til tælleren, at hun stammer fra Longelse (lidt syd for Rudkøbing). Jeg kan sporer hende end til sin død og begravelse i Magelby kirke på Sydlangeland.

I et forsøg på at sporer hende, når jeg frem til at hun er tvilling og at hun er tvillingsøster til Lars Hansen i Longelse. Men det er ikke muligt at finde hendes dåb, da kirkebøgerne brød i brand og alt bagud fra 1813 er gået op i præstegårdsbranden. Derfor forsøger jeg at optrævle eventuelle slægtsskaber, for at fastslå hendes identitet og ophav.

Venligst
Finn Hansen

Peter Bøjesen Jensen

Hej Finn

Mon ikke det er dem i 1787?

Svendborg, Langelands Sønder, Longelse, Longelse Bye, , 13, FT-1787, B7343
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Christensen   55    Gift   hosbond   Bonde og Huusmand   
Anna Hansdatter   46    Gift   hans kone      
Laurs Hansen   10    Ugift   ægte Børn, Tvillinger      
Kirsten Hansdatter   10    Ugift   ægte Børn, Tvillinger      

Alderen stemmer godt nok ikke helt overens, med at hun skulle være 26 i 1801. Har du evt fundet hende i andre folketællinger og hvordan stemmer hendes alder der med FT 1787 og 1801?


Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Finn Hansen

Hej Peter

Jo, jeg har fundet, hvad der kan findes - eller det tror jeg jeg har.

Jeg har hende som "mulig" tvilling til Lars og jeg har også, mener jeg, fundet ham med en hustru og børn, men mangler det gyldige bevis for, at hun er min helt korrekte ane og også hvem hendes forældre skulle være.

Det kan godt være Hans Christensen og Anna Hansdatter der er hendes forældre og ham pigen tjener hos i Nordenbro kunne så "måske" være en svoger til hende, altså Inger Hansdatters mand. Hvor Anna er søter til Anna Hansdatter. Det er lidt i den retning jeg prøver at søge!!! og derfor mit spørgsmål angående en ung pige!!!

Venligst 
Finn Hansen

Peter Bøjesen Jensen

Prøv evt at se om du kan finde dem i nogle skifter.
Der findes en del skifter fra Langeland på http://aurelia-clemons.dk/probate.htm og på http://fynhistorie.dk/
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Finn Hansen

Hej Peter

Jeg har diverse udskrifter fra skifter, men de er ikke 100% sikre, da jeg netop er i tvivl om, om hun er søster til tvillingen, og at denne tvilling er min familie??.

Derfor tænker jeg i de baner, om det er muligt at finde svar på, om hvorledes almindeligheden ér for, hvor unge piger kom i tjeneste henne, og om de eventuelt altid eller normalt altid kom i tjeneste hos familie enten nært beslægtet eller fjern slægtninge!!!

Mugligheden ligger i, at hun kan være i tjeneste hos noget familie til sin mor (dem i Nordenbro) - men det er lidt af en opgave at opklarer det eller afkræfte det, hvis det ikke er normalen.

Jeg har på fornemmelsen, at drenge kommer i tjeneste hvor der er plads, men min fornemmelse siger mig, at pigerne, for at beskytte dem, kommer ud at tjene hos familie, i alle fald i de første år til de bliver omkring gifte alderen!!!

Venligst
Finn Hansen

Peter Bøjesen Jensen

Hej igen Finn

Tror det er meget svært at generalisere over, hvor pigerne kom ud og tjene. Det kommer jo nok an på så mange ting. Er der noget familie, som de kan komme ud og tjene hos eller hvordan hænger familien i øvrigt sammen. Hvis der i en generation er mange piger, kan det jo være svært at finde familie, hvor de kan komme ud og tjene osv. Men jeg har tit set, at både piger og drenge kom ud at tjene hos noget fjernere familie. Men igen, jeg tror det er svært at konkludere noget ud fra dette.

Du kan evt se, om du kan finde noget sammenhæng via hendes eller den mulige brors børns dåb. Om der er noget sammenhæng der. Så er der som nævnt skifterne at holde sig til.

En anden mulighed, er at undersøge og udelukke alle andre med lignende navne, så du eventuelt kan sige, at det ikke kan hænge sammen på andre måder.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Finn Hansen

Hej Peter

Jeg siger dig tak for inputtene og vil prøve at skrue lidt sammen, via de tips du har lagt på bordet, måske giver det noget!!!

Det gør det hele meget sjovere, når præsten og degnen fik sig lidt for meget vin i tællelysets skær og via den vej brændte præstegården ned. Det giver så meget desto mere arbejde til os slægts- historieforskere.

Lige her mangler man jo en lægdrulle og kunne læne sig op af, men de findes jo ikke for piger på dette tidspunkt  :'(

Jeg rodere videre og vender tilbage, hvis der er udvikling i spørgelysten til emnet...

Venligst
Finn Hansen

Kaj Arne Jørgensen

Kirsten, tvillingesøster til Lars, er ikke nævnt i dette skifte fra 1799

http://www.fynhistorie.dk/node/1563

Søvertorp Gods på Langeland Skifteprotokol 1770-1816

I-50 14.2.1799
Fæstehusmand Hans Christensen i Longelse
Enke Anne Hansdatter
Børn
Christen Hansen 33 år tjener på Søvertorp
Hans Hansen bor i Longelse er lavværge for sin mor
Ole Hansen 26 år
Lars Hansen 24 år
Lisbeth Hansdatter g. m. Mads Hansen Smed i Skrøbelev
Værge og kurator sognefogden Hans Ryman af Longelse


Mine oplysninger finder du på 

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=kajorgensen&id=P8261
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Finn Hansen

#8
Hej Kaj Arne

Nu kan jeg ikke lige  huske, hvor tæt på vores relationer ér, men kan se, at dine på dette område ligger med sammenfald med min Kirsten Hansdatter .

Hvad gør dig sikker på, at hun er den rigtige ane ? - Det er netop, at hendes kirkebog er brændt der gør, at jeg er i tvivl, samt at Magleby præsten en gang oplyser, at hun er fra Nordenbro og folketælleren ligeså, samt en senere at hun er fra Longelse (hvor kirkebøgerne er brændte), der gør, at jeg føler behov for en meget dyb søgning, samt uomtvistelige beviser for, at hun er den rigtige, placeret det rigtige sted i ane-træet.

Min mavefornemmelse siger mig, at hun er søster til Inger Hansdatter gift med Hans Christensen, hvor hun tjener som 26 årig i Nordenbro by, hvilket må siges at være i området selve gaden fra omkring Lundsgaard (hovedvejen) op omkring Nikstrædet.

Vi må erkende, at det juridiske bevis ikke er der, da det er brændt, tilbage har vi folketællinger og skifteprotokoller, men selv der, føler jeg mig ikke sikker.

Har du indikationer for, at hun er søster til Inger Hansdatter via kikebøger og dåbshandlinger etc. ?

Dog mangler jeg stadig at få opklaret om piger fra konfirmationsalderen op til omkring vielsesalderen (ca. 18-20 år) plejer at komme i tjeneste hos familierelaterede gård- husmænd etc.
I modsætning til drengene, skal pigerne jo lære "husets gerninger" og også hvordan de omgås/finder mænd, de kan gifte sig med, og naturligvis være til hånde som evt. malke- høstpiger etc.

Vi skal huske på, at vi befinder os i perioden 1775-1801, hvordan så forholdene ud dengang og ikke mindst hvad var skik og brug for perioden. Dette kan muligvis, tænker jeg, hjælpe mig/os til, at få fastslået hendes relationer til den rigtige familie.

tilføjelse:

Derudover mangler jeg at få gennemgået blodbanen for, om der forekommer tvillinger senere i generationerne efter hende, hvilket ville være normalt da hun, jfr. foreløbige undersøgelser, er tvilling.

Venligst
Finn Hansen

Kaj Arne Jørgensen

Hej Finn.

Jeg kan ikke helt overskue din forklaring.    :o

CitatMin mavefornemmelse siger mig, at hun er søster til Inger Hansdatter gift med Hans Christensen, hvor hun tjener som 26 årig i Nordenbro by,

FT 1801 i Magleby siger at Inger Hansdatter er gift med Christen Hansen, og at Inger´s mor hedder Karen Hansdatter !

Langelands Sønder, Magleby, Nordenbroe Bye, , 109, FT-1801, B6493
Navn:          Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:

Christen Nielsen      35    Gift      huusbonde   bonde og gaardbeboer
Inger Hansdatter   35    Gift      hans kone     
Hans Pedersen        9    Ugift      hendes søn udenfor ægteskab   
Niels Christensen     5    Ugift      deres børn     
Laurs Christensen     2    Ugift      deres børn     
Kirsten Hansdatter   26    Ugift      tjenestefolk     
Christian Pedersen   17    Ugift      tjenestefolk     
Rasmus Hendrichsen   14    Ugift      tjenestefolk     
Karen Hansdatter   66    Enke       konens moder

Den Kirsten Hansdatter fra Longelse, som jeg har skrevet om, har ikke en mor der hedder Karen,
og tilsyneladende heller ikke en søster der hedder Inger.

Har jeg helt misforstået sammenhængen ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Finn Hansen

Hej Kaj Arne

Ja, nu forstår jeg din undren... det er jeg også selv blevet nu...  ??? Jeg fik da vist rodet lidt for meget rundt i det, men meningen var nu god nok  ;D

Jeg kaster lige det ud jeg, umiddelbart mener er relevant:

=================================================================
Kirsten Hansdatter
   
Født      xx xx 1781   Longelse   Lindelse sogn   Langelands sønder
Døbt      xx xx 1781   Longelse kirke   Lindelse sogn   Langelands sønder
Død      18 07 1859   Nordenbro   Magleby sogn   Langelands sønder
Begravet   24 08 1859   Magleby kirke   Magleby sogn   Langelands sønder
Gift        22 10 1814   Magleby kirke   Magleby sogn   Langelands sønder
Ægtefælle   Hans Christensen Ploug      

Forældre   Hans              
       Xx xxsdatter         

Børn      Ane Kirstine Hansdatter   Født 06 02 1814   - Døbt 10 02 1814
      gift med Christen Gregersen
      Karen Hansdatter   Født 22 04 1817   - Døbt 01 06 1817

Forlovere   Gårdmand Niels Eriksen og
      Mølleren Mads Nielsen

Faddere   Jens Mortensens Datter [Gudmor].
      Jacob Hansen,
      Hans Skomager
      Jørgen Pedersen,
      Peder Nielsen,
      Peder Skous Hustru

Yderliger oplysninger

Dåben kan ikke findes, da den sker i Longelse før præstegårdbranden, som udslettede alle tidliger kirkebøger før 1813.

Hendes vielse findes 1814 i Magleby kirkebog:

Magleby 1814-1826 (1814) Opslag 94

Gifte  1814 - #10 - ung karl Hans Christensen husfæster i Nordenbro 38 Aar -  pigen Kirsten Hansdatter i Nordenbroe 33 Aar -  gmd Niels Eriksen og mølleren Mads Nielsen begge i Nordenbro - Søndag d: 22 Oktober 1814 - I kirken - Nr 11 - K - Nr 18 - K

Ved sin begravelse oplyser Magleby kirkebog 1859 :

#13. D. 18de August [død] - d. 24de August [begravet] - Kirsten Hansdatter enke efter Hmd. Hans Christensen - 83 1/4 [år] - #29-496 [jævførselsregister]- død af omgangsfeber.

Vi finder Kirsten Hansdatter igen i 1834 som enke, hvor hun bor sammen med sin ældste datter Anne Christensdatter og hendes mand og barn i et hus i Nordenbro:

Langelands Sønder, Magleby, Nordenbro, Huus, A 33, FT-1834, C0055
Navn:          Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Christen Grægersen   33    Gift      Huusmand   
Anne Christensdatter   24    Gift      hans Kone   
Hans Christensen   4    Ugift      Deres Barn   
Kirsten Hansdatter   58    Enke      Aftægtskone   


Kirsten Hansdatter bor stadig hos sin datter og svigersøn i 1840 i Nordenbo:

Langelands Sønder, Magleby, Nordenbroe, huus, 30, FT-1840, C8832
Navn:          Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Christen Grægersen   37    Gift      huusmand.   
Anne Hansdtr.      30    Gift      hans kone   
Hans Chistensen      10    Ugift      deres søn   
Kirsten         63    Enke      aftægtskone   


I 1845 finder vi igen Kirsten hos sine 2 døtre og svigersønner - Hendes datter Karen Hansdatter er blevet gift og hendes mand Hans Jørgen Rasmussen arbejder som avlskarl på Holmegård i Søndenbro og de har nu fået deres første barn Hans Rasmussen Hansen.
Der oplyses, at Kirsten Hansdatter stammer fra Longelse, hvilket pludselig skaber forvirringer, da der ved hendes vielse oplyses, at hun stammer fra Nordenbro:

Langelands Sønder, Magleby, Nordenbro, et huus, 42, FT-1845, B7132
Navn:          Alder:    Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Grægersen      43    Gift      huusmand,        dagleier   Maglebye
Anne Christine Hansen      35    Gift      hans kone      Longelse
Karen Hansdatter      28    Gift      indsidderske,      Maglebye
[Hans Jørgen Rasmussen   24   Gift      Avlskarl på Holmegård    Magleby
Hans Rasmussen Hansen         2    Ugift      dennes barn      Maglebye
Kirsten Hansdatter     68    Enke      aftægtskone      Longelse



Igen finder vi Kirsten Handatter hos sin datter og svigersøn Anne og Christen også her oplyses det, at hun har sit ophav i Longelse:

Langelands Sønder, Magleby, Nordenbro, et Hus, 25, FT-1850, D2996
Navn:            Alder:         Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Christiansen Harbo   43    Gift      Husfader,             Træskomand  Magleby
Karen Madsdatter       37    Gift      hans Kone               Magleby
Maren Sophie Jørgensen        9    Ugift      deres Barn                       Magleby
Sicilie Jørgensen        6    Ugift      deres Barn                       Magleby
Mette Malene Jørgensen        3    Ugift      deres Barn               Magleby
Christen Grægersen      48    Gift      Husfader,    Dagleier         Magleby
Anne Hansdatter         40    Gift      hans Kone               Longelse
Kirsten Hansdatter     74    Enke      Aftægtskone              Longelse


Kirkebogen oplyser ved Kirsten Hansdatters død, at hun var enke, 83 1/4 år gammel, og at hun døde af omgangsfeber.

Jeg tror skiftet herunder er efter hendes mand Hans Christensen, men der mangler oplysninger om hvad hustruen hedder - Det passer udmærket med, at der var 2 små børn:

Afskrift af Anders B. Christophersen.
III-687 19.11.1828
Husfæster Hans Christensen af Nordenbro
Dødsanmeldelse. Enken i uskiftet bo og har 2 umyndige børn med afdøde


Og...

Afskrift af Aurelia Clemons
Hans Christensen husmand i Nordenbro    19 Nov 1828     pg III 687
Hustru:    ??
   2 Børn:    umyndige [ingen navne nævnt]
[Ahlefeldt gods, Svendborg; Bk 3 1797-1833; FHL film 49925]


===============================================================

Dette fremlagte beviser, at det ikke umiddelbart er muligt, at afgøre hvem hendes forældre ér, derfor forsøgte jeg en anden indgangsvinkel til en løsningsmodel, nemlig - hvor og hos hvem sætter man normalt en ung ugift pige/kvinde i tjeneste i sidste halvdel af 1700 tallet???

Dette kunne være et oplagt eksembel på, hvem hendes forældre skulle være, ude i Longelse:

Langelands Sønder, Longelse, Longelse Bye, , 13, FT-1787, B7343
Navn:          Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:

Hans Christensen   55    Gift      hosbond      Bonde og Huusmand
Anna Hansdatter      46    Gift      hans kone      
Laurs Hansen      10    Ugift      ægte Børn, Tvillinger      
Kirsten Hansdatter   10    Ugift      ægte Børn, Tvillinger   


og her er moderen alene med søn og et barnebarn:

Langelands Sønder, Longelse, Nørre Longelse, , 17, FT-1801, B4820
Navn:          Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Anna Hansdatter      60    Enke      Huusmoder        Huuskone med Jord
Lars Hansen      23    Ugift      Hendes Søn        Nationalsoldat
Maren Madsdatter   12    Ugift      En Datterdatter      

og ham her kunne således meget vel være broderen, da han er blevet gift og har fået børn:

Langelands Sønder, Longelse, Barager, 1 Huus, 60, FT-1834, C0058
Navn:          Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Lars Hansen       57    Gift               Huusmand
Bodil Marie Rasmusdatter 38    Gift      hans Kone   
Gjertrud Larsen       14    Ugift      Deres Barn   
Ole Hansen       13    Ugift      Deres Barn   
Christense Marie Larsen      4    Ugift      Deres Barn   
Caroline Larsen         2    Ugift      Deres Barn   


Men igen, dette er kun formodninger og ikke bevisførelse, hvilket jeg/man ikke kan bruge i slægtsforsknings sammenhæng.

Jeg har slettet en ganske stor gren, som jeg havde fundet omkring nettop Kirsten Hansdatter, som så pga. folketællingen 1845 og 1850 fortalte var forkert, veed at hun jo der oplyser, at hun er født i Longelse og ikke i Magleby sogn som først antaget.
Således får jeg brug for at finde en ny vinkel at løse opgaven på, derfor lagde jeg opslaget i "Metode og Teknik", da jeg åbenbart mangler en ny metode eller en anden teknik til at finde forældrene til denne pige/kvinde Kirsten Hansdatter fra Longelse.

Ps. undskyld dette brev blev lige lovligt lang og også den lille rod sammen mht. pigens søster...

Venligst
Finn Hansen



Peter Bøjesen Jensen

Hej Finn

At præsten ved hendes vielse skriver Nordenbo opfatter jeg kun, at hun er der på vielsestidspunktet og ikke, at det er hendes fødested. Jeg ser derfor ikke nogen konflikt mellem oplysningen på dette tidspunkt og de senere oplysninger om at hun er født i Longelse.

Jeg har set flere vielser formuleret på denne måde, og der er det ikke et udtryk for fødesognet, men om hvor bruden opholder sig ved vielsen.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Kaj Arne Jørgensen

Hej Finn.

Ny undren fra mig.

CitatLangelands Sønder, Magleby, Nordenbro, et huus, 42, FT-1845, B7132
Navn:          Alder:    Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Grægersen      43    Gift      huusmand,        dagleier   Maglebye
Anne Christine Hansen      35    Gift      hans kone      Longelse
Karen Hansdatter      28    Gift      indsidderske,      Maglebye
[Hans Jørgen Rasmussen   24   Gift      Avlskarl på Holmegård    Magleby
Hans Rasmussen Hansen         2    Ugift      dennes barn      Maglebye
Kirsten Hansdatter     68    Enke      aftægtskone      Longelse

Christen Gregersen´s hustru er Anne Christine Hansen,
og de er blevet viet i Magleby den 14 marts 1829, opslag 134, og det oplyses at hun er 19 år,
og så skulle hun være født ca. 1810 !

I FT 1845 og senere står der at hun er født i Longelse, og ved vielsen var hun i Nordenbro.

Jeg har prøvet at finde en konfirmand i Longelse, der kunne passe, men det lykkedes ikke.

Er der en i Magleby ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Finn Hansen

Hej Peter

Tak for dit input - det prøver jeg at huske, når jeg roder videre med denne drilske slægt.


Hej Kaj Arne

Også tak for input til dig...

Ja der er søreme undren - jeg ser, at du har selv samme Kirsten Hansdatter i dit træ og vi skal jo være så sikker som muligt, på at den vi plotter ind også er den korrekte person.

Den forgående person, som jeg havde før, har jeg slettet ALT omkring både personen selv og familien bagud mod 1600 tallet, det var simpelthen forkert.

Jeg har ikke, tror jeg, fundet hendes konfirmation, men min mentor (forhen byarkivar Jens Mollerup) vil meget gerne være behjælpelig i min søgen efter den korrekte familie. Det er nemlig en del af hans arbejde, jeg har måttet kasserer. Så konfirmationen vil blive eftersøgt her engang efter kl. 22 eller i morgen, måske står der lidt svar i den!!!

Dog søger jeg stadig noget der minder om et svar på subjekt - min mentor måtte melde pas, det vidste han ikke noget konkret om.

Venligst
Finn Hansen

Kaj Arne Jørgensen

Nu har jeg samlet lidt, og det afklarer noget af min egen forvirring.

Christen Gregersen´s hustru er Anne Christine Hansen,
og de er blevet viet i Magleby den 14 marts 1829, opslag 134, og det oplyses at hun er 19 år,
og så skulle hun være født ca. 1810 !

Christen Gregersens hustru er hende der konfirmeres i Magleby i1824,
og som formodes født i Longelse i 1810.
Magleby (1814-1826) konfirmation i 1824, nr. 3 opslag 88.
Anne Christine Hansdatter, født den 10. marts 1810,
(forældre/opholdssted) hmd.Hans Christensen og Kirsten Hansdatter i Nordenbro.

Og her er hende der fødes i Magleby, Ane Kirstine Hansdatter, 1814, nr. 7, opslag 25.
Magleby (1828-1838) konfirmation i 1828, nr. 10, opslag 109
Anne Kirstine Hansdatter, født den 6. februar 1814,
(forældre/opholdssted)  afdøde hmd.Hans Christensen og Kirsten Hansdatter i Nordenbro.

Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj